JÁTÉKRA FEL!

Verebné Kovács Mónika: „Jöhet a cica mama/papa, eltűnt a kiscica”

  1. A játék neve, címe: „Jöhet a cica mama/papa, eltűnt a kiscica”
  2. A játék pedagógiai célja: A gyermekek nevének gyakorlása. Memória fejlesztés.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs különösebb biztonsági intézkedés, de a gyermekek figyelmét felhívjuk az óvatosságra amikor kimennek és bejönnek az öltözőből, vagy amikor felállnak és leülnek a párnára.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: A gyermekek számával megegyező ülőpárna (plusz 2 párna – nekem és a dajka néninek), 1 db. cica fejdísz, 1 db. pléd.
  12. Technikai igény: Nincs szükség semmilyen technikai kellékre.
  13. Az előkészítés feladatai: Az előkészítésben nagy szerepe van a csoportban dolgozó dajka néninek is. Az ő irányításával toljuk össze az asztalokat, hogy legyen elég hely a játékhoz. A párnákat lehozzuk a galériából, elhelyezzük a parkettán egy kb. 2 méter átmérőjű körben. Kikészítjük a cica fejdíszt és a plédet a kör közepére.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyermekek segíthetnek a csoportszoba átrendezésébe, a párnák előkészítésébe, elrendezésébe.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A csoportszobában a gyermekek körben ülnek az előre elkészített párnákon. Sorban bemutatkoznak, hogy még jobban rögzüljön bennük az adott napon ott lévő gyermekek neve. (Minden gyermek játszik, aki az adott napon jelen van, életkortól függetlenül.)
  17. A játék menete, játékszabályok: Keretmese: Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy cica mama/papa és a sok kiscicája. Amikor ez a cica mama/papa elvitte a kiscicákat sétálni az erdőbe, az egyik kiscica elkóborolt. A cica mamának/papának kellett kitalálnia, hogy melyik cica az, amelyik elkóborolt és nem találták meg. Játékszabály: Kiválasztunk egy cica mamát/cica papát (attól függően, hogy kislány, vagy kisfiú a gyermek) és arra adunk egy cica fejdíszt és kiküldjük a csoportszobából az öltözőbe. A többi gyermeket kinevezzük kiscicának, és az egyikőjüket letakarjuk egy pléddel, ő lesz az elkóborolt kiscica. (Úgy csináljuk, hogy az öltözőbe lévő cica mama/papa ne hallja meg és ne lássa, hogy kit takartunk be.) Amikor elkészültünk, akkor behívjuk a cica mamát/papát, hogy: „Jöhet a cica mama/papa, eltűnt a kiscica.” Amikor bejött a cicamama/papa, akkor beáll a kör közepére, és elmondjuk a következő versikét: Az erdőben jártunk, keltünk, egy kiscicát elvesztettünk. Mond meg X.Y. mond meg nekünk, melyik kiscica nincsen velünk! (X.Y. a gyermek keresztneve, aki a cica mama/papa) Hogyha sikerült kitalálni, akkor a cicafejdísz átkerül a letakart kiscicára és így folytatódik a játék. De mivel kisebb gyermekek is vannak a csoportban és nem mindig sikerül segítség nélkül kitalálni az „elveszett kiscicát”, ezért nekik alternatívákat adunk, hogyha szükséges, vagy hogyha kérik. Alternatívák: • kislány/kisfiú van a pléd alatt; • meghatározzuk azt, hogy milyen csoportos (nagy, középsős, kicsi); • melyik asztalnál szokott ebédelni; • ki a legjobb barátja itt az oviban; • mi a jele (ezt a legvégére hagyjuk, mert ezzel találják ki a leggyorsabban
  18. A játék lezárása: A játékot a gyermekek egyéni és életkori sajátosságainak figyelembe vételével játsszuk el többször egymás után. Hogyha a gyermekek igénylik, akkor addig játsszuk, amíg mindenki sorra kerül. A játék befejezése után a gyermekekkel közösen visszarendezzük a csoportszobát.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játék közben folyamatosan dicsérjük, biztatjuk a gyermekeket. Van, hogy megtapsoljuk az ügyeseket, van, hogy matricával jutalmazunk. (nálunk mindenki ügyes és jutalmazva van)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Először a szőnyegen ülve játszottuk ezt a játékot, a gyermekeknek nem volt állandó helyük, de így körben ülve sokkal hamarább, segítség nélkül találják ki a gyermekek az "eltűnt kiscicák" nevét. Továbbfejleszteni talán csak a nagyobb, ügyesebb gyermekeknél próbálnám meg, „két kiscica eltűnésével”.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan ismertetem, először segítség nélkül kell kitalálni a letakart gyermeket, majd amikor ez nehézségbe ütközik akkor ajánlom fel az alternatívákat.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyermekek (kiscicák) figyelmét mindig fel kell hívni arra, hogy a cica mamának/papának ne árulják el a pléd alatt lévő "kiscica" nevét.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Verebné Kovács Mónika