JÁTÉKRA FEL!

Zentai Gyöngyi: Hófehérke karácsonyi lakomája

  1. A játék neve, címe: Hófehérke karácsonyi lakomája
  2. A játék pedagógiai célja: A csoportkohézió megteremtése, megalapozása, stabilitása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Figyeltem arra, hogy egymástól megfelelő távolságra üljenek le a gyerekek, hogy esetlegesen a hurkapálca vége ne jelentsen balesetveszély-forrást.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Az előzetesen elkészített 7 törpe arcát ábrázoló hurkapálcán lévő bábok és Hófehérke báb, ételek (diót, mákot, tejfölt, túrót, kakaót, lekvárt, sajtot ábrázoló bábok szintén hurkapálcán függesztve – a dokumentált fotókon láthatók a kellékek) ugyanilyen módon elkészítve, valamint szükség volt jutalomkártyákra
  12. Technikai igény: szervezési feladatok a játék megkezdése előtt mint például: rendezzük át a teremnek a középső részét, 2 asztalt toltunk össze és hét db széket tettünk az asztal köré.
  13. Az előkészítés feladatai: szervezési feladatok a játék megkezdése előtt mint például: rendezzük át a teremnek a középső részét, 2 asztalt toltunk össze és hét db széket tettünk az asztal köré. Ezt megelőzte a játék bábok elkészítése, azok színezése, ezeknek az elhelyezése az asztalon
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A szervezésbe vontam be a tanulókat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Játékos osztálydélutánt tartottam az ötödikes osztályomnak dec.8-án, pénteken. Előzőleg megbeszéltük, (mint már máskor is)hogy hozhatnak kedvenc játékokat, kártyákat, társast stb. Kérdeztem tőlük, ki szeretne velem játszani? Az első körre kérek szépen hét jelentkezőt. Szervezési feladatok után ismertettem a keretmesét. (Ekkor még csak a Hófehérke bábot vettem elő, mutattam fel a gyerekeknek, hogy Hófehérke én vagyok!) Tehát a keretmesém: Az idén Hófehérke, azaz én elhatároztam, hogy nem töltöm egyedül az ünnepeket. Meghívtam hát hét hű kis törpémet. Megkérdeztem őket, mi a kedven ételük. Egyöntetű válaszuk ez volt: A TÉSZTA!!!! Viszont mindegyik kis törpe másféle tésztát szeret. Gyorsan elmondták, hogy ki milyen ízesítésben kedveli a tésztát. Azonban nekem nehéz volt megjegyeznem, ezért kértem a többiek segítségét!
  17. A játék menete, játékszabályok: Most jön a játék!!! Hófehérke a játékvezető! A törpék a játékosok! Mindenki választ egy törpe bábot magának. (A lefordított bábokból húztak egyet) Ezt feltartja a játék végéig az egyik kezében a magasba, vagy legalábbis jól láthatóan a csoport többi tagjai számára. Majd ugyanilyen módon húznak a másik kupacba lerakott ételbábokból (amiken: sajt, dió, mák, túró, tejföl, kakaó és lekvár rajza található). Most: mindkét kezedben lévő bábot pontosan fél percig kell tartanod a magasban, a többiek részére jól láthatóan! Tehát fél perced van arra, hogy megjegyezd, melyik törpe milyen ízesítésben szereti a tésztát! Fél perc elteltével az ételbábokat lefordítva le kell tenned az asztalra magad elé! A törpe bábod tehát továbbra is a kezedben feltartva, hogy azt mindenki jól lássa! Most jött el a karácsonyi vacsora ideje. Hófehérkének terítenie kell. Sorban mondja majd a törpék nevét, először az egyiket, és aki a leggyorsabban rávágja emlékezetből, hogy az a bizonyos törpe milyen tésztát szeret (tehát milyen étel volt a másik kezében), az jutalomkártyát kap. De a törpék a saját ételük nevét nem mondhatják, csak mindig a másikét! ű Pl: Hófehérke: Mit terítsek Hapcinak? Erre Hapcin kívül mindenki más rávághatja, hogy pl: diós tésztát! Aki ezt a leggyorsabban megteszi, ővé a pont, azaz egy jutalomkártya. Így megy tovább a játék, egészen addig, amíg az utolsó törpe is megkapta az ételét. Végén megszámolják a gyerekek, kinek hány kártyája gyűlt össze. Aki a legtöbbet gyűjtötte, ő nyerte a játékot.
  18. A játék lezárása: A keretmese vége: A törpék jól laktak, elhatározták, hogy legközelebb ők hívják meg Hófehérkét vendégségbe. Az a törpe, aki nyert, a következő játékban ő lesz a játékvezető! A játék olyan sikert aratott az osztályban, hogy 5-6 menetet is játszottunk. Mindig más volt a játékvezető!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szóbeli értékelés arra vonatkozóan történt, hogy nagyon ügyesek voltak, mert fegyelmezetten játszottak, nem csalt senki, ehhez a játékhoz a memóriájuk megmozgatására is szükség van a gyorsaságon kívül.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Felmerült ötletként, hogy délutáni teázásra hívja meg a vacsora után Hófehérke a törpéket. Ez esetben a variációk száma végtelen. Pl: 7 féle süteményt, 7 féle teát, innivalót stb. lehet a tészta helyett használni bábként elkészítve. Nehezíteni is lehet a feladatot oly módon, hogy a második kör után minden étel bábra rajzolunk egy színes kört. És a játékvezető az étel neve mellett mondhatja egyszer pl ezt: mi a kedvenc színe Vidornak? De természetesen vonatkozhat a kérdés ételre is, tehát az étel mellett színt is meg kell jegyeznie a játékosoknak.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályosságra figyeltem, és a gyorsaságra. Mivel fegyelmezetten ment a játék végig, konfliktushelyzet nem adódott, illetve a gyerekek egyből megértették a játékot. Így speciális feladatom nem adódott.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék lehetőséget ad arra, hogy olyan gyerekek is játszanak együtt, akik egyébként nem szoktak túl sok időt egymással eltölteni. A csoportot megerősítő játéknak terveztem ezt a feladatot, valóban jól érezték magukat közben a gyerekek, és a játék során az összetétel is alkalmanként változott, valaki kiszállt, jött helyette más.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Zentai Gyöngyi