JÁTÉKRA FEL!

Varga-Lingurár Judit: Bálra fel, kastélyba be!

A játék neve, címe: Bálra fel, kastélyba be!

A játék pedagógiai célja: Motoros képességek, kondicionális képességek, Kognitív komponensek: figyelem, érzékelés, észlelés, gondolkodás, Pedagógiai megközelítés: színfelismerés, Szocializációs komponensek: feladatértés, feladattartás, együttműködés, szociális kommunikáció

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Torna szoba eszközeit elrendezni, a játéktértől elkülöníteni.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Színes fakockák, színes hullahopp karika, 2 db korona fejdísz

Technikai igény: Magnó, pendrive

Az előkészítés feladatai: Tornaszoba szellőztetése, esetleges akadályok elhárítása, színes karikák elhelyezése a padlón, színes fakockák előkészítése egy dobozban, magnó, pendrive beállítása a zene indításához

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Színes kockák szétválogatása, számlálása, korona díszítése, kivágása

A játék megnyitása, nyitánya: Egyszer régen, nagyon régen, kint jártam a mese réten. Ahogy mentem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást, csak egy mesét, kezdem is az elejét… Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer 12 ifjú hercegnő, herceg. Mindegyikük egy gyönyörű színes kastélyban élt. A kastélyok 3 féle színben pompáztak: Kék, piros és sárga. Mindegyik kastély ajtaját egy különleges színes varázskocka nyitotta. Mindegyik ifjúnak volt a saját színű kastélyához egy ugyanolyan színű mágikus kockája. Ezzel aztán szabadon járhattak, kelhettek a kastélyban. Képzeljétek csak, ezek a hercegnők, hercegek nagyon szerettek bálba járni, minden este ahogy meghallották, hogy felcsendül a zene, indultak is táncolni, ismerkedni a bálba. A nagy báli forgatagban, folyamatosan a varázskockáikat cserélgették egymás között, mert nagyon kíváncsiak voltak. Azonban, amint a zene véget ért, mindenki gyorsan haza szeretett volna érni, szeretett színes kastélyába. Igen ám, de a csere-berét követően, minden ifjú már csak abba a színű kastélyba térhetett haza, amelyen színű mágikus kocka abban a pillanatban a kezébe maradt, amint a zene véget ért. És mialatt ők a bálban vannak, bizony a kastélyok száma egy csínytevő kis manó miatt, folyamatosan csökken, mígnem csak egyetlen egy marad. Ugyanis a manó rájött, hogy a 12 ifjú között, rejtőzik egy igazi királylány, vagy királyfi, de hogy ezt a titkot felfedje egy játékot eszelt ki.. Ahhoz hogy megtudjátok mi lett a mese vége, el kell játszanunk ezt a manó által kieszelt furfangot, hogy megtudhassuk mi is, ki valójában a király vagy királylány.

A játék menete, játékszabályok:Minden kis hercegnő, herceg álljon be egy szabadon választott színes karikába, ez lesz, az ő kastélya! Mindegyik kastélyt ajtaját, ahogy a mesében is elhangzott egy színes mágikus kocka nyitja, de csakis az a színű kocka, amelyik színű megegyezik a kastély színével is. Válasszátok ki a megfelelő színű kockáitokat. Mindenki olyan színt válasszon, amilyen színű kastélyban áll. Amikor a zene megszólal, el kell hagyni a kastélyt, és minél gyorsabban, minél több részvevővel mágikus kockát kell cserélnetek.. Miközben csere-beréltek mutatkozzatok is be egymásnak. Elég csak a keresztnevetek mondani. Amikor a zene leáll, azzal a színű mágikus kockával kell egy kastélyt keresni, amilyen színű a zene leállásának pillanatában a kezetekben van. Jól figyeljetek, mert amiközben ti a bálban vagytok, a kis manó elvarázsol minden egyes játék menetben egy-egy kastélyt, tehát minden fordulóban eggyel kevesebb kastélyba lehet visszatérnetek…..mígnem végül már csak egyetlen színes kastély marad, és aki oda eljut, az lesz a birodalom királynője, vagy királya, és ezzel a kis manó rejtélye megoldódik, és a mese befejeződik.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha már csak egy gyermek marad játékban. Ekkor a kis manó rejtélye lelepleződik, kiderül ki is valójában a király vagy királylány. A mese vége, befejezése, maga a játék győztese.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdícsértem a gyermekeket az együttműködés, a szabályok betartása miatt, megkérdeztem őket az érzelmeikről, hogy hogyan éreztétek magukat a játékban? Mindenki nagyon ügyes volt, és nagyon igyekezett, viszont egy valaki mindegyikőtöknél ügyesebb volt ma, akit a kis manó leleplezett, hiszen a végsőkig eljutott a kastélyba, így megkapja most ezt a koronát, ő lett ma a birodalom királya/királynője. Nagy tapsot érdemel, gratulálunk!

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Tovább fejleszthető a játék, a zene gyorsaságának fokozásával, a kommunikáció bővítésével (pl. nem csak bemutatkozunk, hanem megmondjuk milyen színű a kocka a kezünkben, a jelüket is megmondják a gyerekek stb.)

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat fokozatosan, egyértelműen kell megfogalmaznom. Baleset megelőzésre vonatkozó feladatok ellátása, folyamatos motiváció.

Egyéb/megjegyzés: A játékot, a mesét a visszajelzések alapján a gyerekek nagyon élvezték, szívesen fejezték be a játékukkal a mesét. Nagyon szerették több alkalommal is eljátszani.

A játékot lejegyezte: Varga-Lingurár Judit