JÁTÉKRA FEL!

Weich Renáta: Pingvinek a jégen

  1. A játék neve, címe: Pingvinek a jégen
  2. A játék pedagógiai célja: Térérzékelés fejlesztése, mozgáskoordináció fejlesztése, figyelem összpontosítás fejlesztése, egymásra odafigyelés képességének fejlesztése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Fontos figyelmeztetni a játékosokat arra, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egymásra, a játék hevében ne ütközzenek össze! A már „jégtáblán” álló játékost meglökni, arrébb taszítani nem szabad! Figyelni kell arra, hogy a papírlapok gyűrődhetnek, elszakadhatnak, elcsúszhatnak! Erre a játékosok figyelmét is fel kell hívni!
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: fehér színű papírlap („jégtábla”) vagy újságpapír
  12. Technikai igény: A játékhoz különösebb technikai igény nem szükséges.
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése. A papírlapokat szétszórt alakzatban elhelyezzük, ügyelve arra, hogy megfelelő távolságban helyezkedjenek el egymástól.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A papírlapok elhelyezéséhez a játékosoktól is kérhetünk segítséget.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető elmeséli a keretmesét. Tantárgyi integráció a környezetismerettel (pingvinek élőhelye, mozgása,táplálkozása, természetes ellensége stb.). A játékszabályok ismertetése, baleset-megelőzés.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok szétszórt alakzatban helyezkednek el. Ők a pingvinek. Boldogan úszkálnak a vízben (ezt a mozgást lassú kocogással helyettesíthetjük), amikor hirtelen előbukkan a fóka, aki vadászik rájuk. (A játékvezető: „Fóka!” kiáltással jelzi ezt.) Ekkor minden pingvin kiugrik egy jégtáblára, hogy biztonságba helyezze magát, mert a lusta fóka oda már nem megy utánuk. Igen ám, de melegszik az idő, és egy jégtábla mindig elolvad, egy pingvinnek nem jut hely, ő sajnos a fóka ebédje lesz. (A játékvezető kivesz egy papírlapot.) Aki kiesett, kimegy a játéktérről és leül (esetleg segíthetnek a játékvezetői feladatok ellátásában felváltva). Ezután a játékvezető felkiált, hogy „Elmúlt a veszély!”. A fókák ismét úszni kezdenek a „vízben”. Ismételt kiáltás, hogy jön a fóka, majd újra szabad jégtáblát kell keresni, de egy ismét elolvad, és így tovább, míg végül már csak két pingvin és egy szabad jégtábla marad. Szabály, hogy egy jégtáblára csak egy játékos állhat, különben „elsüllyednek” mindketten. Ugyanarra a jégtáblára nem lehet visszaugrani, másokat meglökni, lelökni a papírlapról nem szabad. Továbbá nem lehet egy jégtábla kerül keringeni, hanem megfelelő távolságot kell tartani. (kb. 2-3 m)
  18. A játék lezárása: Az a játékos nyer, aki a végén az utolsó jégtáblát tudja elfoglalni, utolsóként menekül meg a fóka elől.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat megdicsérjük, megtapsoljuk a győztes pingvint. Megköszönöm a részvételt, megkérdezem, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mi volt a tanulság.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék nehezítése: a futás helyett a pingvinek totyognak. Ekkor a játékteret nem víznek, hanem szárazföldnek nevezzük, a jégtáblák hókupacok, ahova szintén nem megy utánuk az éhes, ámde lusta fóka. Ez kevésbé gyors mozgást igényel, ennél fogva kisebb a baleset esélye is, azonban nehezebb elfoglalni a biztonságot nyújtó menedéket (papírlap).
  21. A játékvezető speciális feladatai: A keretmesével érdekesebbé, izgalmasabbá tehető a játék. Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Amikor már minden szabály ismert és jól megy a játék, izgalmasabbá tehető, ha gyorsabban kiált veszélyt a játékvezető. Fontos fokozottan ügyelni a biztonságra! A már kiesett játékosok bevonása (játékvezetői feladatok, drukkolás) segíthet fenntartani az érdeklődést, illetve kevésbé szegi kedvét a kiesett játékosoknak.
  22. Egyéb/megjegyzés: —
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Weich Renáta