JÁTÉKRA FEL!

Zajáczné Berkes Éva: Láthatatlan varázsló

  1. A játék neve, címe: Láthatatlan varázsló
  2. A játék pedagógiai célja: A játék elsősorban ügyességi és koncentrációs játék, amely jól fejleszti a mozgáskoordinációt és a reflexeket. Emellett a feszültségoldást is jól szolgálja izgalmassága miatt.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játéktér akadálymentesítése, a játékosok figyelmének felhívása az óvatos mozgásra
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Jól megfogható, nem guruló, nem szakadó kisebb vagy közepes méretű tárgy ( pl. kulcscsomó, plüssfigura )
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A terem vagy külső tér szabaddá tétele és akadálymentesítése, ha szükséges.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Felesleges tárgyak elpakolása a térből, a padló szárazzá, a kinti felület balesetmentessé tétele
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Nyitó beszélgetéssel indít a játékvezető, melynek során mindenki elmondhatja, hogy érzi magát, milyen napja volt eddig és hogy mit vár a foglalkozástól. Ezután kedvet csinál ehhez a játékhoz, megemlítve, hogy régebbi diákcsoportjaiban, sőt pedagógus kollégák körében is milyen élvezetesnek bizonyult már a játék. Ha szükséges, közösen szabaddá teszi a teret a játékosokkal.
  17. A játék menete, játékszabályok: A legalább 5×7 méteres tér egyik hosszanti oldalán helyezkedik el a kincset, (amit a kellék jelképez) őrző személy – aki először egy önként jelentkező játékos lesz – , a másik hosszanti oldalán egymástól min. 1 méteres távolságra sorban egy rajtvonalon a többi játékos. A kincset őrző személy háttal áll a többieknek középen, terpeszben álló lábai között a kincs a földön van. A játék lényege, hogy a többiek közül valaki megszerezze a kincset minél gyorsabban úgy, hogy észrevétlenül közelítse meg azt. Csakhogy az őrző bármikor hátrafordulhat, hogy lebuktassa azt, akit mozogni lát. Tehát nagyon gyorsan és ügyesen kell megmerevedni szobor módjára minden játékosnak, amikor hátrafordul az őrző, vagyis láthatatlan varázslóvá kell válni. Akit mozogni lát az őrző személy, azt visszaküldi a rajtvonalra és újra kell kezdenie az óvatos közeledést a kincshez. Ha valakinek végül sikerül megkaparintania a kelléket, ő állhat az őrző helyére, a játék újraindul. A játékvezető folyamatosan figyelemmel kíséri a játékot, és kontrollálja az őrző észleléseit, hogy valóban igazságos legyen annak eldöntése, kit láthatott mozogni. A varázsló címre pályázók ugyan egymással is versenyeznek, de nem akadályozhatják a másikat a mozgásban semmilyen módon, a játékvezető természetesen erre is ügyel.
  18. A játék lezárása: Ha 4-5 kör után kifáradni látszik a játék, nyilván közös megegyezéssel befejezi azt a csoport, majd megbeszéli a történteket. Mindenki véleménye fontos lesz a legközelebbi játék levezetésekor.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az ügyesen játszókat megdicséri a játékvezető és akár meg is tapsolhatják a többiek. Megbeszélheti a csoport közösen, milyen módszerek bizonyultak a legeredményesebbnek a kincsszerzés során.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezíteni lehet még a játékot azzal, hogy a kincset megszerzőnek el kell juttatnia a rajtvonalra a tárgyat, de hátrafelé menve. Az őrző továbbra is figyeli mindenki mozgását, amikor hátrafordul ,de mostmár a játékosok célja a varázsló segítése oly módon, hogy mozgásukkal eltereljék az őrző figyelmét róla.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelnie kell a játékosok mozgását két okból is: ne tegyenek egymásra és magukra veszélyes mozdulatokat, illetve az őrző ítéleteinek esetleges felülbírálása miatt.
  22. Egyéb/megjegyzés: nincs
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Zajáczné Berkes Éva