JÁTÉKRA FEL!

Zámbóné Kajári Barbara: Küldöncjáték, vagy Mit visz a küldönc a….(városba, faluba, neked, testvérednek…..)

  1. A játék neve, címe: Küldöncjáték, vagy Mit visz a küldönc a….(városba, faluba, neked, testvérednek…..)
  2. A játék pedagógiai célja: Hallás fejlesztése, hangok tiszta kiejtésének gyakorlása (ez nagyon fontos számomra, hiszen első osztályos a csoporto m) Együttműködés és gyorsaság fejlesztése, egymásrautaltság kialakitása. Szókincs-és gondolkodás fejlesztése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: nincsen
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Színes korongok
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: Csapatok választása, kialakítása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Csapatalakítás: 2 gyermeket a tanító választ, majd a csapatkapitányok felváltva kiválasztják tetszés szerint társaikat. ha a gyerekek elfogytak megalakul a két csapat. Ehhez hasonlóan 3 csapat is lehet.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A 2 csapat elhelyezkedik egymástol kb 2 méter távolságra. A csapat tagjai felsorakoznak szorosan egymás mö- gé, esetemben 10-en. A csapatkapitány az első helyen áll. Elképzeljük, hogy küldöncök vagyunk és különböző helységekbe csomagot szállítunk.
  17. A játék menete, játékszabályok: A tanító megadja a helységet pl: Mit szállít a küldönc a faluba?… Majd ide illő szavakat súg mindkét csapat u- tolsó tagjának.( Faluról van szó, igy az egyik csapatnak a „szekeret”, a másiknak a „malacot” szót súgtam). Az utolsó továbbsúgja előre, és így súgdosnak amíg végig nem ér a soron . Az első hangosan mondja ki mit szállítanak. Pl.: Szekeret! Szabályok: csak halkan súgni szabad a szót az előtte levő fülébe, tilos hangosan beszélni forgolódni, törekedni kell arra, hogy minél pontosabban adjuk át a szót, meg lehet ismételni a súgást, ha nem értette az előtte levő, bólintással jelezzük ha megértettük a szót. Hangosan ki kell ejtenie a szót az első gyereknek, majd az utolsó is kiejti hogy eggyezett-e. Az a csapat győz, aki előbb, pontosan kiejti a küldött szót.
  18. A játék lezárása: Győz, az a csapat amelyik előbb végig tudja súgni a küldött szót. Az első hangosan kimondja amit súgtam, majd az utolsó is és akkor győz a csapat ha eggyezik a 2 szó.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Értékeléskor megbeszéljük miert lehetett jobb egyik vagy másik csapat, mire kell odafigyelni, hogyan tudjuk egymást jobban segíteni. Jutalomképpen színes korongot osztok a csapatkapitánynak, amit a fordulók végén össze tudnak számolni Jókat nevettünk hiszen az első fordulókban nem sikerült tovább súgni pontosan , ezért vicces szavakat kaptunk a végére. A 3. fordulótól már egyszer-egyszer sikerrel jártak a csapatok. FONTOS: ha elsőre rosszul mondja ki a csapat a szót, de a lassabb csapat viszont helyesen ejti ki akkor oda kerül a korong.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Betűkkel is szoktuk játszani, Mit visz a-val, d-vel stb. Ilyen kicsik esetén sikeresebb a 3 csapat mert ott kevesebben vannak, igy nagyobb az esély arra hogy végig ér az eredeti szó.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Segíteni ha elakadás van, figyelni hogy betartják e a szabályokat
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot először játszottuk így súgással, csapatokban. Egyéb hangoztató játékokat már játszottam velük a beszoktatási időszakban, ahogy szép lassan tanulták a hangokat, betűket. A játékban szeretem megadni a helységet, hiszen ezzel segítem a gondolkodásukat ha nem értik pontosan a szót . Ezekkel a szójátékokkal tanítói pályám során találkoztam, nagyon szeretem ezeket és mivel elsőseim vannak előszerettel alkalmazom mindig próbálok vmi újat kitaláni hozzá. Eredetileg sima, bármilyen szó súgása ún. postás játék, a történeteket, vagy hogy konkretizáljuk egy kicsit azt mindig én találom ki. A játék jellegét tekintve sorolható még együttmkűködési és bizalmi játéknak is
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Zámbóné Kajári Barbara