- A játék neve, címe: Építőmesterek
- A játék pedagógiai célja: kooperáció, koncentráció és kézügyesség fejlesztése
- A játék jellege: Együttműködési
- A baleseti kockázat szintje: Alacsony
- Szükséges biztonsági intézkedések:
- Résztvevők száma: -8
- Résztvevők életkora: 7+
- Játékidő: 5-10 perc
- Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
- Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
- Kellékigény: 19 kockacukor (vagy egyéb "építőkő"), 2 db tál, 2 dobókocka
- Technikai igény: stopperóra
- Az előkészítés feladatai: az asztal közepére két kistálat helyezünk (lehetőleg eltérő színűeket), az egyikben 19 db „építőkő”; kikészítjük a 2 dobókockát és a stopperórát
- Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
- A résztvevők bevonásának lehetőségei: az előkészítés feladatait a szükséges instrukciókkal a résztvevők is végezhetik
- A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető egy asztal köré ülteti a játékosokat, és elmondja a kerettörténetet. Ezután ismerteti a játékszabályokat, és levezeti a játékot. Kerettörténet (Gyűrűk Ura ihletésű): A játékosok az emberek királyságának építőmesterei. Feladatuk, hogy a törpök kőfejtőjéből elhozzanak elegendő építőanyagot, majd közösen felépítsenek egy 10 szintes vártornyot (kockacukrokból vagy építőkockákból vagy egyéb „építőkövekből”). Igen ám, de éjszaka az orkok is bejárnak a bányába, és értékes építőköveket szereznek a saját tornyukhoz. Sőt, amikor a bánya kimerült, az orkok készek egyenesen az emberek építőterületéről is elcsenni a köveket. A feladat az, hogy a játékosok az orkokat megelőzve építsék fel az emberek tornyát, máskülönben az orkok legyőzik őket. Ráadásul, ha lassan halad a munka, egy hatalmas sereggel az orkok lerohanják az építkezést, és az emberek a félkész vártoronyban nem tudnak védekezni. Ekkor is elbuknak.
- A játék menete, játékszabályok: 1, a játékosoknak 10 db építőkőből, azokat egymásra helyezve kell felépíteni a tornyot, ha menet közben magától, egy játékos érintésétől, a dobókockáktól vagy az asztal meglökésétől összedől, az orkok nyernek (ezért fontos, hogy az asztalhoz a játékosok ne érjenek, legfeljebb a kockák eldobásakor) 2, a játékosok két dobókockával dobnak, egymás után, körbe haladva, figyelve arra, hogy az eldobott kockák ne döntsék fel a tornyukat; ha egy kocka a földre esik, azzal újra kell dobni 3, 5-ös dobás esetén, ha nem ólálkodnak orkok a közelben (a másik kocka 1-es vagy 2-es), az adott játékos kitermel egy követ a kőfejtőből (egyik tál), és az építési területre szállítja (a tál mellé helyezi); egy játékos egy fordulóban akár 2 db követ is fejthet két 5-ös dobással 4, 6-os dobás esetén, ha a másik kocka nem 1-es vagy 2-es, az adott játékos egy kézzel elhelyezhet egy követ a tornyon (utólagos igazítás, „javítgatás” tilos). Csak a már kitermelt, és a tál mellé helyezett követ lehet a toronyba építeni. Ha éppen nincsen „előkészített kő”, hiába dob 6-ost a játékos; egy játékos egy fordulóban akár 2 db követ is a toronyra helyezhet, ha mindkét dobása 6-os. 5, ha az dobás 5-ös és 6-ös, egy követ a kőfejtőből azonnal a toronyra helyezhet a játékos 6, az első beépített követ az adott játékos kissé rituálisan felemutatja, és az asztal közepére helyezve megkezdi a torony építését 7, ha egy dobás során mindkét kockán 1-es vagy 2-es szerepel (nincs 3-as vagy nagyobb dobás), az orkok éjszaka követ lopnak a bányából; ilyenkor a kőfejtőből (egyik tál) Mordorba (másik tál) kell helyezni 1 db követ 8, amennyiben a bánya kimerült, az orkok a már építésre előkészített kövekből is lophatnak; ugyanakkor az emberek követ csak a bányából szerezhetnek, Mordorból nem 9, az építkezésre legfeljebb 10 év (10 perc) áll rendelkezésre; ha az építkezés túl lassan halad, az orkok lerohanják seregükkel az építkezést 10, a játékmester méri a játékidőt egy mindenki számára jól látható órán; ennek hiányában folyamatosan jelzi a játékosoknak a hátralévő időt; szintén figyeli, hogy mindenki a játékszabályoknak megfelelően, az adott dobás szerint játsszon
- A játék lezárása: ha a játékosoknak sikerül felépíteni a 10 szintű tornyot, az emberek legyőzik az orkokat; minden más esetben (lejár az idő, az orkok elcsennek 10 követ, összedől a torony), az orkok győznek
- Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: tetszés és lehetőségek szerint
- Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: tipp1: ha az orkok esélyeit szeretnénk növelni, az emberek egy fordulóban csak egy műveletet végezhetnek – tehát két 5-ös vagy 6-os dobás esetén csak egy követ termelhetnek ki ill. helyezhetnek a toronyba; egy 5-ös és egy 6-os esetén választani kell, hogy követ fejteni vagy tornyot építeni szeretnének tipp2: hogy az emberek esélyeit növeljük, töröljük azt a szabályt, hogy a közelben lévő orkok megakadályozzák a munkát (azaz 1-es vagy 2-es dobás nem írja felül az 5-öst ill. 6-ost
- A játékvezető speciális feladatai: -a kerettörténet és a játékszabályok ismertetése -a játék levezetése -a szabályok betartásának ellenőrzése -időmérés
- Egyéb/megjegyzés: az izgalom kedvéért olyan építőkockákat keressünk a játékhoz, amelyekből 10 már viszonylag nehezen áll meg egymáson egy toronyban
- A foglalkozásról készült fotó/videó:
- A Játékot lejegyezte: Tandory Gábor