JÁTÉKRA FEL!

Turcsányi Rita: Dobd fel és fuss!

  1. A játék neve, címe: Dobd fel és fuss! (Saját, kitalált játék.)
  2. A játék pedagógiai célja: 2. : Fejlesztési területek: reakcióidő, figyelem, memória, koncentráció, gyorsaság, ügyesség, robbanékonyság, labdakezelés, társas kapcsolatok: együttműködés, versenyszellem fejlesztése. Pedagógiai célok: egymás neveinek gyakorlása, angol szókincs ismétlése, egymásra figyelés.
  3. A játék jellege: Ismerkedős
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: 12. A játék helyszínének biztosítása, más gyerekcsoportok éppen ne használják a kiszemelt területet, nehogy összefutás legyen. Valamint felfújt labda(k) legyen(ek). S a terep megtisztítása veszélyes tárgyaktól, pl. üvegdarab stb.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 15+
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Labda (nehezítésnél + 1 labda).
  12. Technikai igény: Nem igényel különösebb technikai feltételt.
  13. Az előkészítés feladatai: A játék helyszínének biztosítása, más gyerekcsoportok éppen ne használják a kiszemelt területet, nehogy összefutás legyen. Valamint felfújt labda(k) legyen(ek). S a terep megtisztítása veszélyes tárgyaktól, pl. üvegdarab stb.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: 14. Pl. labda előzetes felfújatása a tesi szertárban felnőtt segítségével.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 15. Bemelegítésként játszható labdaelkapó játék (pl. fiúk fiúknak, lányok lányoknak passzolnak a főjátékban is használt labdával). Egymás neveit jórészt ismerik, angol szavak átismétlése (színek megnevezése, számolás 1-10-15-ig). Gyakorlásképp memóriajáték: körben állva mindenki elmondja a nevét+egy választott angol szín nevet, a következő gyermeknek el kell ismételnie az előtte elhangzottakat, hozzátéve a sajátját. (Persze nem mindig kell ezeket beilleszteni a főjáték elé.) Főjáték címének bevezetése (pl. most egyik kedvenc játékotokat fogjuk eljátszani!!).
  17. A játék menete, játékszabályok: 16. : A gyerekek körben ( vagy félkörben) elhelyezkednek a játék területén. Velük szemben vagy a kör közepén áll a játékvezető (esetünkben én). „Vigyázz, kész, sajt!” felkiáltásom után feldobom a labdát, s közben egyik gyermek nevét kiáltom, akinek el kell kapnia a labdát. Ha ez sikerül, ő hangosan „Állj!”-t kiált. A többiek a labda feldobása után futásnak erednek, Állj!-ra lemerevednek ott, ahol épp vannak. Folytatás: – Ha nem kieséses: a labdás játékos megcélozza valamelyik társát, ha eltalálja, pontot kap(hat) és indul újra a játék, most ő dobja fel (Az én „Vigyázz,…-omra.) Ha nem sikerült az első találat, megint a játékvezető (vagy aki mellett legközelebb ment el a labda) dobja fel. – Ha kieséses: az eltalált versenyző kipottyan a játékból. Mindkét esetben a játékvezető egyszer csak jelez, hogy 2’ van hátra. Cél: bentmaradni a játékban, ill. minél több pontot gyűjteni, s leginkább élvezni a játékot!  Játékra fel!!
  18. A játék lezárása: 17. Ha inkább a játék öröme, kellemes időtöltés a cél , természetesen a fejlesztések, pedag.-i célok megvalósítása mellett, addig mehet a játék, amíg a lelkesedés tart, nem esik ki senki. (A „csúcson kell abbahagyni”, ill. időhatárig.) Ha a versenyszellemre helyezzük a hangsúlyt, az eltaláltak kiesnek, előzetes megállapodás szerint az utolsó 3-2-1 taplon maradt játékosig, ill. szintén időhatárig. „Hogy érezted magad?” „Min változtatnál a játékon?” kérdések feltétele.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: 18. Mindenkit megdicsérünk, aki teljes erőbedobással, odafigyeléssel, sportszerűen (!), lelkesen vett részt a játékban. + a legtöbb potot gyűjtöttek, ill. a nem kiesettek kiemelése, megtapsolása, esetleg matricával jutalmazása. Hangsúlyozva: számomra minden gyermek győztes, aki becsülettel, szívből játszott! Megköszönjük a játékot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 19. A fokozatosság alapján lehet továbbfejleszteni, nehezíteni, érdekesebbé tenni a játékot. – A neveik helyett angol szavak (színek, számok) választása. – A feldobás pillanatában különböző pozíciókat (guggolás, törökülés, egy lábon állás, stb., a labda elkapó 1-2-3 lépést tehet a menekülők felé, + 1 labda kerül a játékba, eltérő méretű, súlyú labdák cserélése,… – Pontozás bevezetése, ekkor senki nem esik ki. – Versenyszellem fokozása érdekében: aki eltaláltak, kiesik. Enyhíteni lehet, ha „van még 1-2 élete”, s folytathatja a játékot.
  21. A játékvezető speciális feladatai: 20. Jól felkészülni a játék levezetésére. Legyen „B” terv, ha bármi történik. Kellemes hangulatot sugározni, fenntartani az önkéntesség (csak az játsszon, akinek kedve van, ha vkinek nincs, legyen segítő, labdaszedő, előkészítő, ha akar vagy néző is lehet), fokozatosság (pl. eleinte senki nem esik ki, aztán „élesben” folytatódik, ill. egy labda után 2 is bevonható), sportszerűség (szabálytartás), igazságosság (egyforma elbírálás), biztonság ((„Figyeljetek egymásra!) elvét.
  22. Egyéb/megjegyzés: 21. Megerősítést nyer: még mindig szeretik ezt a játékot!  Ha kerettörténetet kellene illeszteni hozzá, pl. : egy szigeten történik mindez, ahol kalózok jelennek meg, s minden egyes kidobás során, a vadászlabda segítségével egy-egy kalóztól szabadulunk meg. Végül (előzetes megállapodás szerint) 3-2-1 szigetlakó marad meg, aki(k) sikerrel elhárítja a veszélyt. A fényképezőgépen nem állítottam be dátumot, ezért ír ki 2004-es dátumot, ami (sajnos) nem ma volt. 
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Turcsányi Rita