JÁTÉKRA FEL!

Váradi Zsoltné: Dobókockás számoló

  1. A játék neve, címe: Dobókockás számoló
  2. A játék pedagógiai célja: A tanulók játékos keretek között gyakorolják a fejszámolást a tizedestörtek témakörében. További célok a koncentráció, figyelemmegosztás, egymásra figyelés fejlesztése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nem szükségesek speciális biztonsági intézkedések.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Csapatonként 1-1 puzzle, dobókocka, toll és asztal, játékosonként egy füzet/lap és szék.
  12. Technikai igény: Nincs speciális technikai igény.
  13. Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése, kellékek biztosítása.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy közös foglalkozás keretein belül a gyerekek segíthetnek a csoportalakításhoz szükséges puzzle-ök elkészítésében. A tanulók feladata lehet közvetlenül a játék kezdete előtt a helyszín berendezése úgy, hogy minden csapatnak jusson egy asztal és öt szék.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető ismerteti a játék szabályait és a csapatalkotás módját.
  17. A játék menete, játékszabályok: A tanulók négy darab öt fős csapatot alkotnak. A csapatalkotáshoz előre a csapatok számával megegyező darabszámú puzzle-t készítettünk. Mindenki választ a tanári asztalról egy-egy lefordított puzzle-darabot és a tanulók megkeresik, melyikük darabjai illenek össze egy képpé. Így kialakulnak a csapatok. Az így alkotott négy csapat körbeül 1-1 asztalt. Csapatonként egy dobókocka fog körbejárni az elkövetkező 10 percben. A csoportban a névsorban legelöl lévő ember kezdi a dobást. Az óramutató járásának megfelelően indulunk, mindenki egyet dob. Ha valaki 1-est dob, az irány megfordul. 6-os dobása esetén a tanuló 29-től indulva elkezdhet sorban számokat írni a papírjára úgy, hogy először 0,5-et, majd 0,3-et ad hozzá váltakozva (29; 29,5; 29,8; 30,3; …), és a kockát továbbadja a mellette ülőnek. A 6-ost dobott tanuló egészen addig írhatja a számokat, amíg valaki más nem dob 6-ost. Ekkor a tollat az addig író játékos átadja az újonnan 6-ost dobónak. Amikor valaki újra hatost dob, akkor folytathatja a már elkezdett számlistáját. Ha valaki 2 és 5 között dob, az írás megkezdése nélkül átadja a kockát a szomszédjának, hogy ő dobhasson.
  18. A játék lezárása: 10 perc után mindenki leteszi a tollat és következik az ellenőrzés. Ekkor mindenki, aki írt a papírjára, feláll és egyszerre elkezdi felolvasni a leírt számokat. A játékvezető közben ellenőrzi, hogy helyesek-e a sorolt számok. Végül az a játék nyertese, aki legtovább tud állva maradva beszélni, vagyis aki legtovább írta a számsort.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden csapat legtöbb számot felírni tudó játékosa piros pontot kap.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot többfajta művelet játékos gyakorlására is lehet használni. Más tantárgyakban is felhasználható, ha a felsorolandókat a tantárgy jellegéhez igazítjuk.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok betartásának figyelése és a feladat ellenőrzése.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játék a 12-14 éves, vagyis 6.-8. osztályos tanulók számára lett megalkotva.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Váradi Zsoltné, (vazsone@gmail.com)