JÁTÉKRA FEL!

Vén Imola Ágnes: Játékos hangfelismerő

 

  • A játék neve, címe: Játékos hangfelismerő
  • A játék pedagógiai célja: Szolfézs órán az ABC-s hangok gyakorlása
  • A játék jellege: Egyéb
  • A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  • Szükséges biztonsági intézkedések: Padok eltolásával elegendő hely biztosítása.
  • Résztvevők száma: 8-14
  • Résztvevők életkora: 10+
  • Játékidő: 1-5 perc
  • Helyszín: A játék bárhol játszható
  • Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  • Kellékigény: Hangjegyes kártyák ( 5 vonalon különböző hangjegyek ) ugrálókötél síp
  • Technikai igény:
  • Az előkészítés feladatai: Padok eltolása
  • Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  • A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kártyák segítségével korábban gyakoroltuk már a hangokat.
  • A játék megnyitása, nyitánya: Ma egy csapatjátékot fogunk játszani, kérlek, gyertek a terem végébe, toljunk el néhány padot, hogy jobban elférjünk! Ezután középre teszek egy ugrálókötelet, ez lesz a térelválasztó. Alakítsatok két egyenlő számú csapatot! – Ha páratlanul vannak, egyikük ( önként jelentkező ) megkapja a sípot, ő fog segíteni nekem.
  • A játék menete, játékszabályok: A csapatok célja, hogy minél többen legyenek, egymástól embereket szerezzenek. Mindenkinek kiosztok egy ABC- s kártyát, amit megnézhet. Úgy tartsd, hogy más ne lássa, legjobb , ha a mellkasodhoz teszed!A játék során mindig a csapatok egy-egy embere fog megmérkőzni, ők középre, az ugrókötél két oldalára állnak. Háromig számolok, utána sípszóra meg kell fordítanotok egymás felé a kártyát. Aki előbb tudja megmondani, milyen hang van a másik kártyáján, az nyert, megnyerte a másik gyereket a csapatának, ő így átmegy a másik térfélre. ( Itt kipróbáljuk a kártyafordítást csukott szemmel) Minden csapatból kerüljön sorra mindenki! Ha esetleg valaki rossz hangot mond, akkor az nyer, aki előbb mondta a jót.Ha mindkettő rosszat mondott, fordítsák fejre a kártyát és találják ki 3-ra az új hangot. Mivel többször is mérkőzhet egy gyerek, aki egyszer volt, fordítsa fejre a kártyáját, így új hangja lesz. ha kétszer volt, kérjen tőlem új kártyát. Addig játszunk, amíg az egyik csapatban már csak ketten lesznek.
  • A játék lezárása: Ketten maradtak itt, a másik csapat nyert! De együtt 3-re, sípszóra mondjuk el a hangjaikat!
  • Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Nagyon ügyesek vagytok! Minél jobban, gyorsabban fel tudtok ismerni egy hangot, annál ügyesebb kottaolvasók lesztek! A nyertes csapat tagjai 3 csillaggal többet kapnak a mai órai munkájukért. Szeretnétek máskor is ilyet játszani? Szerintetek hogyan fejleszthetnénk tovább a játékot? ( Nagyobbaknál )
  • Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A mostani játékban a hangokat violinkulcsban olvastuk. Nehezítés. ugyanez basszuskulcsban. Variáció : Hangnemfelismerő Itt a kártyákon előjegyzések vannak és a hozzá tartozó dúrt kell megmondani ( pl.: 2 kereszt- D-dúr, 3 bé- Esz-dúr ). Nehezítésként a mollt kell megmondani ( pl.: 2 kereszt- h-moll, 3 bé – c-moll ) Ugyanezt csinálhatjuk fordítva, úgy, hogy a kártyákon hangnemek vannak és a hozzájuk tartozó előjegyzést kell megmondani.
  • A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell, hogy a csapatokból mindenki mérkőzzön, a bátortalanabbak is. A kártyák gyors megfordítását előtte érdemes kipróbálni. Ügyelni kell rá, hogy a kezükkel ne takarják el a hangot. A csapat azon tagjai, akik épp nem mérkőznek, továbbra is figyeljenek, hogy a kártyájukon ne látszódjon a hang.
  • Egyéb/megjegyzés: A kártyákat már korábban elkészítettem, egyszerűbb gyakorlásra használtuk eddig. A kellék sípnak egy kedves kis makkból készült sípot vittem, amit előtte megcsodáltak, később meg lehet beszélni, mi mindenből készíthető még hangszer. Meglepően jól fogadta a játékot a 12-15 éves kamasz korosztály is. :))
  • A foglalkozásról készült fotó/videó:
  • A Játékot lejegyezte: Vén Imola Ágnes