JÁTÉKRA FEL!

Vaskóné Fekete Sylvia: Rajzolás háttal ülve

A játék neve, címe: Rajzolás háttal ülve

A játék pedagógiai célja: kommunikáció és koncentrációfejlesztés, kooperációs munka

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Ennél a típusú játéknál nincs kockázati tényező.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény:

Eszközigény: papír, ceruza, előre kinyomtatott képek

Technikai igény: Szék, minden résztvevőnek

Az előkészítés feladatai: kettesével a székek, egymásnak háttal fordítva

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: nincs

A játék megnyitása, nyitánya: Elmondom, hogy egy rajzolás alapú játékot fogunk játszani. Megbeszéljük és kiválasztjuk, hogy kik fognak rajzolni és kik fogják elmesélni azt, hogy mit látnak az eredeti képen.

A játék menete, játékszabályok:Sajnos a Covid helyzet miatt a játékot nem volt módomban növendékeimnek megmutatni, ezért férjemmel kettesben játszottuk. Amennyiben tanítványaimmal együtt tudtam volna játszani, akkor kettesével egymásnak háttal ültettem volna őket. Az általam kinyomtatott képek közül választott volna egyet a mesélő és azt lassan, megfelelő pontossággal írta volna le a háttal ülő társának, akinek ezt le kellett volna rajzolnia. Megkértem volna a mesélőt, hogy nagyon pontosan írja le az általa látott képet, hogy a rajzoló minden kis részletet meg tudjon alkotni.

Tanítványaim ideiglenes hiánya miatt, otthon oldottam meg a feladatot, így a férjem lett a mesélő én pedig a rajzoló. Miután kiválasztotta a képet, leültünk egymásnak háttal és részletes leírást adott, hogy mit lát a képen. Ennek köszönhetően én, a rajzoló megpróbáltam lerajzolni azt, amit hallottam. (Mellékletként csatolom az elkészült művet a könyvborítóról.)

A játék lezárása: A játék végén összehasonlítottuk a két képet, az eredetit és az általam rajzoltat. Első pillantásra viccesnek tűnt az alkotásom, nevettünk is rajta, de később feltűnt, hogy nem is sikerült olyan rosszul a feladat.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Tapasztalatom szerint egy ilyen típusú játék alkalmas a kommunikációs és a koncentrációs képességek játékos módon való fejlesztésére, mert az előre elképzelt eredményeknél jobbat sikerült elérni a lassú tempójú, pontos leírású instrukcióknak és kommunikációnak köszönhetően. A játék erősíti a résztvevők között a kooperációs munkát, valamint fejleszti a kommunikációt és a koncentrációt és még a véleményformálás fejlesztésére is használható. Amennyiben a játéknak számos résztvevője van, lehet egy másik képpel, esetleg a párok cseréjével tovább folytatni a játékot.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bekötött szemmel, egy vonallal való rajzolás a társ útmutatása szerint. A témát előzetesen meg lehet beszélni, ám ezen kívül csak a pontos arányok- és irányokkal segíthetjük a rajzolót. Csatolom a csukott szemmel készült képet is az elefántról.

A játékvezető speciális feladatai: Ennél a játéknál a játékvezetőnek nincsenek speciális feladatai az előkészületeken kívül.

A játékot lejegyezte: Vaskóné Fekete Sylvia