JÁTÉKRA FEL!

Végváriné Molnár Judit: Állatkör

  1. A játék neve, címe: Állatkör
  2. A játék pedagógiai célja: A tananyaghoz kapcsolódó német szavak olvasásának vizuális rögzítése, alkalmazása és gyakorlása a játék folyamán. Legyenek képesek megérteni auditív úton a játékban szereplő állatok neveit német nyelven. Szabálykövetés és alkalmazás, az emlékezet fejlesztése, a környezetismeret tantárgyhoz kapcsolva a háziállatok neveinek tanulása. Balesetvédelem. Figyelem és koncentráció, döntés, helyzetfelismerő, térbeli tájékozódás, reakciógyorsaság fejlesztése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Karika, 20 db szókártya, fehér labda
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A szókártyák megírása, nyomtatása és azok kiosztása. A karikák elhelyezése szétszórtan.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: 5 tanuló segít a karikák elhelyezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kedves Gyerekek! Meghívlak benneteket egy képzeletbeli farmra, ahol általatok is ismert háziállatokkal találkozhattok. A kezemben lévő szókártyákon a következő háziállatok nevei szerepelnek német nyelven: kutya – der Hund, ló – das Pferd, tyúk – die Henne, nyúl – der Hase. Kérlek benneteket, hogy húzzatok egy szókártyát, de azt ne mutassátok meg egymásnak! A tornaterem talajára szétszórtan elhelyeztetek 20 db karikát. Ezek lesznek az állatok pihenőhelyei. Egy tanulónak azonban nem jut kártya és karika, ezért ő lesz a gazda és egyben a játék elindítója. Ki az, aki gazda szeretne lenni? / jelentkezés alapján választok / Induljatok el és tetszőlegesen válasszatok magatoknak egy-egy karikát! Álljatok be! A gazdát megkérem, hogy álljon a kijelölt helyre!
  17. A játék menete, játékszabályok: A gazda felemeli a karját és németül hangosan mondja valamelyik kártyán szereplő állatnak a nevét. Akik előtt a szókártyán található állatnév van, azok a gyerekek futással helyet cserélnek egymással, de a gazda is bekapcsolódik a játékba, és ő is igyekszik elfoglalni a kimondott állat egyik pihenőhelyét. Akinek nem jut karika, ő lesz a farm új gazdája és a kijelölt helyre áll. A folytatásban ő mondhatja a következő állat nevét németül. Felhívom a figyelmeteket, hogy a gazda egymás után nem mondhatja ugyanannak az állatnak a nevét. Ebben a játékban mindannyian győztesek lehettek, ha megtanuljátok a háziállatok neveit német nyelven. A helycseréknél kerüljétek az ütközéseket, balesetmentesen játsszatok! Egy próbajátékkal kezdünk, hogy mindenki megértse a játékot! Indulhat a játék!
  18. A játék lezárása: Ha a fehér labdát felmutatom, akkor mindenkinek a gazdához kell futnia, mert itt az etetés ideje, ami egyben a játék végét is jelzi a gyerekek számára. / A labda a Holdat jelképezi. /
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Módszerek: tanítói dicséret, önértékelés és tanítói értékelés. Kinek tetszett ez a játék? Ki az, aki szívesen tanulna így német szavakat? Ki érzi úgy, hogy megtanulta az állatok neveit németül? Önreflexió: Én ugyanúgy élveztem a játékot, mint a gyerekek. Sikerült tartanom az időrendet. A kerettörténettel felkeltettem a gyerekek érdeklődését és végig motiváltan vettek részt a játékban. A tornaterem jó helyszínválasztásnak bizonyult, bár a tornaterem másik felén / függöny választott el bennünket / a labdás órán részt vevő tanulók munkazaja miatt előfordult, hogy a gazdának hangosabban kellett szólnia. Az általam kitalált játék megvalósítását magam is izgalommal vártam, hogy mennyire lesz érthető és élvezhető a gyerekek számára. Ezeket a célokat sikerült megvalósítanom. Azt tapasztaltam, hogy a játék szabályai egyszerűek, minden gyerek számára érthetőek és betarthatóak voltak. Ezzel a játékkal jobban rögzülnek a tanult idegen nyelv szavai. Játékosan, játékos formában a gyerekek szívesebben és hatékonyabban sajátítják el a tananyagot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A helycsere az állatokra jellemző utánzó mozgással történik: nyúlugrás, tyúklépés, négykézláb járás és vágtafutás. Ezzel a mozgással nemcsak az értelmi, de a fizikai képességeiket is fejlesztem / futógyorsaság, továbbá a törzs izomzat és az egyensúlyérzék fejlesztése /.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék felügyelete mellett a tanulók segítése, a szabályok betartatása. A játék végét jelző fehér labda felmutatása.
  22. Egyéb/megjegyzés: A szókártyákat célszerűbb lenne keményebb papírra nyomtatni. A játékot lehet játszani más tantárgyakhoz, témakörökhöz kapcsolva is.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Végváriné Molnár Judit