JÁTÉKRA FEL!

Vásárhelyiné Meggyes Edina: Kopó (hideg-meleg)

A játék neve, címe: Kopó (hideg-meleg)

A játék pedagógiai célja: Megtanulják a játék által, hogyan biztassák egymást versengés nélkül és, hogyan segítsenek egymásnak különböző környezetben.

A játék jellege: egyuttmukodesi

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Az eldugott tárgyat elérhető magasságban lehet csak eldugni úgy, hogy a talajon állva is elérhető legyen. Addig játsszuk, amíg meg nem találja a kereső az eldugott tárgyat, tehát sikerélményhez jut.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: -5

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: belter

Helyigény: ter

Eszközigény: labda vagy bármilyen eldugható kisebb tárgy (pl. plüss, kisautó stb.), kutya fejdísz(ek)

Technikai igény: szőnyeg vagy párnák,

Az előkészítés feladatai: szőnyeg szabaddá tétele, vagy párnák előkészítése, eldugható tárgyak bent léte a csoportszobában, fejdísz(ek) előkészítése könnyen elérhető helyre

Az előkészítéshez szükséges idő:5+

A résztvevők bevonásának lehetőségei: szőnyegen lévő játékok elpakolása, ha szükséges a párnák előkészítése, az eldugható tárgyak kiválasztása

A játék megnyitása, nyitánya: Azt játsszuk, hogy most egy játékboltban vagyunk, ahol valaki eldugja a játékokat (pl. labdát, autót, plüss játékot stb.). Lesz egy kopónk (kutyánk), akinek ezt meg kell keresnie!

A játék menete, játékszabályok:Kiválasztjuk mondókára (Fáj a kutyámnak – Ének az óvodában 30.) az első kopónkat! Mielőtt kimegy az öltözőbe, kiválasztja azt a tárgyat, amit meg szeretne keresni (labda, autó, plüss). Eldugjuk a kiválasztott játékot, majd hívogató mondókával behívjuk („Jöhet a kutya, megsült a hurka!”). Hangosan hideg – meleg – langyos szavakkal biztatjuk őt, míg meg nem találja a labdát (autót, plüsst). Ha megtalálta, akkor megtapsoljuk. A vállalkozók közül új kopót választ maga helyett.

A játék lezárása: Minden játék előkerült! Nagyon ügyesen megtalálták a kopók, mert jól irányítottátok őket! Gratulálok! Építsetek az autónak garázst, autópályát stb. Az állatkának készítsetek otthont! Vigyük ki a labdát az udvarra, hogy tudjatok vele játszani! stb.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Pozitív megerősítés: dicséret, ölelés, tapsolás; metakommunikációs jelek: mosoly, bólintás stb. Csoportszintű értékelés, visszajelzés: Emelje magasra a kezét, akinek tetszett ez a játék? Álljon fel, akik holnap is szeretné ezt a játékot eljátszani? Ha valaki nem emeli fel a kezét, nem áll fel, megkérdezem tőle, mi nem tetszett, miért nem szeretné újra eljátszani? stb. Egyéni értékelés, visszajelzés – Beszélgetés a keresőkkel: Milyen érzés volt keresőnek lenni? Jól érezted magad ebben a szerepben? Ki/mi segített a legjobban? Mikor volt a legnehezebb? Miért? Mit tennél másképp? stb

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kisebb, nehezebben meglátható tárgyak eldugása. Két kopóval játsszuk, versenyszerűen. Párokban játsszák, versenyszerűen (a pár egyik tagja a kopó, a másik lesz a játékeldugó; dalos játék éneklésével biztatják társaikat – Keress kopó Ének az óvodában 66. Halkan énekelünk, majd ahogy közeledik ahhoz a helyhez, ahová el lett dugva a tárgy, egyre hangosodik az ének).

A játékvezető speciális feladatai: Egyéni fejlesztés, együttműködő képesség fejlesztése, egymás segítése, egészséges versenyszellem kialakítása, örüljenek egymás sikerének, pozitív megerősítés, a játékosok segítése helyes instrukciók megadásával (hideg – meleg – langyos).

Egyéb/megjegyzés: Versenyhelyzetben való játék során a győztest megtapsoljuk, a másik gyermeknek vagy újabb lehetőséget biztosítok a játékra, vagy ő dughatja el a következő játékosnak a megkeresendő tárgyat.

A játékot lejegyezte: Vásárhelyiné Meggyes Edina