JÁTÉKRA FEL!

Vári Melinda: Figyelj a nevedre!

  1. A játék neve, címe: Figyelj a nevedre!
  2. A játék pedagógiai célja: csoport felfrissítése, figyelem fejlesztése, szórakoztatás
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játéktér biztonságos kialakítása.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: székek, kártyák, mese
  12. Technikai igény: • a kártyák előre elkészítése szerepek szerint (a rajzokon a mese szereplői vannak) • terem elrendezése
  13. Az előkészítés feladatai: • székek elrendezése kör alakban, befelé nézve • kártyák előkészítése
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A tanulók segíthetnek a tanterem elrendezésében, mindenki hozza a saját székét.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Érdeklődés felkeltése humorral. Kerettörténet: Mi leszünk A három nyúl című mese szereplői, ezért új neveket fogtok kapni! Nem lesz köztetek A., sem J., sem XY! Hanem lesz nyuszi, szarka, róka, farkas, medve, és még vadász is! Vajon kinek mi lesz az új neve?
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyermekek előzőleg megismerték Zelk Zoltán: A három nyúl című meséjét. A gyermekek helyet foglalnak a kör alakba rendezett székeken. Önkéntes alapon a diákokkal együtt a játékvezető kiosztja a szerepeket: három nyúl (3 gyermek), szarka, róka, farkas, medve, vadász. Vagy mindenki húz egy kártyát, amit megmutat a többieknek. A játékvezető felolvassa a mesét, az a szereplő, aki meghallja a nevét/szerepét, feláll, majd visszaül a helyére. Aki nem figyelt a szerepére, hármat guggol. Ha szükséges, akkor a játékvezető először csak a szerepeket mondja, mese nélkül, hogy a gyerekek beletanuljanak a szerepeikbe. ZELK ZOLTÁN: A HÁROM NYÚL Egyszer régen, nagyon régen, zúgó erdő közelében, három nyulak összegyűltek, selyemfűre települtek, ottan se ültek sokáig, talán csak egy fél óráig, amikor felkerekedtek, hogy már végre hazamennek, egy szarka felettük szállott s felkiáltott: -Mit csináltok? Mit csináltok, három nyulak? Úgy ültök ott, mint az urak — – Úgy, úgy bizony, mint az urak! – felelték a három nyulak.- Ezután már urak leszünk, ebédre rókahúst eszünk! Nem fogjuk az időt lopni, most indulunk rókafogni! – Csacsi szarka, nem elhitte? Repült is már, a hírt vitte, s buta róka is elhitte. De hát hogyne hitte volna, akármilyen ravasz róka, mert a szarka így kiáltott: -Egy jegenye fölött szállok, mikor lenézek a földre, három nyulak ülnek körbe. Összebújva tanácskoznak – Jaj, mekkora nyulak voltak! Jaj, mekkora fejük, szájuk, a medve egér hozzájuk! Hát még miről beszélgettek? Hogy eztán csak rókát esznek – – Ennek a fele se móka! Szedte is lábát a róka. Futott ki az erdőszélre, csak mielőbb odaérne! Hát amint ott futott, szaladt, szembe vele farkas haladt: – Szaladj te is, komám, farkas, jaj, mit láttam, ide hallgass! az erdő közepén jártam, most is borsódzik a hátam, sosem láttam ilyen szörnyet, ottan ültek három szörnyek! Három nyúl volt, és akkora, fél méter is volt egy foga! Hát még miről beszélgettek? Hogy eztán csak farkast esznek – No hiszen egyéb se kellett, a farkas is futni kezdett, a rókával versenyt futott, majdnem az orrára bukott! Addig futott, amíg szembe nem jött vele egy nagy medve: a medve így szólongatta: -Hova szaladsz, farkas koma? – – Medve komám, ne is kérdjed, szaladj, ha kedves az élted! Erdő közepiben jártam, jaj, mit láttam, jaj, mit láttam! Három nyulak ottan ültek, éppen ebédre készültek. Akkora volt foguk, szájuk, kisegérke vagy hozzájuk! Hát még miről beszélgettek? Hogy eztán csak medvét esznek! – Egyébre se volt már kedve, szaladni kezdett a medve. Elöl róka, hátul medve, közben a farkas lihegve. Így szaladtak erdőszélre, szomszéd erdő közepébe. Szaporán szedték a lábuk, szellő se érjen utánuk – Amíg futottak lihegve, egy vadász jött velük szembe. Nézi is őket nevetve: együtt szalad róka, medve – -No hiszen, csak ne nevessél, vigyázz, nehogy bajba essél! Szaladj inkább te is erre! – kiáltott rája a medve. – Az erdőben három szörnyek, puska sem öli meg őket. Három nyulak, de akkorák, nem láttam még ilyen csodát! – Szedte lábát a vadász is, eldobta a puskáját is. Ijedtében megfogadta, most az egyszer érjen haza, csak ne falják föl a szörnyek, sohase vadászik többet – Ezalatt a nyusziházban, fűszálakból vetett ágyban három nyuszi aludt szépen, összebújva békességben –
  18. A játék lezárása: Kerettörténet lezárása: A mese végeztével Ti is visszakapjátok az igazi neveteket! Üdvözöllek újra A., J., XY! Nagyon ügyesek voltatok! A játék értékelése, gyerekek véleményének megkérdezése, jutalmazás. A terem visszarendezése.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A lelkes részvételért és a figyelemért „mosolykát” kapnak a gyerekek. Ez az osztályban egy jutalmazási forma.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • a körbe rendezett székek kifelé nézzenek • a széken való felállás helyett a szék/játék tér körbe szaladása • beöltözhetnek a gyerekek állatoknak, pl. nyuszifül • kártyák és más segítség nélkül folyik a játék • új mesék, történetek bevonása
  21. A játékvezető speciális feladatai: • Az osztályom értelmileg akadályozott felső tagozatos összevont csoport, ezért a mese előzetes megismerése, feldolgozása elengedhetetlen. • Ha szükséges, mert kevesebb gyerek van például, akkor más felnőtt/felnőttek (gyógypedagógus, gyógypedagógiai asszisztens) is aktívan részt vesz/vesznek a játékban meseszereplőként. • Először csak lassan olvasom fel a mesét, kiemelve a szerepeket, majd normál tempóban.
  22. Egyéb/megjegyzés: Ez egy esküvői játék átalakítása.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Vári Melinda