JÁTÉKRA FEL!

Vinczéné Botos Erika: „Dörmi játszik, avagy kinél van a maci”?

  1. A játék neve, címe: „Dörmi játszik, avagy kinél van a maci”?
  2. A játék pedagógiai célja: – Közösségi nevelés: a közös élmény által, közösségformálással. – Érzelmi nevelés játékélmény nyújtásával. – Figyelem, szabálytudat, szabálytartás fejlesztése. – Téri tájékozódás, reagálás-, mozdulat- és mozgásgyorsaság fejlesztése.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: – A játékhoz megfelelő nagyságú, száraz, csúszásmentes felületetet biztosítottam. – A felhasznált játékeszköz (Dörmi maci, plüssállat) súlya könnyű, anyaga puha, sérüléseket nem képes okozni akkor sem, ha véletlenül elejti a gyermek (erre lehet számítani ennél a korosztálynál).
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Játékládikó, játékszabály a dobozba rakva, 1 puha plüss mackó (Dörmi) a dobozban.
  12. Technikai igény: számítógép, internet hozzáférés. https://www.youtube.com/watch?v=TuozCCvZ754 Judit és a zenemanók: Játékország Cd lejátszó
  13. Az előkészítés feladatai: – teremrendezés a fent felsoroltak szerint a résztvevők bevonásával. – számítógép bekapcsolása, a zene megkeresése youtube-on. – A játékládikó előkészítése, elhelyezése az előkészítős polcra.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: – szellőztetés- friss levegő biztosítása- teraszajtó kinyitása (napos) – az asztalok, székek elpakolása a csoportszoba hátsó felébe (mindenki) – a szőnyegek feltekerése (gyerekek), kirakása a teraszra (gyerekek, dajka néni, óvodapedagógus)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A korosztály életkori sajátosságaira való tekintettel a tervezett szabályjátékot ugyanúgy kezdeményezem, mint bármilyen más óvodai tevékenységet, vagyis a gyermekek érdeklődését felkeltem (Motiváció), a figyelmüket a témára irányítom. Zenét kapcsolok be, amely játékra hívja a gyerekeket. Az érdeklődő gyerekek körbeállnak. Elővesszük a játékládikót, és belenézünk. Ebben van a játékszabály papíron leírva, és a tevékenységhez szükséges játékeszköz, Dörmi mackó.
  17. A játék menete, játékszabályok: – Előveszem a játékládikót. – Ismertetem a játékszabályt. – Bemutatom a játékot: próbajáték. – A játék megvalósítása, nehézségi szint emelése, új variációk kipróbálása. – A játék lezárása. Kerettörténet, játékszabály: A gyerekek körben állnak. Dörmi játszani szeretne a gyerekekkel. A mackót annak kell átadni, akit az óvodapedagógus megnevez: „Dörmi Annánál van” kijelentésre az a kisgyerek, akinek a kezében van a maci, a lehető leggyorsabban odamegy Annához, átadja neki Dörmit, beáll Anna helyére a körben. Anna tovább viszi a mackót. Amikor már mindenkinél legalább 2x volt a maci, újabb szabályt vezetek be. „Dörmi meghív benneteket egy party-ra, mert szeretne mindenkivel egyszerre játszani. Kapcsolok be zenét, amíg a zene szól, addig adjátok körbe egymásnak Dörmit. Ha a zenét kikapcsolom, Dörmi megáll.” Újabb variáció: Úgy kell körbeadni Dörmit, hogy egy gyereket kihagyunk, a másodiknak adjuk át tőlünk jobbra. Zene szól közben.
  18. A játék lezárása: Amikor már mindenki kezében volt Dörmi néhány alkalommal, 2-3 játékvariációban, amikor „kijátszottuk” a játékot: „Dörmi nagyon fáradt, pihenni szeretne. Engedjük, hogy behúzódjon aludni ide a játékládikóba. Bekapcsolom a zenét, hallgathatjátok ismét.”
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: : Az értékelés részben a játéktevékenység közben folyamatosan történik, részben pedig utána, verbálisan, dicséret formájában. A szőnyegen hallgatjuk a „Játékország” c. dalt, ezután lehetőséget biztosítok arra, hogy a gyermekek –igény szerint- beszéljenek játékélményükről.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Ha már ügyesek 1 plüssjátékkal, akkor játszhatjuk kettővel is. – Játszhatjuk úgy, hogy dobják, – Egy kézzel kapják el, a másikat hátra teszik.
  21. A játékvezető speciális feladatai: (a korosztály életkori sajátosságainak figyelembe vételéből adódnak) – Rövid, tömör fogalmazás, érthetőségre törekvés. – A játékszabályok betarttatása. – Az érdeklődés fenntartása.
  22. Egyéb/megjegyzés: ——–
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Vinczéné Botos Erika