JÁTÉKRA FEL!

Varga Ágnes: Kártyázó kígyók

  1. A játék neve, címe: Kártyázó kígyók
  2. A játék pedagógiai célja: Jobb és bal tanulása, gyorsaság fejlesztése, csapatépítés, jó hangulat létrehozása
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az erősebb játékosok vigyázzanak a kisebb, vékonyabb testalkatúakra, ne szorítsák meg erősen a vállukat. Ha valakinek vállsérülése, -fájdalma van, az legyen inkább játékvezető, mint játékos.
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30,30+
  7. Résztvevők életkora: 7+,10+,14+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: 9 darab kártya
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: 9 darab kártyáról kell gondoskodni.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Meg lehet kérdezni a résztvevőktől, hogy van-e kártyájuk. Ha tanteremben játszunk, akkor segíthetnek félrepakolni a padokat.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető elmeséli a kerettörténetet: 2 kígyó verseng egymással, hogy melyikük gyorsabb kártyában. Van egy kártyamester, aki eldönti a kérdést. Egy-egy játékos az egyik kígyó feje, egy-egy pedig valamelyik kígyó farka. A kártyamester instrukciókat ad, és az instrukciónak a kígyó farkától a fejéig kell eljutni. Amelyik kígyó gyorsabban reagál, azt a kártyapartit ő nyerte.
  17. A játék menete, játékszabályok: A játékosok két egyenlő létszámú csapatot alakítanak. A csapatok leülnek egy-egy sorban a fűre (vagy tiszta osztályterem padlójára, ahol van erre elegendő hely) egymás mögé, megfogják mindkét kezükkel az előttük ülő két vállát, így egy-egy kígyó testét alkotják. A két "kígyó" egymás mellett van, tartsanak egymás között két kartávolságot. Az első játékosok a kígyó fejei, a hátsó játékosok a kígyó farkai. A játékvezető a kígyófejek elé tesz 3-3 kártyát: egyet jobbra, egyet balra, egyet középre. Ezután a játékvezető is leül a két kígyó mögé pont középre, és maga elé is letesz 3 kártyát: egyet jobbra, egyet balra, egyet középre. A kígyófarkok hátra fordulnak a játékvezetőhöz, a többiek előre néznek. A játékvezető felemeli az előtte található valamelyik kártyát: a jobb kezével a jobbra levőt, a bal kezével a balra levőt, mindkét kezével a középen levőt. A 2 kígyó farkának ezt az információt kel továbbadniuk előre a testnek: ha a játékvezető a jobb kezével a jobbra lévő kártyát emeli fel, akkor meg kell szorítania az előtte ülő jobb vállát, az a játékos is megszorítja az előtte lévő jobb vállát, egészen a kígyó fejét jelképező játékosig, akinek -amikor eljutott hozzá az információ – fel kell emelnie az előtte jobbra lévő kártyát. Ha a játékvezető a bal kártyát emeli fel, akkor a faroknak ezt az információt kell előre adnia (és persze minden játékosnak előtte), ha pedig két kézzel a középen lévő kártyát emelte fel, akkor mindkét vállat meg kell szorítani. Az adott kártyapartit az a kígyó nyeri, aki gyorsabban reagál és először emeli fel helyesen a megfelelő kártyát. A gyorsabb kígyó feje hátramegy, és most ő lesz a kígyó farka, mindenki egyet előrecsusszan.
  18. A játék lezárása: Addig kell játszani a játékot, amíg ismét az a játékos ül elöl az egyik kígyóban, aki eredetileg is a kígyó fejét játszotta. Ők lesznek a gyorsabban kártyázó kígyó, s egyben a verseny győztese.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Lehet játszani visszavágót. A végső győztes csapat kap egy csomag gumicukrot, lehetőleg akkorát, hogy a másik csapatot is meg tudják kínálni.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az egy-egy kártyapartit megnyerő kígyó feje nem megy hátra, hanem csak mindenki előre csusszan, és addig játsszák a játékot, amíg elérnek egy kijelölt pontig (pl. teremben a falig, szabadtérben pedig kijelölnek valamilyen célt).
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelnie kell, hogy mindig gyorsan emelgesse a kártyát, miután az elölről hátra ülő játékos helyet foglalt.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó:
  24. A Játékot lejegyezte: Varga Ágnes