JÁTÉKRA FEL!

Zsótérné Sándor Anita: Párbaj

  1. A játék neve, címe: Párbaj
  2. A játék pedagógiai célja: Variációtól függően egy adott ismeretanyag gyakorlása, vagy egyszerűen csak névtanulás, esetleg memóriafejlesztés.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívjuk a résztvevők figyelmét egymás testi épségének védelmére.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Variációtól függően dobókocka (ez elhagyható)
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre
  13. Az előkészítés feladatai: Két csapatot alakítunk tetszőleges módszerrel. Esetleg be lehet vonni a játékosokat a feladványok összeállításába, ez azonban több időt igényel.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előre egyeztetett témakörökben villámkérdések összeírása (pl. angol/német szavak, szorzás, osztás, szófajok, j-ly, stb.)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A két csapat egymással szemben elhelyezkedik a teremben, középen, az üres részen van a küzdőtér, a párbajok helyszíne. Ha több témakörben játszunk egyszerre, itt kap helyet a dobókocka. Ebben az esetben előre felírjuk a táblára, melyik szám melyik témakört jelenti.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok két csapatban a terem két oldalán ülnek. A játékvezetőnél vannak a kérdések. Mindegyik csapat kijelöl egy-egy játékost, akik párbajozni mennek középre. (Ha valaki előbb ér a küzdőtérre, és az ellenfél még nem választott, akkor kihívhat valakit a másik csoportból.) Több témakör esetén dobnak a dobókockával, háttal állnak egymásnak, és kapják a kérdést. Aki előbb mondja ellenfele felé fordulva a jó választ, az nyeri a párbajt, és magával viszi a vesztest, ketten mennek a győztes csapatába. Új jelölteket választanak a csapatok, és így tovább, ameddig el nem fogy az egyik csapat. Mindenkinek menni kell párbajozni, később újra mehet olyan is, aki már volt. Vissza is lehet hívni elvesztett csapattársakat is.
  18. A játék lezárása: Ha nagyon elnyúlna a játék, nem bír egymással a két csapat. akkor bevezethetünk időkorlátot is, de tapasztalat szerint szeretik végigjátszani, hiszen a befejezésnél mindenki a győztes csapatban lesz.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenképpen dicséretet érdemel mindenki, mert nem könnyű harcba menni a csapatért, izgulnak, le kell győzniük magukat, gátlásaikat. Megkérdezhetjük a játékosokat, hogyan érezték magukat, milyen érzés volt párbajozni, mire gondoltak előtte, milyen volt a párbaj után? mit tanultak belőle?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A témakörök, feladványok változtatásával a lehetőség korlátlan. Ha memóriafejlesztésre használjuk, felvett neveket kell megjegyezni, ezt érdemes egy másik "névtanulós" játékkal begyakorolni. Ebben az esetben két vonalban állnak a csapatok, háttal egymásnak. A játékvezető megérinti minden csapatban egy-egy játékosnak a hátát, majd háromig számol. Erre megfordulnak a kiválasztott játékosok, és minél gyorsabban mondják a másik kiválasztott játékos felvett nevét. A vesztes itt is ugyanúgy átmegy a győztes csapatába.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell a feladványok kiválasztásánál, hogy mindenki bátran részt merjen venni a játékban, vagyis ne legyen túl nehéz, de megmaradjon az izgalom, és "haszna" is legyen. Ehhez ismerni kell a játékosok tudását az adott témakörben. Ha erre nincs módunk, akkor válasszuk a felvett neves változatot. (Pl.: ételek, országok, híres emberek, stb. neveit választhatják.)
  22. Egyéb/megjegyzés: Meglepő, hogy mennyi feszültség, izgalom, és nevetés kíséri ezt az egyszerű játékot. Nem is gondolnánk, mennyi és milyen változatos érzéseket élnek meg a játékosok.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Zsótérné Sándor Anita