JÁTÉKRA FEL!

Vanyóné Jelinek Katalin: Én vagyok a kertész

  1. A játék neve, címe: Én vagyok a kertész
  2. A játék pedagógiai célja: - koncentrációs képesség - figyelem - gyors reagálás - memória fejlesztés - egy témakörön belül új dolgok neveinek megtanulása
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játék kezdete előtt fel kell hívni a gyermekek figyelmét arra, hogy a helycserénél figyeljenek egymásra, és a végső forgásnál össze ne ütközzenek.
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: székek, (óvodai csoportnál jobb), játszható e nélkül is
  12. Technikai igény: A játékot körben érdemes játszani széken ülve, de nagyobbak állva is játszhatják.
  13. Az előkészítés feladatai: Köralakítás, vagy székek kör alakban való elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyermekek az asztaltól elvihetik maguk a széket a helyszínre ahol kört alakítunk csoportszoba szőnyegére). Segítésképpen lehet képeket is készíteni, amiket a nyakukba akasztanak, vagy a ruhájukra erősítenek (gyümölcs, zöldség, virág stb.). Ezt már előtte bármikor el lehet készíteni és a játéknál csak elő kell venni. Ez alkalmas arra is, hogy tanulják a virágok, gyümölcsök, zöldségek neveit.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék kezdetén minden gyermek választ magának egy gyümölcsnevet, különbözőeket. Ezt párszor érdemes elismételni, hogy megjegyezzék. Segítség a nyakba akasztott kép, ez segít a memorizálásban, hogy ki mit választott. Ezután következik a játékszabály ismertetése.
  17. A játék menete, játékszabályok: A gyermekek körben székeken ülnek, én pedig a kör közepén állok. Azt mondom: - Én vagyok a kertész, kell nekem az alma! - Helyet cserélek az almát választott gyermekkel és most már ő mondja tovább: - Én vagyok az alma, kell nekem a szőlő! - Ők is helyet cserélnek. Addig játsszuk tovább, amíg minden gyerekre sor kerül. A legutolsó gyümölcs a kertészt szólítja, aki gyorsan felállva a helyéről azt mondja: - Én vagyok a kertész, kell nekem az egész! - Erre az összes gyerek felugrik és forogni kezdenek maguk körül. A kertész tapsol egyet és elfoglal gyorsan egy széket. A gyermekek célja szintén ez, széket foglalni maguknak. Akinek nem jut szék, annak neve kóró lesz!
  18. A játék lezárása: A játék vége a szék nélkül maradt gyermeknél van. Ezt a helyzetet nem mindenki egyformán éli meg, ezért lehet a játék után neki valami különleges feladatot adni, hogy ne kudarcnak élje meg. (Tapasztalatom szerint, viszont a gyermekek szeretnek - nem leülni - mert pont középen akarnak maradni. ) Az óvodában az önfeledt játék a legfőbb cél, a játékélmény biztosítása. Ezért addig játsszuk, míg nekik kedvük van hozzá. Nem fontos a „kóró” elnevezés folytathatjuk a játékot úgy, hogy az a gyermek lesz az új kertész, akinek nem jut hely. A kertész, vagyis Én veszem át a gyermek gyümölcsnevét. Egyszer, akár többször is eljátszhatjuk korcsoporttól függően.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindig pozitív jutalmazást alkalmazok. Igyekszem a pozitív dolgokat kiemelni. Ügyesek voltak, akik gyorsan kitalálták kit válasszanak, akik gyorsan helyet cseréltek, akik figyeltek arra ki nem volt még stb. Azokat a dolgokat emelem ki, amik célként voltak megfogalmazva. Megbeszéljük ki hogyan érezte magát, kinek mi tetszett a játékban.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékvezető lehet kertész helyett akár varázsló, boltos, szerelő, és a gyümölcsök helyett lehetnek a gyerekek állatok, játékok, akár járművek is. A keretmesét ehhez kell igazítani. Képzeljétek, én vagyok a kertész és van egy hatalmas kertem, ami tele van gyümölcsfákkal, bokrokkal. Segítsetek nekem leszedni a sok finom érett gyümölcsöt! Kiesős változatot ezen korcsoporttal nem játszanék, de nagyobbakkal lehet úgy hogy aki annak a választott nevét mondja ami már volt a helycserénél az kiesik. A végén a kórónak maradt is kieshet. Ezzel még nagyobb koncentrációra, gyors reagálásra motiváljuk őket.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék elég összetett, így a szabályok ismertetésénél oda kell figyelni, hogy mindenki megértette-e. Ha már jól megy a játék, akkor érdemes minél gyorsabban játszani, akkor még izgalmasabb.
  22. Egyéb/megjegyzés: Új játék volt a csoportban, eddig ezt nem játszottuk, de nagyon tetszett a gyerekeknek. A játék után azt mondták: - játsszuk holnap is! - Tetszett nekik, hogy ők választhatnak a társaik közül.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Vanyóné Jelinek Katalin