A játék neve, címe: Ugráló
A játék pedagógiai célja: Téri irányok gyakorlása, különös hangsúlyt fektetve a jobb és bal érzékeltetésére. Az oldaliság fejlesztése hatással van a térpercepció (térérzékelés, térészlelés) fejlődésére. Verbális kifejezések értése, gyakorlása, Mozgásfejlesztés Kudarctűrő képesség fejlesztése
A játék jellege: energetizalo
A baleseti kockázat szintje: kozepes
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék kezdeténél figyelek arra, hogy a gyerekek között meglegyen a megfelelő távolság, hogy ha el is tévesztik a megfelelő irányt ne ugorjanak egymásnak, s mögöttük is megfelelő legyen a hely. Megnézem, hogy minden gyermeknek kellően zárt-e a cipője, ha kell kicseréltetem a tornacipőjére, vagy mivel szőnyegen folyik a játék, akár le is vehetjük a cipőt.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: -5
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: barhol
Helyigény: nagykor
Eszközigény: szalag
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen különleges kellékre. Mivel a szőnyegen játsszuk, ha kiesnek is nyugodtan leülhetnek, nem fáznak fel, ha nincs szőnyeg akkor padot, vagy párnát készítek elő.
Az előkészítés feladatai: A csoportszobát a gyerekek bevonásával kicsit átrendezem. Elpakolunk minden játékot a szőnyegről, hogy megfelelő teret biztosítsak a játék számára.
Az előkészítéshez szükséges idő:0-5
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt szalagokat vágtunk ki. A szalagokat összemértük, kié milyen hosszú lett, lett- e ugyanolyan hosszú. A szalagot felkötöttem minden gyermek jobb csuklójára. Fontos, hogy a gyermek meg tudja különböztetni a két oldalt. Már az óvodába lépéstől tudatosítjuk a jobb és bal oldalt, melyet mindig a csuklóra kötött szalaggal érzékeltetünk
A játék megnyitása, nyitánya: A kör-kör kijátszik dallal invitálom a gyereket. Majd miután egy nagy kört kialakítottunk, megállunk és elrendezem a gyerekeket, hogy megfelelő távolságra legyenek egymástól. Kedves gyerekek! Megérkeztünk a mese-rétre. Szeretném ha most játszanánk kicsit. Képzeljétek ezen a csodálatos réten manók laknak, Ezek a csalafinta kis manók csapdákat állítottak nekünk. Ugye szeretnétek minél tovább bennmaradni a játékban! Csak akkor nem estek bele a csapdába, ha követitek az utasításaimat. A varázskarkötő a segítségetekre lesz. Emlékeztek, hogy mindenkinek a jobb kezére kötöttem? Most nagyon figyeljetek elmondom a játékszabályokat!
A játék menete, játékszabályok: Amikor azt mondom előre, mindenki ugrik egyet előre, amikor azt mondom hátra mindenki ugrik egyet hátra. Ha azt mondom jobbra akkor jobbra ugrotok, ha balra akkor balra. Itt segít majd a karkötő. Az elején én is a körben maradok, ezzel is segítve őket a játékban. Az utánzás az óvodás korú gyermek sajátja, a gyakorlás elengedhetetlen feltétele. Az elején csak előre-hátra utasításokat adok, hogy magára a mozgásra helyezzem a hangsúlyt, majd fokozatosan vezetem be a jobb-bal utasításokat. A gyakorló játék után megpróbálok kicsit háttérbe húzódni, hogy már magára figyeljen, ne csak engem utánozzon. Aki nem figyel és rossz oldalra ugrik az kiesik a játékból. Leül a szőnyegre
A játék lezárása: Az elején a célom a mozgás örömének átélése, ezért úgy irányítom a játékot, hogy minél több lehetősége legyen az ugrálásnak. Amikor már látom fáradnak, akkor életbe lépnek a c Itt már nagyobb szerepe van a figyelemnek, a koncentrációnak. Erősödik a kudarctűrő képességük.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem őket, ha van kedvük akkor még a szabadban újra eljátsszuk a játékot. A játék végén, ha már mindenki kiesett és leült, megkérem őket maradjanak még egy kicsit itt velem . Csukjátok be a szemeteket egy kicsit. Repüljünk vissza az óvodába. Lassan nyissátok ki a szemeteket. Hogy éreztétek magatokat a játékban?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amikor az alapjáték már nagyon jól megy, akkor boszorkány nyelven mondom az utasításokat. (csak magánhangzókkal). Most a csapdák kicsit lezárulnak, hogy mindenki megértse így is a játékot. A célom nem a kiesés, inkább a játék élménye. Amikor látom már mindenkinek rögzült az új utasítás is akkor egyre gyorsabban vezetem a játékot, majd ezek után megnyílnak újra a csapdák. Még tovább is bonyolítom , hogy mindig az ellentett párját kell csinálni Ha azt mondom előre, akkor hátra ugrik, ha jobbra akkor balra. Ez már kicsit nehéz, ezért inkább nagycsoportos korúaknál alkalmazom.
A játékvezető speciális feladatai: A célom a fokozatosság, ha már nehéznek ítélem meg akkor lassítok, igény szerint visszalépek. A hangsúlyt nem a kiesésre, hanem a játék élményére fektetem. Figyelek folyamatosan, hogy kellő távolságra vannak –e egymástól. Amikor már látom fáradnak, akkor aki kiesik, egy kicsit megpihenhet. Arra azonban ügyelek, hogy a kieső játékos se akadályozza a többi játékost a mozgásban.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekek élvezték a játékot. Másnap az udvaron is kérték.
A játékot lejegyezte: Veresné Sztrémi Anna