JÁTÉKRA FEL!

Ürmösné Legény Aranka: Solo? Tutti!

  1. A játék neve, címe: Solo? Tutti!
  2. A játék pedagógiai célja: Az együttjátszás örömének, élményének fejlesztése. Közösségépítés. Közös célért küzdés élményének fokozása
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét hívd fel arra, hogy amikor helycsere történik, figyeljenek egymásra, ne történjen lökdösődés! A játék variációs változatának játszásakor figyeljenek arra, hogy a bekötött szemű társuk el ne essen valakinek a lábában és a szék mellé ne üljön!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Fénymásolt kotta kis lapon, eggyel kevesebb számban, mint ahányan vannak. Sűrű szövésű kendő.
  12. Technikai igény: Szék minden résztvevőnek.
  13. Az előkészítés feladatai: Rendezd be a helyszínt, hogy legyen kellő hely a biztonságos játékra! Fénymásold le a kottákat, amiket a szék aljára föl kell ragasztani a játék kezdete előtt! Rakd körbe a székeket oly módon, hogy ott körben ülve biztonságosan tudjatok játszani!
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem szükséges.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok körben ülnek a székeken. A következő történettel vezesd fel a játékot: Szonáta város képviselői vagytok, akik mindannyian nagyon szeretitek a zenét. Az egyik nap egy fura e-mailt kapott a város polgármestere. Tudatták vele, hogy egy gonosz kobold valamiféle varázsporral szórt be egy képviselőt, amitől a zene ellenségévé vált. Ez a kobold azt hangoztatja, hogy a füle még a legszebb emberi éneket sem bírja elviselni, ezért megbűvölte a képviselőt. Kérte kövesse akaratát, a zenélést űzzék ki a városból.
  17. A játék menete, játékszabályok: A megbűvölt képviselő szeretne ettől a varázslattól megszabadulni, de ezt csak úgy teheti meg, ha próbára teszi a képviselőket. A többi képviselőtől abban lesz más, hogy neki be lesz kötve a szeme. A megbűvölt játékosnak az a célja, hogy bekötött szemmel ki kell találnia, melyik képviselő ül az ölében, mert csak úgy szabadulhat meg a varázslattól. Mindjárt megtudjuk ki lesz a megbűvölt képviselő. Kérd meg a játékosokat, hogy nézzék meg székük ülésének az alját, amelyikük nem talál ott egy kottát, az lesz a megbűvölt játékos. A kiválasztott képviselőnek mondd el, mit kell tennie: Befogjuk majd kötni a szemed. Ezt követően a többieket megkérem majd, hogy üljenek át a kör egy másik pontján lévő székre. Egy önként jelentkező képviselő odamegy hozzád, beleül az öledbe. Megfoghatod a vállát és azt követően egy kérdést tehetsz fel neki, további kérdést nem. Ez a kérdés a következő: Solo? Amire a válasz az kell, hogy legyen: Tutti! Aki az ölében ül, a Tuttit úgy ejti ki, hogy minél jobban elváltoztatja a hangját. 3 –szor teheti fel a kérdést: Solo? 3 –szor válaszolhat: Tutti! Ha ez alatt kitalálja az ölében ülőt, akkor róla leszáll a bűvölet, akkor annak lesz majd a szeme bekötve, akit kitalált. A varázslat is arra száll. Amennyiben nem találja ki, akkor lehetősége van új képviselőt magához hívni, újra próbálkozhat. Ha úgy gondolja a bekötött szemű, hogy elege van már, akkor egy varázsige kimondásával passzolhat. A varázsige a következő lesz: Zene nélkül mit érek én. De a passzolás azzal jár, hogy a tőle jobbra ülő kapja meg a bűvöletet. A szabályok ismertetése után kezdődhet a játék!!! Add oda a kiválasztott játékosnak a kendőt. Kérd meg, hogy kösse be a szemét! Ha nem sikerül, segíts neki! A többieket kérd meg, hogy cseréljenek helyet a székeken. Menjetek a kör másik pontjára! Kérj egy önként jelentkező képviselőt, aki beül a bekötött szemű képviselő ölébe. Máris lehet föltenni a kérdést! Solo? – kérdezi a bekötött szemű. Kérj teljes csöndet, miközben válaszol az ölében ülő. Tutti! 3- szor kérdezhet a bekötött szemű. 3-szor válaszolhat az ölében ülő. Ha megnevezi, ki ül az ölében, átadja a kendőt, és ezzel leszáll a bűvölet róla, rászáll az ölében ülőre. Ő lesz az újabb kérdező. Kérd meg az újabb megbűvöltet kösse be a szemét, a többieket kérd meg cseréljenek helyet a székeken. Válassz ki egy újabb képviselőt, aki beleül az ölébe! A megbeszélt játékszabályok szerint folytatódik a játék.
  18. A játék lezárása: A játék élményéért játszottátok a játékot, így néhány forduló után Te döntesz, hogy mikor ér véget a játék. Amikor már úgy érzed, kellőképpen felüdítette a társaságot a játszás, akkor befejezhetitek a játékot. Ha célod a versengés, akkor játsszátok úgy, hogy a gonosz kobold varázslatától akkor szabadulhat fel a város, ha egymás után 3 különböző képviselőt nem talál ki a bekötött szemű. Ekkor győznek a zeneszerető képviselők, megszabadulnak a kobold bűvöletétől. A játék véget ér. Énekeljétek el közösen a szék alján lévő dalt!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Köszönd meg a játékban való részvételt, dicsérd meg a játékosokat. Érdeklődj, hogy érezték magukat, milyen pontján érezték azt, hogy most a legjobb a játék. Milyen volt bekötött szemmel játszani?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a. Mondókával számold ki a megbűvölt képviselőt. Állítsátok középre a bekötött szemű játékost, pörgesd meg 3-szor maga körül, utána indíthatod a játékot! Ebben az esetben a többi képviselő ül a széken, a bekötött szemű indul el valamelyik képviselőhöz és ő ül be valakinek az ölébe. A kérdés-válasz ugyanaz, ha fölismeri a válaszolót, akkor ő lesz a következő bekötött szemű. Kérd meg az ülőket, hogy vigyázzanak arra, hogy a bekötött szemű míg sétál a körben és választ, el ne essen valaki lábában és a szék mellé ne üljön! A szabályok megegyeznek az eredeti játékban lévőkkel. b. Most az elvarázsolt képviselőnek az lesz a célja, hogy minél több képviselőt a maga oldalára állítson. Ezt úgy szeretné elérni, hogy akit kitalál, az kiesik a játékból. Az ülő képviselők most is igyekeznek minél jobban megváltoztatni a hangjukat kihíváskor. 3-szor tévedhet a bekötött szemű, ha 3-nál többször nem ismeri fel a válaszolót, akkor legyőzték a képviselők a varázslatot. Ha viszont már csak 1 képviselő ül a széken, a többieket fölismerte a bekötött szemű, akkor egy dal eléneklésével jelzi, hogy ő az utolsó, elvesztették a játékot a zeneszeretők.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Célszerű a játék első részét (akit fölismer a megbűvölt az lesz az újabb kérdező) addig játszani, amíg igazán látod a csoporton, hogy nagy élvezettel játszanak. Néhány forduló után jöhet a város megmentéséért (ki győz? kobold vagy a zeneváros) való játék a megbeszélt szabályokkal.
  22. Egyéb/megjegyzés: A résztvevők szeretik az ilyenfajta játékot, mert vidám, humoros, kikapcsolódásra kiválóan alkalmas.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Ürmösné Legény Aranka