JÁTÉKRA FEL!

Vörösné Murányi Hajnalka: Hasonló vagy ellentétes?

  1. A játék neve, címe: Hasonló vagy ellentétes?
  2. A játék pedagógiai célja: Cél: a rokon értelmű és az ellentétes jelentésű kifejezések gyakorlása, a koncentrációs képesség, a memória és a szókincs fejlesztése. (Remekül használható 5. osztályban nyelvtanórán a Hangalak és jelentés témakör tanítása során.)
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Nincs.
  12. Technikai igény: A játék állva is játszható, de kényelmesebb, ha mindenkinek van egy széke.
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezzétek be a helyszínt, hogy körben állva/ülve biztonságosan tudjunk játszani!
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt érdemes átismételni a rokon értelmű és az ellentétes jelentésű szavakról tanultakat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok körben állnak / ülnek, Te is részt vehetsz a játékban. Az óramutató járásával megegyező irányban haladva rokon értelmű és ellentétes jelentésű szavakat kell mondani felváltva. Mondasz egy szót, a melletted ülőnek egy ezzel rokon értelmű kifejezést kell mondania, a következőnek egy ezzel ellentétes jelentésűt, a következőnek az előző szóval rokon értelműt, majd a mellette ülőnek ismét egy ellentétes jelentésűt. (Tehát mindig az utoljára elhangzott szónak kell a szinonimáját vagy antonimáját mondani. Természetesen minden szó csak egyszer hangozhat el.) Ha a soron következőnek nem jut eszébe megfelelő szó, vagy rosszat mond, akkor kiesik, és a mellette ülő játékos egy tetszőleges új szóval indít. A kiesett játékos visszatérhet a játékba, ha a későbbi kiesések valamelyikénél tud megfelelő szót mondani. Érdemes valamilyen időkorlátot szabni, hogy pörgős legyen a játék (pl. 5-10 másodperc).
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a játékosok kifogynak az ötletekből.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, és kérdezd meg, hogy hogyan érezték magukat, mit tanultak a játék során!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha magyarórán játsszátok, kötni lehet a tulajdonságokat, cselekvéseket egy- egy regénybeli szereplőhöz. (Pl.: Boka tisztességes. / Nemecsek becsületes. / Geréb becstelen. / A Pásztorok jellemtelenek…) Ebben az esetben nem kiesős a játék, aki nem tudja folytatni, az új állítást mond.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes felhívni a játékosok figyelmét arra, hogy lehetőleg olyan szavakat mondjanak, amelyeknek sok szinonimája és antonimája létezik. Lehetséges az is, hogy az új szót mindig a játékvezető adja meg.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Vörösné Murányi Hajnalka,