A játék neve, címe: Segítsünk Züminek!
A játék pedagógiai célja: Közösségi érzés fejlesztése, figyelem fejlesztése, türelem fejlesztése, gyors reagálóképesség fejlesztése
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő hely biztosítása, felhívni a figyelmüket, hogy figyeljenek, vigyázzanak egymásra, magukra (szükség esetén ezt többször is)
Résztvevők száma: 8-14 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Hajgumi-karkötő, rajta különböző színű virág (most 3 szín), műanyag kislabda, kaptár, virág
Technikai igény: Mi most szőnyegeket használunk, hogy a gyerekek tudják, hogy hol kell állniuk, honnan indulhatnak majd
Az előkészítés feladatai: Gyermekek bevonásával: -virág karkötő készítése, életkoruk miatt mi három színt és egyféle formát használunk (ők ragasztják, én vágom, laminálom, rögzítem), -nagy virág elkészítése (ők festik, én kivágom a formát),ennek közepére egy sajtosdoboz alját ragasztottuk, hogy a kislabda ne gurulhasson el -Kaptárt én készítem Nagyobbak természetesen több előkészítő munkában is részt tudnak venni. Labdák előkészítése Csoportszoba átrendezése A karkötőket két kosárban helyeztem el külön mindkét csapatnak, figyelve arra, hogy mindkét csapatnak jusson minden színből
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kellékek elkészítése, csoport átrendezése
A játék megnyitása, nyitánya: Mesehallgatás (A náthás méhecske) Motiválás: segítsünk a méhecskének virágport gyűjteni! Csapatalakítás, karkötő virág választása, játékszabály ismertetése
A játék menete, játékszabályok:A játékosok két csapatban állnak, mi szőnyeggel jelöltük ezt a helyet. Közöttük, középen van egy nagyobb papírból készített virág, melyen egy műanyag kislabda-virágpor található. Oldalról irányítom a játékot, mondok egy színt, ekkor mindkét csapatból elindulhatnak azok a gyerekek-méhecskék, akiknek a csuklóján az adott színű virág van. Aki a leggyorsabb, az szerzi meg a virágport, ő viheti azt a csapata kaptárjába. Az a csapat győz, akinek először telik meg a kaptárja. A játék során folyamatosan ellenőrzöm, értékelem, motiválom őket, szükség esetén felhívom a figyelmüket valamelyik szabályra.
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, amikor megtelik a kaptár.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a csapatokat, a leggyorsabbakat, motiválom a többieket. Felajánlom a lehetőséget, hogy újra eljátszhassák, vagy új játékot, tevékenységet kínálok fel nekik.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Többféle virág, többféle szín, ezek variálása, nagyobb kaptár, a kicsiknek én csak egyszerre egy kislabdát rakok középre a nagy virágra a konfliktusok elkerülése miatt, nagyobbaknál lehet egyszerre több is
Idősebb korosztálynak virág helyett mértani formákat, síkidomokat is használhatunk-ilyenkor lehetnek pl. építészek
A játékvezető speciális feladatai: Kicsiknél-egyszerűen-kevés szín, egy virágforma, nagyobbaknál lehet többféle virágforma, többféle szín, ezek variálása. Olyan színt is mondhatunk, mely nincs játékban, ilyenkor senki nem indul, vagy egyszerre több színt, ilyenkor pedig többen is indulhatnak. Vigyázni a testi épségükre, biztonságra. Megfelelő helyet választani a játékhoz, a biztonságos játékra felhívni a figyelmüket, akár többször is.
Egyéb/megjegyzés: Ezt a játékot 3-4 éves kiscsoportosokkal játszottuk, a méhek világnapján, célom az ismereteik bővítésén kívül a figyelmük, türelmük, gyors reagálóképességük fejlesztése is volt. Ez a játék remek alkalmat teremtett arra is, hogy egyéni sikereiken túl megtapasztalhatták az együttes/csapatos munka sikerét is, így az esetlegesen lassabb gyermekek sem kudarcként élték meg, ők is örülhettek csapatuk sikerének. A gyerekek megszerették ezt a játékot, megtanulhatnak ezáltal örülni a másik gyerek sikerének, hiszen ezáltal az ő csapatuk szerez pontot és egyénileg is sikerélményhez juthatnak, amikor ők a leggyorsabbak Azóta már többször is kérték, hogy segítsünk Züminek!
A játékot lejegyezte: Wald Anita