JÁTÉKRA FEL!

Varga Csilla: Farkas és bárány

  1. A játék neve, címe: Farkas és bárány
  2. A játék pedagógiai célja: Kezdetben felfrissülés, feszültségoldás, vidám hangulat elérése. Ilyen állapotban könnyebben merik elmondani véleményüket. A játék során bizalom épül egymás és a tanár között. Elfogadják egymást. Együttműködőbbek lesznek, könnyebben fejlődnek.
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Futós játék: figyeljenek egymásra, és ne ütközzenek össze. megbeszélt jelre, pl.: Állj! leálljon a játék.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Egy fonál, mellyel leválasztom a rétet.
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: Fonál kihúzása a földön.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nincs rá szükség.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Egy képzőművészeti óra keretén belül elmondom, meglepetés játékkal készültem! Az udvaron egy kicsit felfrissülünk. Előtte csak a fonalat kell kihúznom. Felkérek egy gyereket a fényképezésre. Ennél a programnál szükség van egy ráhangoló, és egy levezető játékra. Bevezetőnek egy kincskereső játék lenne, ez kevesebb mozgást igényel, mint az utána következő Farkas-bárány játék, és egymásra hangolja a gyerekeket.
  17. A játék menete, játékszabályok: A farkasos játéknál, a bárányok a fonálon belül, a farkasok ezen kívül, egy vonalban helyezkednek el, kettesével kezet fognak négyen, vagy hatan. Én a két társaság közé állok oldalról. A főjáték címe: Farkas és bárány. Kerettörténete: Egy gonosz ember 4 vagy 6, éhes farkast tart fogva, akiket kettesével összeláncolt. A farkasok fogják meg kettesével egymás kezét. Ezek a farkasok annyira éhesek, hogy időnként kitörnek a ketrecből, és elkapják a mezőn szaladgáló bárányokat. A farkasok, csak úgy tudnak futni, ha fogják egymás kezét, hiszen össze vannak láncolva. Az elkapott bárányok farkassá lesznek, hiszen megeszi őket a ragadozó. Ő a farkas zónában megvárja a következő báránnyá lett farkast, míg megérkezik a párja. A farkasok csak addig tartózkodnak a mezőn, amíg én hatig számolok. Egyszerre csak egy pár támadhat.
  18. A játék lezárása: Ha körbe fordult a játék, a bárányok is voltak farkasok. Figyelemmel lenni a résztvevők testi és lelki állapotára, időben lezárni. Folyadékpótlás után levezetésként egy plüssdobálós, körben állós játék következne egy kis gondolkodással, hogy lecsillapodva vezethessem vissza őket a terembe.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem őket. Érdeklődöm hogyan érezték magukat. Megköszönöm a részvételt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A farkassá vált bárány összekapcsolódhat a két farkassal. Így hárman futnak kézen fogva, míg megérkezik a következő farkassá vált bárány. Esetleg tovább számolok, így tovább tartózkodhatnak a farkasok a mezőn.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése. Először felállítom őket a játék helyzetbe. Így kezdem el mesélni a kerettörténetet, beleágyazva a szabályokat. próbajátékot játszunk. Figyelem, hogyan érzik magukat a játékosok, időben leállítom a játékot. Nézem, ne csak a dominánsak legyenek farkasok. Időnként cserélődjenek a szerepek. Fontos a biztonság. Megbeszélt jelre leálljon a játék.
  22. Egyéb/megjegyzés: Szerették játszani a játékot. Ezzel a csoporttal először játszottunk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Varga Csilla