JÁTÉKRA FEL!

Uhrinné Mónus Orsolya: Libás körjáték héjával

  1. A játék neve, címe: Libás körjáték héjával
  2. A játék pedagógiai célja: Libás mondókák gyakorlása Márton napra, továbbá az egyenletes lüktetés gyakorlása a mondóka egyidejű hangoztatásával
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A tornateremben el kell pakolni a padokat, összes olyan tárgyat, amiben a gyerek futás közben megbotolhat, meglökhet.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: -5,5+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Héja rajz (bevezető játékhoz még egy labda)
  12. Technikai igény: Játszószőnyeg darabkák (mesepárnák), amire ülnek.
  13. Az előkészítés feladatai: Játszószőnyeg darabkák elhelyezése körben, labda és a héja rajz kézközelben legyen.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nagycsoportos vagy idősebb gyerekek segíthetnek a játszószőnyeg darabkák kör alakban való elhelyezésében.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Bevezető játékkal: Libás-névtanulásos Történet: Azt hallottam, hogy az óvónénikkel készültök a Márton napi felvonulásra. Ma két játékot fogunk játszani. A mai játékokban mindenki kisliba lesz. Üljön le mindenki egy mesepárnára. Önként jelentkezők közül kiválasztok egy libapásztort, aki a kör közepére áll. A libapásztor meg szeretné ismerni a kislibáit. Egy labdát odagurít egy kisgyerekhez, és megkérdezi: Hogy hívnak kisliba? A gyerek megmondja a nevét, és visszagurítja a labdát. Pár gyerek bemutatkozása után a libapásztor meg szeretne tanítani a kislibáknak egy róluk szóló mondókát („Libuskáim, egyetek, Szép kövérek legyetek.”). A mondókát egyenletes lüktetésű térdre ütéssel elmondják. Után folytatódik a gyerekek bemutatkozása labdával. Körülbelül 3 gyerek bemutatkozása után, mindig ugyanaz a mondóka elmondása következik. A játék közben a libapásztor személye változhat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A libás-névtanulásos játék végén – miután mindenki bemutatkozott – én leszek a libapásztor. Miután a libapásztor és a kislibák megismerték egymást, utána a mutató ujjamat a szám elé teszem. Suttogva mondom, hogy a libák körül repdes egy héja, aki el szeretne kapni egy kislibát. Héja madár képét megmutatom. Ki szeretne lenni a héja madár? Ez a kisgyerek a körön kívül sétál – kezében a héja rajzzal – egy irányban. Ha megérinti egy kislibának a vállát vagy a fejét, akkor a kislibának gyorsan fel kell pattannia a párnáról és a másik irányban a körön kívül kell futnia vissza a helyére. A héja akkor tudja elkapni a kislibát, ha előbb ér az üres párnához (nem ül le, csak odaér). Ha a kisliba volt a gyorsabb, akkor maradt kisliba. Ha héja volt a gyorsabb, akkor ő kislibává változott és a kisliba pedig héjává. Ekkor a „héja” gyerek átadja a rajzot a kislibának, és leül a párnára. 2-3 játék után – miután megértették a játékot – a körben álló libuskák el szeretnék ijeszteni a héját egy mondókával („Héja, héja, vaslapát. Ne vidd el a kislibát! Se apját, se anyját, Se a liba pásztorát! Hess, héja, hess!”). A mondókát egyenletes lüktetésű tapsolással vagy térdre ütéssel mondjuk. Miután befejeződött a mondóka utána érintheti meg a héja a kisliba vállát.
  18. A játék lezárása: Olyan ügyesen és hangosan mondtátok a mondókát, hogy a héja megijedt és elrepült. A kislibák megmenekültek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Meg szeretnélek kérdezni, hogy éreztétek magatokat a játék során? Ha kicsit tetszett, akkor picit emeld fel a szárnyadat, ha közepesen, akkor jobban, ha pedig nagyon tetszett, akkor magasba emeld a szárnyadat. Én is megmutatom a kezemmel, hogy mennyire éreztem jól magam a játékban. Köszönöm, hogy veletek játszhattam.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amikor kisliba és a héja összetalálkoznak, megállnak és kezet ráznak, vagy pacsit adnak egymásnak. Esetleg mondhatnak egymásnak valamit. Pl: „Szia! Én leszek a gyorsabb!” Vagy kislibák a kör középpontjának háttal, kifelé mutatóujjal mondogatva mondják a mondókát, míg előttük elsétál a héja. Nagyobbaknál a körbe sétálás, tapsolás közben mondják a mondókát.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Segíteni kell, hogy a héja és a kisliba ellentétes irányba fusson.
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Uhrinné Mónus Orsolya