JÁTÉKRA FEL!

Vadainé Hübel Éva: Német színgyakorló (avagy a 101 labda újragondolva)

  1. A játék neve, címe: Német színgyakorló (avagy a 101 labda újragondolva)
  2. A játék pedagógiai célja: Az előző órá(ko)n tanult szókincs ismétlése. A résztvevők szorongás nélkül merjenek megszólalni egy idegen nyelven (németül)
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A folyosón lévő padokat biztonságos távolságba helyezzük, nehogy a résztvevők beüssék magukat. (ha teremben játsszuk, akkor ott ugyanígy).
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: kb. 100 db egyforma és egy nagyobb labda, óra/stopper az időméréshez és kötél vagy szig.szalag a térfelek kijelöléséhez (én szig.szalagot használtam, mert a kötélben megakadhat a labda)
  12. Technikai igény: A játékhoz nincs szükség speciális technikai eszközre.
  13. Az előkészítés feladatai: Az iskola folyosóját akadálymentesítjük és kijelöljük a térfeleket.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Míg a résztvevők a padokat megfelelő távolba tolják, addig kijelölöm a térfeleket (negyedeket).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Négy csoportra osztom a 8 játékost. Mivel általában a barátok, ill. jó-gyengébb tanulók állnak egymás mellé, ezért gyorsan 1-2-3-4 sorszámot adok nekik. Az egyesek egy csoport, a kettesek a második és így tovább. Elmondom a kerettörténetet: Egy gonosz óriás szétszórta a robbanó labdáit, amik 2 perc után pukkannak és a kifröccsenő festéket nem tudod lemosni magadról.( Bevezetésképp átismételjük a színeket németül, hogy bátran merjenek játék közben megszólalni.) Ezzel indul a bemelegítő játék 2 percben. Ezután jön a nehezítés. Középre kerül egy nagyobb labda. Ezt azért tette ide az óriás, hogy magához vonzza a többi labdát és egyszerre még több festék fröccsenjen a ruhátokra, és ezzel még nehezebb dolgotok legyen.
  17. A játék menete, játékszabályok: Az a cél, hogy a te térfeledről minél több labdát elguríts. De ezt csak úgy lehet, ha a labda színének német nevét is kimondod. (Itt felhívom a figyelmüket, hogy a labdát csak gurítani szabad; dobni, ütni nem. Illetve, hogy egyszerre max. 1 labda lehet minden játékos kezében). A két perc próbajáték után nehezítek: A középre került nagyobb rózsaszín labdát csak úgy tudják eltávolítani a saját térfelükről, ha a kis labdát neki gurítják és azzal pöckölik tovább. Továbbra is ki kell mondani a labdák nevét. (A labdát itt is csak gurítani lehet, illetve továbbra is csak egy labda lehet egy játékos kezében).
  18. A játék lezárása: A játék célja, hogy minél több szót ki merjenek mondani németül, így nem kiesésre játsszuk, nincs vesztes, csak nyertes. A végén a gonosz óriás belátja, hogy ezek a gyerekek nagyon ügyesek és képesek minden labdától megszabadulni, így inkább elviszi a pukkanó labdáit máshová.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenkit megdicsérek a szépen kiejtett szavakért, felhívom a figyelmet az esetleges szabálytalanságokra (amit a jövőben kerülni kell). Pl. dobott, erővel ütött labda, másik térfelére átnyúlás ill. néma gurítás, amikor nem mondják a szavakat németül.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Variáció1: a labdákat az aktuálisan tanult szókinccsel gurítjuk. Pl: testrészek, betegségek nevei, ételek, bútorok, zöldség-gyümölcsök, állatok, stb Ez esetben minden szót csak egyszer mondhat ki valaki és itt nem számít a labda színe. Variáció2:Ugyanez a feladat, de itt összetolt asztaloknál gombfocit pöckölnek a játékosok. Így halkabb a játék és jóval csökken a baleseti kockázat, valamint egyszerre több csapat is játszhat. Ilyenkor 2-2 játékos játszik egymás ellen.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető méri az időt ill. figyel, hogy ne legyen sérülés, valamint hogy betartsák a szabályokat.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek élvezték a játékot (bár lényegesen hangosabbak voltak, mint a tanfolyam során látott videóban a felnőttek).
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Vadainé Hübel Éva