JÁTÉKRA FEL!

Vincze Zita: Csomagos-postás játék

  1. A játék neve, címe: Csomagos-postás játék
  2. A játék pedagógiai célja: szórakozás, egymás neveinek tanulása(ismerkedés), udvariassági formulák, emlékezet, megfigyelőképesség, türelem, stb.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: megfelelő hely kiválasztása
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: egy csomagot jelképező tárgy
  12. Technikai igény: a versike megtanulása
  13. Az előkészítés feladatai: hely biztosítása
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: lehet együtt kiválasztani, elkészíteni a csomagot
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A kellék és a versike már önmagában motiváló a gyerekek számára. A kerettörténettel színesíthetem. „Képzeljétek, ebben a játékban a postás elhagy egy fontos csomagot, amit aztán meg kell keresnie!…”
  17. A játék menete, játékszabályok: A postás a körben sétál, míg a többi játékos kezét háta mögé téve adogatja egymásnak a kis csomagot lehetőleg úgy, hogy a postás ne vegye észre, hogy épp merre jár a küldemény. A versikét közösen mondjuk: „ -(gyerek neve, aki a postás szerepében van) postás a nevem, a munkámat szeretem. Fontos csomagot kaptam, amit aztán elhagytam. Keresem és kutatom, mindjárt meg is találom! – (gyerek neve, akire tippel a postás) kérlek, add ide! – Adnám én, de nálam nincs! Vagy – (gyerek neve, akire tippel a postás) kérlek, add ide! – Tessék itt van, adom is!” A csomagot nem szabad őrizgetni, folyamatosan adogatni kell, csak a „találom”-ra áll meg. A postást félre lehet vezetni egy-egy mozdulattal, tekintettel, (nem bekiabálással) ez csak izgalmasabbá, és huncutabbá teszi a játékot. Két tippelési lehetősége van a postásnak. Ha nem sikerül eltalálnia kinél állt meg a csomag, akkor újból ő lesz a postás. Ha ezt követően sem jön rá, akkor „szabad a gazda”, eláruljuk, hol a csomag. Akinél a csomag van, az lesz a következő postás.
  18. A játék lezárása: Amikor már mindenki volt postás, aki szeretett volna, vége a játéknak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék alatt folyamatosan dicsérek, értékelek. Visszajelzést folyamatosan kapok a gyerekektől. Legjobb visszajelzés, ha a következő napokban is szeretnék a „Csomagos-postást” játszani.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Amikor már jól tudják a szöveget, lehet gyorsítani a tempón. – Csak egy tippelési lehetősége van a postásnak. – Könnyítésként megadhatjuk, hogy kitől indul a csomag és merre – Nehezítésként bármerre továbbadható a csomag – A postás mondhatja egyedül a szövegét. – Egyedül játsszák a gyerekek.
  21. A játékvezető speciális feladatai: – A csomag körbeadogatását lehet a játék előtt gyakorolni, egyrészt hogy megismerkedjenek a gyerekek a kellékkel, másrészt az adogatás mikéntjére is hamarabb rájönnek. Példamutatással, együtt játszással sokat segíthetünk. – Figyelem! Szeretne mindig mindenki postás lenni, ezért inkább tartogatják a csomagot!
  22. Egyéb/megjegyzés: – Nyáron csoportösszevonáskor terveztem a játékot a nagyobb gyerekekkel, de a 3-4 évesek is becsatlakoztak az udvaron. – Ha nincs annyi játékos, hogy könnyedén kört tudjunk alakítani, akkor a 3-4 gyerek egymás mellé áll, és a postás előttük jár körbe
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Vincze Zita, (vinczezita74@gmail.com)