JÁTÉKRA FEL!

Verdes Zsuzsanna Ilona: Zsákmány – vadászat – játék

  1. A játék neve, címe: Zsákmány – vadászat – játék
  2. A játék pedagógiai célja: Feszültség, fáradtság oldása a délelőtti tanítási órák után. Egymásra figyelés, tolerancia fejlesztése, jobb-bal gyakorlása
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a figyelmet futás közben az ütközések elkerülésére. Ne essenek rá a rókavárakat jelképező bójákra. Lehetőség szerint olyan bója használata, ami nem hegyes.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Bóják a „rókavár” kijelöléséhez (résztvevők száma/2)
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmiféle technikai kellékre. A hangulati előkészítéshez zárt térben, ha megoldható, hangosítás szükséges.
  13. Az előkészítés feladatai: Ha a játéktéren van olyan eszköz, ami akadályozza a játékot, akkor azoknak az eszközöknek elrakása, bóják előkészítése, kirakása körben. Ha zárt térben játszunk, a gyerekek érkezésekor, ha megoldható, szólhat a Vuk c. rajzfilm zenéje. A játékhoz már nincs szükség zenére.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei:
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mindenki keressen társat magának (saját választás alapján)! Álljatok a körben kirakott bóják mellé úgy, hogy a pár egyik tagja a körön belül, a másik a körön kívül legyen. A párok forduljanak egymással szembe!
  17. A játék menete, játékszabályok: Emlékezzetek vissza Vuk történetére! Képzeljétek magatokat egy erdőbe! Valamennyien rókák vagytok. A játék akkor játszódik, amikor még együtt van a rókacsalád. A szülők legfontosabb feladata az élelemszerzés, a fiataloknak pedig a játék. A külső körben a rókaszülők vannak (rókamama, rókapapa – Iny és Kag), a belsőben a rókakölykök (rókafiúk, rókalányok). Három mondattal fogom irányítani a játékot: – Vadászni mentem! – a rókaszülők (vagyis a külső kör tagjai) jobbra fordulva elkezdenek szaladni körben. – Játszani mentem! – a rókagyerekek szintén jobbra fordulva elkezdenek szaladni, így a két kör majd ellentétesen mozog. – Zsákmányt hoztam! – minden játékos megkeresi a párját és kiindulási helyét minél rövidebb idő alatt. A játék elején csak az egyik kör játékosai szaladnak, vagyis az Vadászni mentem/Játszani mentem! felkiáltás után a Zsákmányt hoztam! következik. Az utasításokat úgy kell adni, hogy mindkét kör egyformán legyen foglalkoztatva. Ha néhány kört lejátszottunk, kipróbálhatjuk úgy is, hogy egymás után mindkét kört mozgatjuk, s csak ezután hangzik el a hazahívó Zsákmányt hoztam! felkiáltás. Egy idő után a játék azzal is színesíthető, ha a párok szerepet cserélnek.
  18. A játék lezárása: Ha a gyerekek kezdenek fáradni, leállítom a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenkit megdicsérek, akik figyeltek arra, hogy az ütközéseket elkerüljék. Külön dicséret illeti azokat a gyerekeket, akik a leggyorsabban találták meg a párjukat és helyüket. Megkérdezem, hogyan érezték magukat játék közben, élményeiket meghallgatom.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • A párok egymással versenyeznek. Amelyik pár utoljára találja meg a rókavárát, az kiesik a játékból. Ilyenkor mindig egy-egy bóját kiveszek a körből. • Kipróbálhatjuk úgy is, hogy a két kör nem jobbra kezd szaladni, hanem balra, így nem szédülnek el az egyirányú mozgásban.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan kell ismertetni. Egy-egy felkiáltás után ki is kell próbálni, hogy mi a feladat. Ha már jól tudják, mit kell csinálni, a tempón lehet gyorsítani, természetesen úgy, hogy a fizikai sérüléseket elkerüljük.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon élvezték a játékot, kérték, hogy máskor is játsszunk majd ilyet.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Verdes Zsuzsanna Ilona,