A játék neve, címe: Libuskámnak helyet kérek – Márton napi hagyományhoz is kapcsolható játék
A játék pedagógiai célja: Mozgáskészség fejlesztése, figyelem, térészlelés, ügyesség, gyorsaság fejlesztése. Néphagyomány ápolása.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék előtt a székeket megfelelő távolságra kell körbe elhelyezni, úgy hogy ne legyen szorosan egymás mellett. A játék ideje alatt folyamatosan vigyázni kell arra, hogy az új ülőhely keresése közben el ne lökjék a gyerekek egymást, ne ütközzenek össze, a székekre ne essenek, a fejüket be ne üssék.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: vászon anyagból készült liba
Technikai igény: egyel kevesebb szék, mint a résztvevő játékosok száma
Az előkészítés feladatai: terem berendezése- székek körbe helyezése a liba előkészítése
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A székek elhelyezésében segíthetnek a gyerekek, motivál az eszköz előkészítése: mit fogunk játszani óvónéni? Kényelmesen elhelyezkedünk a körbe lerakott székeken, a korábban tanult libás mondókával kiválasztjuk az első játékost : Novemberben , Márton napján liba gágog, ég a kályhán. Aki libát nem eszik, egész évben éhezik.
A játék megnyitása, nyitánya: Egyes vidékeken november 11-én, Márton napján vágták le a hízott libákat. A hagyomány szerint e napon azért kell libasültet enni, mert aki libát nem eszik, egész évben éhezik – ahogyan a mondókában is elmondtuk. Régen a gyerekek legeltették a libát a réten, ők voltak a libapásztorok. A rétről estére hajtották haza a libákat, addig terelgették, amíg jól nem laktak. Ebben a játékban, amit játszani fogunk, ti is lehettek kis libapásztorok és kis dalocskával együtt biztathatjátok a libát…..(elmondom a játék szabályát ).
A játék menete, játékszabályok:Felállás: körben, székekre ülve. Egy gyerek a kör közepén áll, kezében libát tart – ő a libapásztor, miközben mindenki énekel a libával a kezében körben jár. A dal szövege: Siess libám begyet rakni, hazamegyünk tüzet rakni, estére, vacsorára mákos csíkot főzni. Az ének végén a libapásztor megáll és mondja: Libuskámnak helyet kérek! Erre mindenki fel kell álljon a helyéről és máshová kell átülni. Eközben a libapásztor is igyekszik egy helyet elfoglalni. Akinek nem jut szék, az lesz a következő játékban a libapásztor, az átveszi a libát.
A játék lezárása: Addig játsszunk, ameddig a gyermekek élvezik a játékot, az érdeklődésük csökkenését érzékelve jelzést kapnak, hogy utoljára játsszuk el a játékot. Ha kérik még, a folytatást 1-2- szer lehet tovább folytatni, de mindig jelzést kapnak, hogy utolsó játék lesz. Meg köszönöm a részvételüket és elmondom, hogy ha tetszett a játék, akkor majd játsszuk máskor is, vagy kinn az udvaron is lehet eljátszani, ha kimegyünk levegőzni.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret, elismerés, biztatás. Jelzem, hogy jó volt velük játszani, megkérdezem ,hogy milyen érzéseket éreztek a játék ideje alatt? Mutassák a kezükkel, mint egy skálán, hogy mennyire tettszett a játék. Mondják el, a játék történéseit. Lerajzolhatják, hogy mi tettszett a játékban a legjobban.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha már jól tudják énekelni a dalt, akkor nem a szöveggel, hanem liba nyelven gágogva énekelünk a dal dallama szerint.( Gá-gá-gá-gá…..) Az udvaron körben állva is játszható a játék. Ha már jól tudják a játékot, az eszköz bővíthető, a libapásztor fejére kalapot lehet tenni, amit a libával együtt adnak át egymásnak a játékosok.
A játékvezető speciális feladatai: A játék megkezdése előtt a dalt 1-2 .szer elénekeljük, majd ezt követően próbajátékot játsszunk, hogy megértette- e mindenki a játék szabályát. Figyelni kell folyamatosan a fizikai és a lelki biztonságot, a gyermekek érdeklődésének fenntartását.
Egyéb/megjegyzés: A gyerekeknek nagyon tetszett a játék, nagyon élvezték.
A játékot lejegyezte: Veres Ilona