JÁTÉKRA FEL!

Vass Brigitta: Hangyairtók

  1. A játék neve, címe: Hangyairtók
  2. A játék pedagógiai célja: Együttműködés fejlesztése. A segítő attitűd kialakítása. Egymásra figyelés, egymás iránti felelősségérzet kialakítása, tudatos figyelemre nevelés.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Hívd fel a játékosok figyelmét, hogy helyváltoztatáskor kerüljék el az ütközést, illetve mikor viszik társukat, figyeljenek egymásra, ne dobják le, akit visznek!
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 4 db tornaszőnyeg, megkülönböztető mez
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen technikai kellékre, de zenére is játszható.
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezzétek be a helyszínt, a terem négy sarkában helyezzétek el a tornaszőnyegeket!
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: : A játék előtt egy közös foglalkozáson a résztvevők készíthetnek hangyás fejdíszt. (rajzolás, festés, ragasztás, kartonpapír stb.)
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Mondd el a játékszabályokat!
  17. A játék menete, játékszabályok: Kijelölünk 1 vagy két fogót. Ők a hangyairtók. A hangyák szabadon futkosnak, akit megfognak, hanyatt kell feküdnie, kezeit-lábait magasba emelve. Úgy állhat vissza a játékba, ha négy társa a kezeit-lábait megfogva felemeli, és elviszi a hozzá közelebb lévő tornaszőnyegre, a hangyakórházba. Akkor vihetik csak a társak, ha négyen vannak. Akik a hangyát mentik védettséget élveznek, nem foghatják meg őket a fogók. Amikor letették a sérült hangyát a szőnyegre (hangyakórházba), mind az öten futhatnak, menekülhetnek, menthetnek ismét. 2 percenként új fogókat jelölünk ki. A játék győztese, aki nem kerül be a hangyakórházba. A fogók váltásakor mindig megkérdezzük, kit nem fogtak meg. Abszolút győztes, aki az egész játék időtartama alatt nem került megfogásra.
  18. A játék lezárása: A játéknak a résztvevők visszajelzéseit és a külső körülmények hatásait figyelembe véve Te vethetsz véget.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, kérdezd meg, hogy hogyan érezték magukat, mit tanultak belőle..
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék nehezíthető, ha több fogót jelölünk ki, vagy változtatjuk a haladás módját pl.: csak szökdelve közlekedhetnek, kivéve a mentés alatt. Idősebb korosztálynál elég 2 mentő. Mentési útvonalakat is kijelölhetünk. Színes megkülönböztető mezeket adhatunk a menekülőknek, csak az azonos színűek menthetik egymást. Vagy fiúk csak fiúkat, lányok csak lányokat menthetnek, foghatnak meg. A kerettörténet átírható hangyák helyett múmiákra, kórház helyett élet vízére.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Szabályok ismertetése, játékosok fizikai biztonságának figyelése, szabályok betartatása.
  22. Egyéb/megjegyzés: 3 osztályos gyerekekkel próbáltam ki, nagyon tetszett nekik.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Vass Brigitta