JÁTÉKRA FEL!

Varga Ildikó: Többet ésszel, mint erővel- szabadulós játék

  1. A játék neve, címe: Többet ésszel, mint erővel- szabadulós játék
  2. A játék pedagógiai célja: megfigyelőképesség fejlesztése
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: A résztvevők számával megegyező számú szék; valami, amivel a rabságot szimbolizáljuk- mi papírcsákót hajtogattunk; egy varázspálcának kinevezett tárgy.
  12. Technikai igény: Nem szükséges.
  13. Az előkészítés feladatai: Tanterem átrendezése: a székeket kör alakzatban rakjuk, hogy mindenki kényelmesen elférjen, jól megfigyelhesse a játék többi résztvevőjét. A rabságot szimbolizáló tárgy elkészítése, elhelyezése ( pl. selyemszalag) a tanulókon.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Aktív segítők a játékosok: együtt rendezzük be a termet, mindenki saját magának hajtogatta meg a csákóját.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: A hétfejű sárkány palotájában (iskola) bezártak minket a legfelső emelet legutolsó termébe.( matematika szakkör helyszíne ) Segítségül kapunk egy varázspálcát ( toll, szatén szalaggal átkötve) Csak akkor szabadulhatunk ki, ha rájövünk, hogyan működik a varázspálca. Ha egymás után három körben is jól adtuk át a szomszédnak a varázspálcát, kiszabadulhatunk.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékvezető elindítja (valamelyik irányban) körbe a varázspálcát, amit négy mondat kíséretében lehet átadni a mellettünk ülő rabtársunknak: – Ezt a varázspálcát átadom keresztből- keresztbe. – Ezt a varázspálcát átadom keresztből- egyenesbe. – Ezt a varázspálcát átadom egyenesből- egyenesbe. – Ezt a varázspálcát átadom egyenesből- keresztbe. Kezdetben csak a játékvezető( ő lehet a sárkány őre) tudja, milyen szabály alapján választunk a négy mondatból, viszont mindig hangosan megdicséri, ha valaki jól választ. A gyerekek választanak egyet a négy mondat közül, ha véletlenül eltalálják, de ha nem, akkor is, elindul a megfigyelés, gondolkodás, miért volt úgy jó, vagy miért nem. A feladat a lábak állásának megfigyelése: ha valakinek keresztben van, de a mellette ülő egyenesen tartja akkor a pálca átadásakor azt mondja neki: Ezt a varázspálcát adom keresztből egyenesbe.
  18. A játék lezárása: Ha hamar rájönnek a varázsige lényegére azzal lehet lezárni, hogy mindenki megmenekült a sárkány karmaiból. Ha van 1-2 valaki akinek sehogy sem sikerül kitalálni, a többiek viszont következetesen jól mondják, és már kezdik unni, feladattal is kiválthatják magukat azok akik, nem tudták kitalálni a szabályt. Mivel én matematika szakkörön alkalmaztam a játékot, egy fejtörő, tananyaghoz kapcsolódó kérdést tettek fel a „szabadok” és jó válasz esetén elárulták, hogy a lábakat kellett figyelni. Ez után még egy utolsó kört játszottunk, hogy most már mindenki a megfelelő mondat kíséretében tudja átadni a varázspálcát.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A gyerekek többnyire tele vannak élménnyel, engedem, hogy elmondják mire gyanakodtak, mikor, hogyan, miből jöttek rá mit kell mondani. Nagyon jól használható a játék foglalkozás végén jutalomként. Hátránya, hogy megismételhetetlen, hiszen az ismeretlenség, a „sötétben való tapogatózás” adja a varázsát.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet más testrészeket, ruhadarabot is választani
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék kezdetén kevés az információ. Senki nem szeret olyat játszani, amiről semmi fogalma, nem világos a játék lényege. A kezdeti értetlenséget azzal segítheti a játékvezető, hogy feláll jól megnézi az átadót, átvevőt tetőtől talpig, mielőtt eldönti jó-e vagy sem a „varázsige” így már sejthetik, hogy valami testrésszel kapcsolatos dolgot kell figyelni, és inkább érzik izgalmasnak, mint zavarosnak.
  22. Egyéb/megjegyzés: Több csoportban is kipróbáltam, eddig úgy tűnik, hogy kicsit mindig más, de nagyon sikeres játék. Napok múlva is emlegették.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Varga Ildikó