A játék neve, címe: Kockatorony csapatváltozat
A játék pedagógiai célja: Növelni a csoportban az együttműködési készséget, a csoportkohéziót. Az egymásra utaltságban egymásra találhatnak olyan tanulók is, akik nem nagyon beszéltek egymással, vagy éppen nincsenek túl jó viszonyban. Ezzel a játékkal a peremre került gyerekeket is középpontba lehet juttatni.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A székeket félre kell tenni. Az asztalok kellő távolságba kerüljenek egymástól.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: 50 dobókocka, szem bekötésére alkalmas sálak, pántok 4 db, 4 db asztal
Technikai igény: 4-5 db asztal
Az előkészítés feladatai: Be kell rendezni a tantermet, elő kell készíteni a kellékeket
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők berendezik a termet
A játék megnyitása, nyitánya: 4 fős csapatokat kell alkotni. A játék célja szempontjából legjobb, ha véletlenszerűen (sorsolással) kerülnek egy-egy csapatba a gyerekek.
A játék menete, játékszabályok:A játék célja minél többemeletes tornyot építeni kockákból, mindössze 5 perc alatt. Minden csapatban ki kell osztani a szerepeket. Az építőmester szemét be kell kötni. Csak ő nyúlhat a kockákhoz és csak egy kézzel. Ő építi tevőlegesen a tornyot. A többi játékos az asztal körül szabadon helyezkedik el, szerepük a következő: a mérnök szavakkal irányíthatja az építőmestert, az anyagbeszerző hozhatja a kockát, a takarító, visszaviszi a kockát. A játék 1 perc taktikai megbeszéléssel kezdődik: milyen tornyot építünk? A játék során mindig csak egy kocka lehet az építőmester kezében, egy pedig az anyagbeszerzőnél készenlétben. A kockák a terem közepén egy dobozban vannak. Innen vihet el egyet-egyet az anyagbeszerző, ha már átadta a kezében lévő tartalékot az építőmester kezébe. A mérnök folyamatosan irányít mindenkit: utasításokat ad az építőmesternek és a többi csapattagnak is, ha szükséges. A takarító köteles minden olyan kockát (akár egyszerre többet is) visszavinni a dobozba, amely nincs beépítve a toronyba.
A játék lezárása: 5 perc építési idő után az a csapat nyer, amelyiknek legtöbb emeletes a tornya.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ha van rá idő, érdemes egy csapaton belül váltogatni a szerepeket, majd utána megbeszélni, ki melyik szerepben érezte legjobban magát, melyikben volt a legügyesebb a csapattagok közül.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet különböző építőelemekkel dolgozni: kupakok, dobozok. ezzel variálhatók az építmények, és érdekes verseny alakulhat ki a legjobb elemekért. Ilyenkor mérőszalaggal kell megmérni a játék végén az elkészült tornyokat.
A játékvezető speciális feladatai: Játék közben figyelni kell, hogy mindenki tartsa be a szabályokat, néha mérsékelni kell a hangerőt, ha a nagy izgalmak során ha elszabadul a pokol.
Egyéb/megjegyzés: Különösen ügyelni kell a játékszabályok ismertetésére.
A játékot lejegyezte: Turcsik Viktor