A játék neve, címe: Mesegombolyag
A játék pedagógiai célja: Kommunikáció, együttműködés, nyelvi kompetenciák fejlesztése.
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A fonal tartásakor vigyázzanak, hogy ne akadjon bele az ujjaik közé. Hirtelen ne rántsa meg a fonalat.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: egy gombolyag fonal (érdemes kis kosárba/dobozba rakni, hogy gyorsabban lehessen gombolyítani) )
Az előkészítés feladatai: Egy üres térre van szükség, ahol körbe lehet állni.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem szükséges előzetesen bevonni a résztvevőket.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékszabályok ismertetése.
A játék menete, játékszabályok:• A játékosok körbe állnak. A kör közepére áll a játékvezető, kezében egy (kiskosárba helyezett) gombolyaggal. • A következőt mondja: Meseországban foglyul ejtették a királylányt. Úgy tudjuk megmenteni, hogy mindenki mond egy varázsszót, melyet mindenki saját maga talál ki. Ezekből a szavakból egy mesét kell alkotni. Ha sikerül, akkor a királylányt ki tudjuk menteni a gonosz sárkány karmai közül. (A keretmese a korosztálytól függőn változtatható.) • A játékvezető elkezd egy mesét. (pl.: Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy sötét erdő. – Korosztálytól függően változhat a kezdő mondat.) Majd mond egy szót. (pl.: boszorkány) • A fonal végét egy választott játékos kezébe adja, (aki megszorítva tartja a játék végéig), aki a mesét úgy folytatja, hogy az elhangzót varázsszót (jelen esetben a boszorkány) a mondatába fűzi. • Majd a játékos mond egy játékos nevet, és egy varázsszót, amivel a megnevezett játékos folytatja a mesét. • A játékvezető a fonalat mindig úgy gombolyítja, hogy a megszólított játékos kezébe kerüljön a kifeszített fonal. • A 2. játékos folytatja a mesét úgy, hogy az 1. játékostól kapott varázsszó benne legyen a mondatában. Majd ő is mond egy másik játékos nevet és egy (varázs)szót. • A játékosok azt szólítják meg, aki még nem szerepelt. • A játékvezető a kör közepéből mindig a megszólaló játékoshoz vezeti a fonalat, aki szorítva tartja a játék végéig. • A játék akkor ér véget, ha mindenki sorra került a körből. (Így megmentették a királylányt.)
A játék lezárása: A játék végére a fonalak egymást keresztezik. A játékosok felemelik a kezüket a szorított fonallal, ezáltal a fejük fölött láthatják a fonalszálakból kirajzolódó formát. A játékvezető megkérdezi, hogy mit láttok benne? A válaszok a játékosok kreativitásától függenek. (Pl.: pókhálót, hegyet, M betűt, vonatot…)
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha sikerült egy kerek mesét alkotniuk, a játékosok dicséretet kapnak, mondván, hogy megmentettétek a királylányt.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • A fonal visszagombolyítása történhet úgy, hogy a játékvezető megkérdezi, hogy szerinted mi szerepelt a mesében, ami nem hangzott el. Csak szavakat mondj kérlek! Pl. sárkány, folyó, manó… • Közben a megszólaló játékos elengedi a fonalat, melyet a játékvezető visszagombolyít. A legvégére (az utolsó játékos után) a fonalrengetegből újra egy gombolyag lesz a játékvezető kezében. A legutoljára megszólalt játékostól kezdjük a visszagombolyítást, tehát fordított sorrendben, mint ahogy a mese elhangzott.
A játékvezető speciális feladatai: • A szabályokat a játéknál a legelején kell ismertetni, itt nem lehet a fokozatosság elvét használni. Kivéve a mese befejezése után a pókhálóban mit látsz, vagy a játék záró akkordjában, amikor a gombolyagot visszagombolyítja a játékvezető. • A játékvezetőnek figyelnie kell, hogy a fonalat ne engedjék el, s oda vigye a következő megszólított játékoshoz. (Kissé nehéz már a vége felé, amikor is össze-vissza mennek a fonalak.)
Egyéb/megjegyzés: Minél fiatalabbak a játékosok, annál bátorítóbbnak kell lennie a játékvezetőnek. Kamaszok és felnőttek esetében akár egy nem kompetens szóval a mese menetét megváltoztathatják, amely igazán vicces is lehet. Kisebb gyerekeknél általában törekednek egy hagyományos mese kitalálására.
A játékot lejegyezte: Szentpáli Mária Tünde