A játék neve, címe: Megy a labda vándorútra – alapjáték és saját ötlet alapján továbbfejlesztve
A játék pedagógiai célja: A nyári összevont időszak alatt a különböző csoportokba járó gyermekek ismerkedjenek meg jobban egymással, tanulják meg egymás nevét. Figyelem, koncentráció, gyors reakció fejlesztése
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék alatt a figyelem felhívása a labda útjára.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Labdák, kendő a szem bekötéséhez
Az előkészítés feladatai: A játékhoz nincs szükség technikai eszközre, csupán saját énekhangunkra.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A konkrét játék előtt játék a labdával: gurítás egymásnak, dobás egymásnak stb.
A játék megnyitása, nyitánya: A játékot a spontán labdázásból vezetem át a konkrét játékba. – Most egy olyan játékot szeretnék veletek játszani, amit már lehet, hogy hallottatok, de együtt még nem játszottuk. A játékhoz tartozik egy dalocska is. Van kedvetek megtanulni? – Elhelyezkedünk kör alakzatban. Majd ismertetem a játékszabályokat, hiszen óvodásokról van szó. Nem biztos, ha még ismerik is, hogy vissza tudják adni.
A játék menete, játékszabályok:A gyerekek körben ülnek, lábuk terpeszben. Én, mint a játék vezetője, szintén a körben helyezkedem el, velük együtt játékos is leszek. A játéknak egyszerű szabálya van: – Először csak egy labdával játsszuk. A dalocskát elkezdem, majd gurítom a labdát egy gyermeknek. Ő tovább gurítja egy másik társának, majd ő is tovább. Amíg tart a dalocska, addig gurítjuk egymásnak a labdát. Ha véget ér, és akinél van a labda, felteszek egy egyszerű kérdést, amire gyorsan kell válaszolni. Pl.: Milyen színű a napocska? Ha sikerül neki választ adni, mehet tovább a játék, kezdjük a dalocskát. Amennyiben nem, úgy kimarad egy körből. – Majd nehezítem a játékot, már két labdával játsszuk tovább. Figyelni kell a labda útját, igyekezzenek ütközés nélkül továbbgurítani társaiknak. Itt már a két utolsó labdához jutó gyermeknek kell villámgyorsan válaszolni a kérdésekre. – Utolsó nehezítés: kiszámolóval kiszámolunk egy gyermeket, akinek bekötöm a szemét. Ő most nem játszik, illetve játszik, csak nem látja a labda útját, nem tudja, hogy a dalocska végére, kihez került a labda. Amikor vége a dalnak, a bekötött szemű gyermeknek tippelni kell, hogy kinél lehet a labda. Ha nem sikerül jól tippelni, akkor megkérem a játékost, hogy adjon hangot. Ez történhet rendes hangján, de elváltoztatva is. Így kell kitalálni, hogy kinél lehetett a labda. Ha eltalálta, a már szabad szemmel, ő számolhatja ki a következő játékost, akinek bekötjük a szemét.
A játék lezárása: A játékot addig játsszuk, amíg a gyerekeknek kedve van hozzá. Azt vettem észre, hogy szívesen játszották, hiszen közel 25 percig tartott. A játékot azzal fejeztük be, hogy milyen ötletük van még, amit labdával lehet játszani. Mivel kevesen voltunk jelen a csoportban és sajnos az időjárás sem volt aznap kegyes hozzánk, így megoldható volt, hogy egyszerű kidobósat játszottunk a csoportszobában. Megbeszéltük, hogy ezt a játékot, máskor is fogjuk játszani, mert most már rögzítették a szabályokat is.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék befejezése után, megdicsértem a gyerekeket, hogy milyen hamar elsajátították a szabályokat, figyeltek egymásra. Megköszöntem, hogy szívesen vettek részt, még olyan gyerek is, akit nehéz bevonni közös játékba, mert nem igazán szeret szabályokhoz alkalmazkodni.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék leírása előtt már lejegyeztem, valamint benne van a játék menetének leírásában is.
A játékot lejegyezte: Zoltánné Pásztor