JÁTÉKRA FEL!

Wágensommer-Bernáth Rita: Vak Béla írni tanul

A játék neve, címe: Vak Béla írni tanul

A játék pedagógiai célja: A játék pedagógiai célja a kooperáció tanulása, a verbális kifejezőkészség fejlesztése, a koncentráció fejlesztése, az alkalmazott iránymegjelölések alapján az irányok (akár idegen nyelven), égtájak, az óramutató állásának gyakorlására is alkalmas. Ezen kívül fejleszti az empátiát, hiszen a játékosok beleélik magukat vak embertársaink helyzetébe.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Nincsen különösebben szükség nagyobb biztonsági intézkedésekre, a lényeg, hogy az asztalon ne legyen semmi olyan tárgy, amely hegyes, éles, így a bekötött szemű játékos nem tud sérülést okozni magának.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Asztal, székek, kendők, feladatkártyák, lapok, tollak.

Technikai igény: A feladatkártyák nyomtatásához szükség lehet számítógépre, nyomtatóra, bár kézzel is elkészíthetőek.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kendők, íróeszközök, lapok összegyűjtése lehet a játékosok feladata.

A játék megnyitása, nyitánya: A járványhelyzetre való tekintettel egy kevés játékossal is jól játszható játékot találtam ki, melynek lejátszásához a szomszéd anyuka és fia segítségét is igénybe vettem. A kerettörténet már sikert aratott:

Vak Bélát a XII. század elején a pécsváradi monostorban meg kell tanítani írni. Ehhez a játékosoknak választaniuk kell szerepet: Vak Bélák és tanító papok kerestetnek.

A játék menete, játékszabályok:A párok egyike Vak Béla, a másik személy a tanító pap. A pap beköti a kis Vak Béla szemét kendővel, és utána húz a feladatkártyákból. Ezeken különféle karakterek lesznek, melyeket meg kell rajzoltatni Vak Bélával úgy, hogy csak az íróeszközt lehet irányítani a papíron (le-föl, jobbra-balra, húzz x cm-t vonalat, körívet stb), nem lehet konkrétan megmondani, hogy milyen karaktert fog rajzolni, de szavakkal lehet irányítani a kezét a lapon.

A játék lezárása: Az elkészült munkákat összehasonlítjuk a feladatkártyákkal.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A legjobban sikerült munkák alkotópárosát tapsban részesítjük.

Alkalomadtán lehet beszélgetni a vakon történő rajzoló érzéseiről, az irányító nehézségeiről. A játék a lejátszás során sikert aratott.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Már a bevezetőben leírtam, hogy az egyszerű iránymegjelölések mellett akár az égtájak, az óramutatók állásának gyakoroltatására is alkalmas.

A játékvezető speciális feladatai: A játék levezetése során nem vettem észre, hogy speciális feladatai lennének a játékvezetőnek.

A játékot lejegyezte: Wágensommer-Bernáth Rita