A játék neve, címe: Vak Béla írni tanul
A játék pedagógiai célja: A játék pedagógiai célja a kooperáció tanulása, a verbális kifejezőkészség fejlesztése, a koncentráció fejlesztése, az alkalmazott iránymegjelölések alapján az irányok (akár idegen nyelven), égtájak, az óramutató állásának gyakorlására is alkalmas. Ezen kívül fejleszti az empátiát, hiszen a játékosok beleélik magukat vak embertársaink helyzetébe.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Nincsen különösebben szükség nagyobb biztonsági intézkedésekre, a lényeg, hogy az asztalon ne legyen semmi olyan tárgy, amely hegyes, éles, így a bekötött szemű játékos nem tud sérülést okozni magának.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Asztal, székek, kendők, feladatkártyák, lapok, tollak.
Technikai igény: A feladatkártyák nyomtatásához szükség lehet számítógépre, nyomtatóra, bár kézzel is elkészíthetőek.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kendők, íróeszközök, lapok összegyűjtése lehet a játékosok feladata.
A játék megnyitása, nyitánya: A járványhelyzetre való tekintettel egy kevés játékossal is jól játszható játékot találtam ki, melynek lejátszásához a szomszéd anyuka és fia segítségét is igénybe vettem. A kerettörténet már sikert aratott:
Vak Bélát a XII. század elején a pécsváradi monostorban meg kell tanítani írni. Ehhez a játékosoknak választaniuk kell szerepet: Vak Bélák és tanító papok kerestetnek.
A játék menete, játékszabályok:A párok egyike Vak Béla, a másik személy a tanító pap. A pap beköti a kis Vak Béla szemét kendővel, és utána húz a feladatkártyákból. Ezeken különféle karakterek lesznek, melyeket meg kell rajzoltatni Vak Bélával úgy, hogy csak az íróeszközt lehet irányítani a papíron (le-föl, jobbra-balra, húzz x cm-t vonalat, körívet stb), nem lehet konkrétan megmondani, hogy milyen karaktert fog rajzolni, de szavakkal lehet irányítani a kezét a lapon.
A játék lezárása: Az elkészült munkákat összehasonlítjuk a feladatkártyákkal.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A legjobban sikerült munkák alkotópárosát tapsban részesítjük.
Alkalomadtán lehet beszélgetni a vakon történő rajzoló érzéseiről, az irányító nehézségeiről. A játék a lejátszás során sikert aratott.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Már a bevezetőben leírtam, hogy az egyszerű iránymegjelölések mellett akár az égtájak, az óramutatók állásának gyakoroltatására is alkalmas.
A játékvezető speciális feladatai: A játék levezetése során nem vettem észre, hogy speciális feladatai lennének a játékvezetőnek.
A játékot lejegyezte: Wágensommer-Bernáth Rita