A játék neve, címe: Kisebbeknek: Tölgymakk vacsora az állatoknak illetve továbbfejlesztve a nagyobbaknak: dobókockakereső és számolós
A játék pedagógiai célja: 2.Együttműködés, figyelem, önállóság gyakorlása
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Ne legyenek útban kiálló sarkok, ne legyen a talajon csúszós dolog. A játékterületet ki kell jelölni. Mivel elég nagy indulatokat válthat ki, kell zsebkendő, és elvonuláshoz idő, addig más feladat a másik résztvevőnek. Csoportos verzió esetén osztályteremben tilos felmászni szekrényre, ablakpárkányra.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Kicsi plüssállatok 2-2 fejenként, tölgymakkok 2-2 fejenként, tányérnak, pohárnak megfelelő kisebb tárgyak, gombok. Az iskolás változathoz 20-20 darab piros, sárga, kék, zöld ill. fehér dobókocka és sok kavics vagy gomb kétféle színben.
Technikai igény: Asztalok székekkel.
Az előkészítés feladatai: A szobában a veszélyes dolgok elrakása, tölgymakkot és plüssállatkákat, konyhai játékokat adjanak. Utána a játékvezető feltűnés nélkül elhelyezi a tölgymakkokat szerte a szobában kissé rejtett, de azért megtalálható helyekre.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: 14.Tölgymakk szedés az erdőben (vagy bármi más apró dogog máshol), VAGY játékhoz kellenének kis ételek, mit javasoltok, mik legyenek azok? Babszem, rizsszem, stb. Nagyobbaknak szóló verzió: 100 darab dobókocka elrejtése a teremben: 3 fő rejti el.
A játék megnyitása, nyitánya: 15.A kisállataitoknak is kéne vacsorát adni, nemde? (Előtte pincéreset játszottak maguktól az igazi vacsoránál.) Azt hiszem egy mókus sok tölgymakkot rejtett el itt. Nekem úgy mondta, hogy mindet ebbe a szobába rejtette. Keressétek meg őket mint a húsvéti tojáskeresésnél! Később segítség: a mókus nem rejtette nagyon nehéz helyekre a tölgymakkokat, mert félt, hogy akkor nem fogja megtalálni. Nagyobbaknak: 3 m-nél magasabb helyekre nem mászott a mókus.
A játék menete, játékszabályok:16.Keressétek meg a tölgymakkokat! Ide a szobába rejtette őket a mókus. Szekrény mögé és alá ne másszatok be! Ha megtalálták a tölgymakkokat, és valaki szomorú, hogy nem talált eleget, akkor vagy ő, vagy a másik fél rejtheti el a tölgymakkokat és a másik pedig megkeresheti. Az elrejtő segíthet a másik félnek, ha szeretne. Amikor minden elrejtett tölgymakkot megtaláltak a résztvevők, akkor van vége az első résznek. Ezután a játékvezető megkéri a részvevőket, hogy tertsenek meg a plüssállataiknak, és tálalják fel a tölgymakkokat eledelül. Kis gombokat, kupakokat, papírdarabokat is felhasználhatnak. Ezalatt a játékvezető eltávolodik, nem szól bele. Ha készen vannak, akkor kell szólniuk a játékosoknak, és meg kell etetniük az állatokat. Ezután a plüssállatokkal játék következik. Egy tálcán, vagy az asztal behatárolt területén a tölgymakkokat vagy gombokat kell egy adott mezőre, területre rádobni. Lehet egymásnak segíteni ötletekkel. A következő részben a plüssállatok pöckölőset játszanak. A két játékos egy-egy plüssállatot képviselve pöckölik a tölgymakkokat vagy gombokat az erdő széléig, ami a tábla széle. Végül játékvezető megkéri a résztvevőket, hogy fektessék le a kisállatkáikat és takarják be őket. A játék végén a játékvezető megkérdezi, hogy melyik rész tetszett a legjobban. Nagyobbaknál a leírás a “játék továbbfejlesztésénél” olvasható.
A játék lezárása: Amikor minden elrejtett tölgymakkot megtaláltak a résztvevők, akkor van vége az első résznek. A játék legvégén a játékvezető megkéri a résztvevőket, hogy fektessék le a kisállatkáikat és takarják be őket.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Végül játékvezető megkérdezi, hogy melyik rész tetszett a legjobban. Mi volt a legviccesebb? Miért sírtak, ha sírtak?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 19. Iskoláskorúakkal lehet színes dobókockákat elrejteni a teremben. Ekkor akár 100 db kocka is kellhet. 2-3 fős csoportokban lehet gyűjteni. Az is lehet, hogy a hetest kérjük meg, hogy ő rejtse el, és az öt különböző sznű kocka különféle pontokat ér. Lehet stratégiai játékká változatni, pl. Megmondjuk előre az eredményt ( a kocka színértékének megfelelő összeget) elosztjuk a megtalált kockák számával. Előre meg lehet beszélni a stratégiát, hogy milyen színűt vesznek el, ha megtalálják, melyiket hagyják ott. Végül a dobott kockákkal minddel dobni kell, és az összeget kell versenyben vagy párosával megmondani. Lehet, hogy az egyik bekötött szemmel keres, a másik kettő iránytja, vagy egy keres, egy elveheti a kezével, egy pedig a bekötött szeműt irányítja. A bekötött szemű lehet, hogy nem szólalhat meg. Az összeadós résznél lehet, hogy felváltva kell a színérték és a dobott szám szerint összeadni. Lehet, hogy ezt egy pénzérme feldobásával döntik el. Pl. Ha fej, akkor a színérték szerint, ha írás, akkor számérték szerint. A gyűjtött ontokat lehet eltérő színű kavicsok közös kupaból való kiszeésével feljegyezni. Lehet, hogy nem verseny, hanem ha a pár, vagy csoport elér 20 pontot, akkor kapnak jutalmat. Lehet, hogy a meglévő kockákkal lehet licitálni, ekkor csak a darabszám számít. Ezt előre elmondjuk. A lehetséges nyereményeket is. Pl. aki nyer, az választhat majd a következő ét játék közül. (Ezek már ismert játékok legyenek, hogy csak a játék címe alapján tudjon dönteni a diák.)
A játékvezető speciális feladatai: Az elrejtett tárgyak összeszedése a végén, ha maradt felfdezetlen. A méltatlankodók megvigasztalása, és a többiek biztatása, hogy találjanak ki valamit, hogy ne szomorkodjon a társuk. A tárgyak összeszámolása a végén. Az iskolás verzóban érdemes felírni a táblára néhány példát a pontozásra. A 3 fős csoportokból egy-egy küldött elmehet egy másik csoporthoz megnézni, hogy ők hogy haladnak.
Egyéb/megjegyzés: A kockadobálós játéknál a csoport szintjétől függően lehet bonyolultabb műveleteket is végrehajtani. Pl. a legtöbb egyforma színű kockákon levő pöttyök számának összege és a második leggyakrabban előforduló sznű kockákon levő pöttyök összegének legnagyobb közös osztója, legkisebb közös többszöröse. Lehet akár számológépet is használni.
A játékot lejegyezte: Balláné Lovas Eszter