JÁTÉKRA FEL!

VÍGHNÉ SINKA MARIANNA: KACSINTÓS GYÜMÖLCSÖK

  1. A játék neve, címe: KACSINTÓS GYÜMÖLCSÖK
  2. A játék pedagógiai célja: Cél, hogy a csoport tagjai figyeljenek jobban egymásra. Együttműködést segíti, a nonverbális kommunikációt fejleszti. Ismeretszerzés: hazai szezonális gyümölcsök betakarítási ideje és felhasználási lehetőségei. Agrotechnikai és konyhatechnikai ismeretek szerzése.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Kártya a szereplő gyümölcsök képeivel / egyik kukacos gyümölcs képe/ Gyümölcsös álarcok
  12. Technikai igény: Szék minden résztvevőnek, vagy szőnyeg, ahol körben ülhetnek.
  13. Az előkészítés feladatai: Kártyát, álarcokat előkészíteni, székeket körberakni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék kellékeit közösen készítjük el. Az álarcokon és kártyákon szereplő gyümölcsökhöz gyűjthetnek előzetesen tartósítási módokat, ételleírásokat, sütemény recepteket.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Az aktuális téma a gyümölcsök betakarítása, tárolása, felhasználása, amelyet a hét folyamán több tantárgy óráján, a délutáni foglalkozások alatt, vagy az étkezések idején emlegettünk. Ehhez kapcsolódó keretmese a játék felvezetése. A gyerekeknek egy kosár gyümölcsöt kell megszemélyesíteniük a játék során.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék szerepkiosztással kezdődik, kártyahúzással. Nem szabad megmutatni egymásnak mit húztak, csak amikor kipottyannak a kosárból. Aki a kukacos, beteg gyümölcsöt húzta,annak az a feladata, hogy egyesével mentsen ki a kosárból minél több gyümölcstársát a fertőzés továbbterjedésének megelőzése érdekében. Ezt a társára kacsintással teheti meg úgy, hogy a többiek ne vegyék észre. Ugyanis a többi gyümölcsnek az a célja, hogy a beteg termést távolítsa el a kosárból. Ha valaki észleli, hogy ki a kacsintó, felugrással jelzi. Ha már hárman megmozdultak, akkor rá kell mutatniuk, kire gondolnak. Ha különböző társra mutatnak, akkor a tippelők kikerülnek a kosárból valamilyen étel készítéséhez. Ki kell találniuk, milyen étel vagy sütemény lehet belőlük. Megbeszélhetik,s a játék végén kell elmondaniuk. Ha ugyanarra mutatnak, akkor az esik ki, akkor is, ha nem találták el. Neki tartósítási módot kell választania. Ebben az esetben tovább folytatódik a játék.
  18. A játék lezárása: Vége a játéknak, ha már csak három gyümölcs marad a kosárban. A beteg gyümölcs megfertőzi a többieket és a kukac jóllakik. Vége a játéknak, ha leleplezik a kukacos gyümölcsöt, akkor a többi a kosárban egészséges marad, sokáig elállnak. Addig lehet új fordulókat játszani, amíg van a tarsolyukban ételrecept és élvezik a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, hogyan érezték magukat a játék során. Ki volt a legügyesebb kacsintó, mikor sikerült a legtovább játszani, melyik játék volt a legérdekesebb. Elmesélik élményeiket, amit a játék közben tapasztaltak. A játékvezető felhívja a figyelmet az esetleges hibákra, ami előfordulhatott, megbeszélik, hogyan lehet ezt elkerülni. Jutalomként valódi gyümölcsökből elkészíthetjük az egyik ételt, süteményt közösen és jóízűen elfogyasztjuk.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az aktuális évszakhoz kapcsolódó gyümölcsökkel és zöldségekkel lehet játszani. Bővíthetőek így az ételek ismerete is. Nagyobb gyerekekkel a termések betegségeit és ezek kezelését is a játék részévé lehet tenni.
  21. A játékvezető speciális feladatai:
  22. Egyéb/megjegyzés: Május közepén játszottuk először tanítványaimmal, így az aktuális gyümölcsszezon a földieper volt. A képeken eper álarcban szerepelnek a gyerekek.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: VÍGHNÉ SINKA MARIANNA