JÁTÉKRA FEL!

Vilinovszki Irén: Mondatlopás

  1. A játék neve, címe: Mondatlopás
  2. A játék pedagógiai célja: 1 Kooperatív munka: csoportszellem fejlesztése, egymásra figyelés, más véleményének meghallgatása és kritikus elfogadása, érvelési készség fejlesztése, a többség véleményének elfogadása. 2 Memória, vizuális figyelem és analitikus gondolkodás fejlesztése (mivel a játék egyik fő célja a film tartalmának felidézése, a történet már adva van, így csak a fő tevékenységnek adtam egy vicces nevet: mondatlopás)
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: –
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: 6 pad, színes kréta, filc tol, papírlapok
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: Egy filmrészlet megtekintése, a szereplők és cselekvények átismétlése (előző tanóra, 15-30 perc) A terem átrendezése, szabályok ismertetése (5 perc-7 perc)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: optimális
  16. A játék megnyitása, nyitánya: két csoportban: mondatalkotás
  17. A játék menete, játékszabályok: Mindkét csapat ír egy mondatot egy meghatározott szómennyiségből. A játékvezető/tanár meghatározza, hogy a mondatnak minimum és maximum hány szóból kell állnia. Minden játszma előtt meg kell mondani az ellenfélnek, hogy az aktuális mondat hány szóból áll, így néhány kéz csak üres lapokat fog takarni. Az egyik csapat hozza a szavakat és minden kéz letakarja ezeket. A másik csapatnak ki kell találni a mondatot úgy, hogy 1- egymás után a szemben álló játékos kezeit kell megérinteniük, 2- a felfedett szavakból megpróbálják közösen kitalálni a teljes mondatot. Aztán a csapatok cserélnek. Az a csapat nyer, mely több mondatot „lop” úgy, hogy kevesebb szóból találja ki helyesen a mondatot az angol igeidők és mondatszerkesztési szabályok figyelembevételével. Ezt többször is, több kulcsszóval is meg lehet ismételni. A helyes mondatokat a diákok a táblára írják fel, mindig valaki más, így a játék végén összeáll az előző filmrésznek fő történései. A csapatok különböző színű krétát/filcet kapnak. A megnyert „ellopott” mondatok növelik a tippelő csapat pontjait. Az utolsó felfedett szó segítségével kitalált mondatok szaporítják a „kezek a szavakon” csapat pontjait. Minden mondathoz egy kulcsszót az előző órán megtekintett filmrészletből a játékvezető/tanár úgy adja meg, hogy a másik csapat ezt ne lássa meg.
  18. A játék lezárása: A győztes csapat kihirdetése
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékvezető/tanár a passzívan találgató diákokat kéri fel a mondat táblára való felírására. Levezetésként hármas csoportban sorolják fel egymás után a mondatokat. 2 játékos emlékezetből, a táblának háttal ülve, 1 játékos, a bíró, nézi a táblát, és csak a helyes mondatokat fogadja el. Közben az válik bíróvá, aki helytelenül fogalmazza meg a mondatát. Addig játszhatnak, amíg elhangzik az összes mondat. A játékot úgy lehet gyorsítani, hogy egy 1 vagy 2 perces időkeretet szabunk meg egy mondat kitalálására (a játékvezető/tanár méri az időt).
  21. A játékvezető speciális feladatai: 3-4 perc – a játékvezető/tanár irányítja a teremrendezést, csoportbontást, megmagyarázza a szabályokat, bemutatja a mozdulatokat. 15 perc – a játékvezető/tanár ellenőrzi a mondatok helyességét, kiosztja a lapokat, miután megfogalmazták a helyes és megfelelő szóból álló mondatot (a diákok döntik el, ki milyen szót takar le és milyen sorrendben keverik össze a szavakat). 1 perc – játék végén a játékvezető/tanár megszámolja a csapatok mondatait, és kihirdeti a „Mondatlopó” játék győztesét.
  22. Egyéb/megjegyzés: 1. A kitalált mondat hibás lehet, ezért a játékvezető/tanár csak akkor engedi a mondat szavainak papírra vetését és a játék elindítását, ha az helyesen van megfogalmazva. 2. Amennyiben más tanár és látogatja az órát, a külső szemlélőket háttérbe kell helyezni, hogy ne vonják magukra a játékosok figyelmét. 3. Figyelmeztetni kell a játékosokat, hogy nagy nyomtatott betűket használjanak, és szórakozásból ne fájdalmasan csapjanak egymás kezére. (A fiúk képesek erre) 4. Az a csapat kezd, mely mondata először készül el, akkor ők már az asztalnál várják a másik csapatot. 5. Nem gond, ha 1 ember hiányzik és nem egyforma a számuk, akkor az erősebb (nyelvtudás szempontjából) csapat álljon kevesebb emberből. A fotókat e-mailben küldöm el.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Vilinovszki Irén