JÁTÉKRA FEL!

Varjuné Urbaniczki Edit: A kocka el van vetve

  1. A játék neve, címe: A kocka el van vetve
  2. A játék pedagógiai célja: Motiváció, a csoport érdeklődésének felkeltése, tanév végi ismétlés
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A székek állapotának ellenőrzése
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 14+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: dobókockák, papír, toll
  12. Technikai igény: nincs
  13. Az előkészítés feladatai: a terem átrendezése, hogy körbe tudjuk ülni az asztalt
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Vajon mire mondta Caesar, hogy a kocka el van vetve? Akkor mondta, amikor átkelt a Rubicon folyón a seregével és annyit jelent, hogy már nem lehet visszafordulni, illetve megváltoztatni a döntést!? Társasoztak és megkérdezte tőle Pompeius: „Hol a kocka Caesar?” és erre válaszolt?! Alea iacta est (latinul, jelentése: „a kocka el van vetve”), szállóige, amelyet az ókori források szerint eredetileg Julius Caesar mondott Kr. e. 49. január 19-én, amikor seregével átlépte a Rubicon folyót. A mai napon mi a kockát dobálva játszunk! Sokféle dobókockát hozok, az asztalra kiöntöm és megbeszéljük, hogy melyik mire jó? Miért van ennyi féle ?
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Válassz egy kockát! A mai órán a kocka lesz a Te segítőd, barátod!
  17. A játék menete, játékszabályok: 1)Körben ülünk az asztal körül, mindenkinek van egy kockája, addig dob vele, amíg hatost nem dob, akkor azonnal tovább adja a tőle jobbról ülőnek. A játék akkor ér véget, amikor a saját kockád visszaér hozzád és ezt hangosan jelzed: MEGÉRKEZETT! Vagy akkor, ha minden kocka 1 valakinél összegyűlik és a többiek jelzik, kézfeltartással, hogy nálunk nincs kocka! 2) Elveszek a 8 dobókockából 4-et és most akkor adható tovább a kocka, ha 1 kockád van és hatost dobsz vagy a nálad lévő kockákon lévő számok összege osztható 3-mal. A játék célja szabadulni a kockáktól. Bekövetkező mellékhatás, hogy jó a hangulat, felpezsdül a csapat. 3) Csak 1 kockával indul az újabb játék. Az asztalon van 1 toll. Mindenki előtt van egy papírlap. Aki 2-est dob az gyorsan felkapja a tollat és elkezdi írni 1-től a természetes számokat növekvő sorrendben 50-ig. A kockát a jobbra ülő elveszi majd 1 dobás után az utána következő veszi el. Aki 2-est dob, az kiveszi a másik kezéből a tollat és ő kezd írni, vagy folytatja a már megkezdett számsorát. Az lesz a győztes, aki először leírja az összes számjegyet és hangosan kiabálja: 50! 4) Csak 1 kockával indul az újabb játék. Az asztalon van 1 toll. Mindenki előtt van egy papírlap. Aki 5-öst dob, hiszen ma a legjobb osztályzat a jeles, az gyorsan felkapja a tollat és elkezdi írni az idén tanult fizikai fogalmakat. A kockát a jobbra ülő elveszi majd 1 dobás után az utána következő veszi el. Aki 5-öst dob, az kiveszi a másik kezéből a tollat és ő kezd írni, vagy folytatja a már megkezdett fizikai fogalom sort.. Az lesz a győztes, aki először leír 20 darab különböző fogalmat és felkiált, hogy HEURÉKA! 5) 2 dobókockát kap a csoport az asztalra. Az asztalon van 1 toll. Mindenki előtt van egy papírlap, amin dolgozhat a játékos. Most az kapja meg a tollat, aki a 2 dobókockán dobott számok szorzataként 4-gyel osztható számot kap. A papírra csak 1 fizikai fogalmat kell leírni, de azt ki is kell fejteni. Például: A feszültség és az áramerősség egymással egyenesen arányos, tehát hányadosuk állandó.Ez az állandó a fogyasztóra jellemző adat, s a fogyasztó elektromos ellenállásának nevezzük. Jele: R, mértékegysége Georg Ohm német fizikus emlékére az ohm. Ha készen van, akkor hangosan felkiált, hogy „Ellenállás fogalma” – vagy amit éppen írt. Csak akkor nyert, ha felolvassa és helyesen írt le mindent.
  18. A játék lezárása: A játékvezető, a fizikatanár folyamatosan figyel és a végén értékel.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A 4. és 5. játék nyertesei ötöst kapnak az órai munkájukra. Kérdéseket teszek fel: Mi történt? Hogy érezted magad? Mit csináltál ügyesen? Min változtatnál legközelebb? Játsszunk-e máskor is ilyet vagy valami hasonlót?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A papírlapon jelek, mértékegységek vannak és a hozzá tartozó fizikai fogalmat kell odaírni. Ez már egy játékos számonkérésnek is megfelel, ahol a tudáson kívül szerencsére is szükség van. Kisebb csoportokra osztom a tanulókat és egy feladat megoldásának minden lépését be kell tartani, úgy megoldani fizikai számításos feladatot, feladatokat, de csak ha a csoportnál van a toll. Együttműködést is igényel már a feladat a csoporttagok között.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ügyelni a tisztességes játékra (volt, aki nem adta oda a tollat vagy kikapcsolva adta oda) Figyelni a teljesítményeket
  22. Egyéb/megjegyzés: Örömmel játszottak, az egyébként visszahúzódó gyermek is örült a szerencséjének és igyekezett sok-sok jó kifejezést leírni.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Varjuné Urbaniczki Edit