A játék neve, címe: Horgásszunk!
A játék pedagógiai célja: a. Kognitív funkciók fejlesztése: figyelem, problémamegoldó gondolkodás (tervezés, kivitelezés), logikai gondolkodás, szabály-feladattudat, kreativitás, b. Mozgásfejlesztés: szem-kéz koordináció, mozgáskoordináció, finommotorika, c. Kommunikációs fejlesztés: metakommunikáció, d. Szociális képességek: együttműködés, konfliktuskezelés, szociális integráció, építő egymásra utaltság.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmeztetem a tó körüli megfelelő elhelyezkedésre, a finom apró mozgásra, a türelemre, együttműködésre, figyeljenek egymásra!
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: a) kartonpapírból kinyírt halak, melyekre mágnest ragasztunk, b) a horgászbot kartonpapírból kinyírt korong, amelyen szintén van mágnes, továbbá a korong szélére körbe kötözött hosszú fonalak vagy madzagok, c) és egy hosszú, kék kötél, amely a tavat jelképezi (aszfalton használhatunk krétát is).
Technikai igény: A Játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre, de kényelmesebben játszhatnak, ha minden játékosnak van egy széke, amire leülhet.
Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése, hogy ott körben állva/ülve, biztonságosan tudjunk játszani.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt közös foglalkozáson a résztvevők elkészíthetik a kellékeket – kartonpapírból kinyírt halak, kartonpapírból kinyírt horgászbot. Ha a résztvevők nem ismerik egymást készíthetnek névtáblát, majd azt a becenevet írják/rajzolják rá, ahogy szeretnék, hogy a társaik szólítsák őket. Érdemes kihangsúlyozni, hogy az esztétikai elvárások mellett a láthatóság és olvashatóság is szempont. Az eszközök elkészítése plusz feladat, plusz időt igényel!
A játék megnyitása, nyitánya: Ha a játékosok nem ismerik egymást, meg kell kérni őket, hogy mutatkozzanak be játék előtt. Ezt többször ismételjétek meg, hogy megjegyezzék egymás nevét. Esetleg a játék előtt játszhattok egy másik névtanulós játékot. Mondd el a játékszabályokat. Kezdeti, motivációs beszélgetésben megkérdezhetjük, hogy kinek mi a hobbija? Majd eljutunk a horgászásig. Ez egy sok türelmet, kitartást kívánó elfoglaltság, eltérő időjárási viszonyokban (nagy hőség, eső, éjszaka a sötétben stb.) Ha kifognánk egy aranyhalat, mik lennének a kívánságaink? A szabályok ismertetése után kezdődhet a horgászat. A horgászok nem léphetnek be a vízbe, mert akkor elsüllyednek, nem vándorolhatnak a tó körül, stb.
A játék menete, játékszabályok:A tavat jelképező kötelet egy kör alakban elhelyezzük a talajon. A karton halacskákat bedobáljuk a tóba. A játékosok a tó körül helyezkednek el, úgy, hogy a középen elhelyezkedő, horgászbotot jelképező korongból kiálló fonalakból mindenki fog egyet a kezében. A horgászbotot (a korongot) a játékosoknak közösen kell a halak fölé irányítani, majd ráengedni, hogy hozzátapadjon. A hal így fogható ki a vízből. A cél, hogy a csoport fogja ki az összes halat a vízből. Közben a játékvezető méri az időt. Az időmérés révén akár javítható a szintidő, illetve több csapat is versenyezhet egymással.
A játék lezárása: Az alapjáték eljátszása után kérdéseket teszünk fel: a) Hogyan sikerült megoldani a feladatot? b) Mi volt a segítség? c) Mi akadályozott a horgászatban? d) Hogyan éreztétek magatokat a játék közben? e) Hogyan lehetne rövidebb idő alatt kifogni a halakat? Stb. A beszélgetés után felajánljuk, hogy eljátszhatják még egyszer, de előtte beszéljék meg a problémákat, alkossanak stratégiát.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérjük meg a játékosokat, köszönjük meg a részvételt, kérdezzük meg, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle, esetleg változtatnának-e valamit a játékban?
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehézség fokozása a) nem beszélhetnek a játék közben, b) egy lábon állva vagy guggolva kell horgászni, c) mindenkinek be van kötve a szeme, kivéve egynek, aki irányít, d) behatároljuk a horgászásra felhasználható időt, stb.
A játékvezető speciális feladatai: Játékvezető speciális feladatai: Lehet, hogy a játékosok irányításra, segítségre szorulnak – a horgászathoz össze kell hangolódni a csapatnak, ha ez nem sikerül választani kell egy irányítót, aki koordinálja a horgászás során az együtt mozgást. Ha túl ügyesek, nehezítéseket kell bevezetni a megfelelő kerettörténettel, hogy érdekesebb legyen a játék. Folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot!
A játékot lejegyezte: Türk Károly