JÁTÉKRA FEL!

Hevesi-Nagy Anikó: Erre csörög a dió (régi tréfás népi gyermekjáték kicsit másképp)

 

  • A játék neve, címe: Erre csörög a dió (régi tréfás népi gyermekjáték kicsit másképp)
  • A játék pedagógiai célja: Aktivizálás, az érzékelés, koncentráció, reakciósebesség fejlesztése, hagyományápolás.
  • A játék jellege: Energetizáló
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét fel kell hívni arra, hogy figyeljenek egymásra incselkedéskor, nehogy összeszaladjanak meneküléskor, és sérüléseket okozzanak egymásnak.
  • Résztvevők száma: 8-14,15-20
  • Résztvevők életkora: 7+,10+
  • Játékidő: 10-15 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  • Kellékigény: Kendő, hosszú kötél, vagy kréta, esetleg kalap, illetve 1-el kevesebb tejfölös doboz 2 dióval, ahányan a játékosok vannak.
  • Technikai igény: Nincs
  • Az előkészítés feladatai: Akkora helyszín körbekerítése, amekkora területen biztonságosan elfér mindenki.
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: El lehet mesélni, hogy a szembekötősdi Európa-szerte nagyon régóta elterjedt játék, már az ókori görög gyerekek is ismerték. Manapság is az egész világon különféle formákban játsszák.
  • A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet és a játékszabály ismertetése. Kerettörténet I.: Evetke, a szorgalmas kismókus a nagyerdő közepén, egy öreg tölgyfa törzsén, egy hatalmas oduban lakik. A szorgos kismókus egész ősszel keményen dolgozott, így télire egy egész zsáknyi diót és mogyorót összegyűjtött. Csakhogy a dió és a mogyoró egy reggelre az utolsó szemig eltűnt a mókus zsákjából. Vajon kik lophatták el tőle? Evetke el akarja kapni a titokzatos tolvajokat. Kerettörténet II.: Mirci, a lusta macska a kamrában lakik. Gazdaasszonya egy egész zsák diót és mogyorót tett el télire, hogy legyen mivel megtöltenie majd a karácsonyi kalácsot. Csakhogy a kamrába beköltöztek az egerek, és rájárnak a dióra, mogyoróra. Hol itt, hol ott csörgetik meg azokat. Mircinek az lenne a dolga, hogy elkapja őket, de nem igazán fűlik a foga hozzá. Gazdaasszonya el akarja kergetni a háztól, ha nem fogja meg a szemtelen egereket, ezért nagy bosszúsan hozzálát a dolgát végezni.
  • A játék menete, játékszabályok: Kiválasztunk egy gyereket (pl.: kiszámolóval) Erre csörög a dió, arra meg a mogyoró! Erre csörög, erre, Erre gyere, erre! Falat törtek, az csörög, Hordót vittek, az zörög. Itt a dió, mogyoró, Te vagy a hunyó! Ő lesz Mirci, a macska, vagy Evetke, a mókus. Bekötjük a szemét egy kendővel. Érdemes valamilyen mókás egyéb eszközzel (kalap, sapka) is megjelölni, hogy vizuálisan kissé kiemelkedjen a többiek közül. A többiek (az „egerek”, vagy „tolvaj mókusok”) négyszög vagy kör alakzatban körülötte sürgölődnek, miközben incselkednek vele. Időnként, amikor háttal áll nekik, ketten-hárman odaszaladnak hozzá, miközben tapsolnak, és azt mondogatják: – Erre csörög a dió! – Arra meg a mogyoró! Majd gyorsan visszaigyekeznek a helyükre. A fogóhoz érniük nem szabad, de a merészebbek közvetlenül a füle mellett is tapsolhatnak. A bekötött szemű közben igyekszik elfogni valakit közülük, és ha sikerül neki, a következő fordulóban az lesz a fogó, vagyis szerepet cserélnek.
  • A játék lezárása: Ha a játék célja csupán a játékélmény, akkor a játékvezető akkor zárja le a játékot, ha érzékeli, hogy a résztvevők fáradni kezdenek. Játszható kiesésre is, úgy, hogy az elfogott játékosok kiszállnak a játékból. Akkor a játék addig tart, amíg a fogón kívül csak egy játékos marad.
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén a játékban történő részvétel megköszönése után meg lehet kérdezni, mi volt a legizgalmasabb számukra, mit tanultak meg saját magukról belőle.
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíthető a játék azzal, ha a hangjelzést nem tapssal keltik, hanem tejfölös dobozba helyezett két szem dió/mogyoró rázogatásával, és nem csak az incselkedők, hanem minden játékos csörgeti. Így egyrészt a fogónak jobban kell hegyeznie a fülét, jobban kell koncentrálnia arra, merről, milyen távolságból hallja a közeledő hangot. Másrészt megnehezíti a menekülő „egerek”, vagy „tolvaj mókusok” dolgát, hiszen vigyázniuk kell a diókra is, mert könnyen kiszórhatják azt, akkor viszont kiesnek a játékból.
  • A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a biztonságra. A bekötött szemű gyerek kiszolgáltatott a többieknek, ezért figyelni kell arra, nehogy eldurvuljon az incselkedés, ne legyen számára megalázó. Akkor félbe kell szakítani, és beszélgetés keretében rögzíteni a viselkedési szabályokat.
  • Egyéb/megjegyzés: Különösen a 9-12 éves korosztály élvezi ezt a játékot!
  • A foglalkozásról készült fotó/videó: https://youtu.be/QnbB7i-zZpI
  • A Játékot lejegyezte: Hevesi-Nagy Anikó