JÁTÉKRA FEL!

Turai Krisztina: Ügyes polipok

A játék neve, címe: Ügyes polipok

A játék pedagógiai célja: – Együttműködés fejlesztése – Figyelem és koncentráció fejlesztése – Finommotorika fejlesztése – Szem-kéz és szem-láb koordináció fejlesztése -Taktilis érzékelés fejlesztése – Csapatépítés – A tananyagról (betűkről) tanult ismeretek mélyítése és alkalmazása

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: magas

Szükséges biztonsági intézkedések: A padok eltolása, a cipők és játékok eltevése, a balesetveszélyes helyzetek átbeszélése. Pl.: Nem lökdösődünk, nem mászunk fel a padra, a széken kapaszkodunk, hogy ne essünk le.

Résztvevők száma: 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: -Youtube.com, hangszóró – Kréta, tábla – Kis papírok, toll, ceruza – Vastag postairon – A3-as fehér lapok

Technikai igény: Számítógép (a zene lejátszásához) tábla, kréta

Az előkészítés feladatai: – A padok eltoltása a teremben – Kis papírokra a betűk, formák megrajzolása – Kellékek előkészítése ( Nagy lapok, vastag postaironok)

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: – A kerekmese Polipdal megtanulásával – A padok elrendezésével – Az eszközök előkészítésével

A játék megnyitása, nyitánya: Ügyes polipok

A mai órán egy izgalmas játékot fogunk játszani, melyben egy képzeletbeli, tengeri utazásra hívlak benneteket! A tenger mélyén kis polipokkál fogtok változni! A játék több részből áll, ezért fontos, hogy mindig nagyon figyeljetek, mikor, mit kell csinálni!

1.rész Álljunk egy nagy körbe! Mindenki fogja meg a mellette álló kezét! Xy beáll a körbe. A polip dalát fogjuk énekelni, közben körbe sétálunk. Xy ellentétes irányba megy. Ha megáll a zene, Xy megfogja a hozzá legközelebb álló két osztálytársának a vállát. Akit elkap, polippá vàltozik. A dal vègére mindenki polip lesz.

2.rész Jaj, a halász hálóba fogta a kis polipokat! A kezemmel mutatom, hogy hányasával fogta be a hálójába a kis polipokat. Ahányat mutatok, annyian álljatok be egy oszlopba, mire 3-at számolok! Egy háló= egy oszlop. A polipoknak 3 próbát kell teljesíteniük, hogy kiszabadulhassanak a hálóból.

3. rész: Első próba Fejtsétek meg a titkos kódot, hogy tovább léphessetek a következő szintre! Az oszlop legutolsó tagjának a hátára fogok rajzolni egy betűt, melyet neki is le kell rajzolnia az előtte álló hátára, és így tovább, míg a betű el nem ér az oszlop legelső tagjához, aki a betűt hangosan ki kell, hogy mondja. Amennyiben azt a betűt mondja ki, amit én indítottam el, megfejtettétek a kódot!

4. rész: Második próba Az a csapat, aki sikeresen végig vitte a betűt, teljesítette az első próbàt és mehet a következő szintre. A csapatok most a tábla elé álljanak egy – egy oszlopba. Mindenki fogja meg az előtte lévőnek a könyökét és alkarját. Az, aki leghátul áll, ő kap egy kis cetlit, amin egy egyszerű rajz/betű látható. Aki az első, az megfog egy krétàt a kezébe. Csak a legutolsó gyermek tudja, hogy mit kell rajzolni, neki kell irányítani mindenki kezét úgy, hogy nem szólalhat meg! Senki nem beszélhet, csak a kézirànyítással lehet elérni, hogy a csapat lerajzolja a képet/ betűt. 5.rész: Harmadik próba A legnagyobb kihívás próbája a harmadik próba! Mivel kis polip vagy, minden végtagod nagyon ügyes! Próbáljatok meg a lábatokkal írni! Vegyétek le a cipőtöket és zoknitokat, majd üljetek le egy-egy székre. Vegyetek az egyik lábatok lábujjai közé egy vastag postairont. A másik lábatokat tegyétek a papír szélére, hogy ne csúszkáljon el! Figyeljetek oda, hogy ne essetek le a székről! Próbáljatok meg felismerhető betűket rajzolni! Akinek nem megy még a betű írása, az rajzolhat valami egyszerű formát!

Mindenki sikeresen teljesîtette a próbákat, kiszabadultatok a hálókból!

A játék menete, játékszabályok:– Álljatok be egy nagy körbe! – Mindenki fogja meg a mellette lévő kezét! – Egy gyermek álljon be a kör közepére! – Énekeljük a Kerekmese: Polipdalt, közben sétálunk. Aki a kör közepén van, ő ellentétes irányba sétál. – Amikor megáll a zene, megállunk, és aki a kör közepén áll, megfogja a hozzá legközelebb álló két tanuló vállát. Ők polippá változnak. Akit megfogtak, kilép a körből. – Mindenkit megfogtak, ezért alakítsatok annyi fős csoportokat, amennyit mutatok! 3-ig fogok számolni, addigra be kell állni egy- egy oszlopba a csapatoknak! – Minden oszlop legutolsó tagjának a hátára fogok rajzolni egy betűt, melyet tovább kell adni az előtte állónak. A feladat alatt nagyon csöndben kell lenni! Nem ér lesni, nem szabad hátra fordulni! Amikor a legelső hátára is megrajzolták a betűt, az hangosan kimondja! A csapat tagjai röviden megvitatják, hogy ugyanaz a betű ment-e végig az oszlopon! – Ezután a tábla elé állnak oszlopokban a csapatok. Az első ember megfog egy krétát a kezébe, ő fog rajzolni. A csapat többi tagja megfogja az előtte álló könyökét és alkarját. Azt, hogy milyen betűt/rajzot fognak rajzolni együtt, csak az utolsó tag tudja. A tanító megmutatja neki a kis papírt, amin rajta van a lerajzolandó feladat. A játék során nem szabad megszólalni, csak a kezek irányításával lehet a másik tudtára adni, hogy merre mozgassa a kezét! Mindenkire nagy szükség van, az elsőre azért, mert nála van a kréta, az utolsóra azért ,mert csak ő tudja, hogy mit kell rajzolni, a köztes emberekre pedig azért, mert ők az információhordozók, rajtuk keresztül kell eljusson a helyes mozdulat a krétát fogó emberhez! Ha valaki nem figyel a mögötte lévőre, akkor nem fog sikerülni a rajz! – Az utolsó feladatban mindenki egyénileg fog dolgozni. Vegyétek le a cipőtöket és zoknitokat, és üljetek le egy székre! Vegyetek az erősebb lábatok lábujjai közé egy vastag postairont, a másik lábatokkal pedig óvatosan lépjetek rá az előttetek lévő papír szélére, hogy az ne csúszkáljon el! – Próbáljatok meg betűket rajzolni a lábatokkal! Ha nem megy még a betűírás, akkor valami egyszerűbb formát rajzoljatok! Az a lényeg, hogy a csapatod tagjai felismerjék, hogy mit alkottál! – Akinek nagyon nem megy, az kérhet tőlem vagy csapattársaitól segítséget! (pl.: megfogni a papírt, vagy bokánál megfogva kicsit segíteni irányítani a lábat.) – Nézzük meg egymás alkotásait! Ki teljesítette a legnehezebb próbát?!

A játék lezárása: Mindenki sikeresen teljesített a próbákat és kijutottatok a hálókból, a halász fogságából! Nagyon ügyesen és kitartóan dolgoztatok! Most mindenki szabadon úszkálhat a tengerben úgy , ahogy csak akar! Bekapcsolom újra a Polipdalt, és úgy mozoghatsz rá, ahogyan csak szeretnél! Táncoljatok, mozogjátok le magatokat! Aki nagyon elfáradt, ő le is dőlhet a fejével egy kicsit egy padra és úgy hallgathatja a zenét!

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, hogy a csapatoknak milyen nehézségeik voltak, mire kellett nagyon figyelni. Ha valahol kialakult konfliktus, annak mi volt az oka, és hogyan oldottuk meg. Az elkészült alkotásokat kitesszük a falra és mindenkit megtapsolunk! A csapatok minden taghoz odamennek és kezet ráznak egymással, és elmondják, hogy jó volt együtt játszani.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Négy játékot tettem össze eggyé, ezeket szét lehet szedni. Elsősökkel játszottam, ezért csak betűket vagy egyszerű formákat rajzoltunk, nagyobbaknál lehet bonyolultabb formákat, illetve akár szavakat vagy több betűt is adni feladatnak. A kerettörténetnek azért a polipokat választottam, mert szerettem volna, ha minden végtag finommotorikáját fejlesztjük, és ez jutott eszembe. De lehet bármi a kerettörténet, pl.: más állatokká változnak, vagy ragacsba estek, ezért összeragadtak ( a táblára rajzolósnál ) vagy a kezeik ragasztósak lettek és ezért nem használhatják stb. Esetleg kalózos játékkal: Kalózok fogságába estek, akik összekötözték őket/ a kezeiket megkötötték és csak lábukkal tudnak titkosírással S.O.S. üzenetet írni a palackba… A lábbal való rajzolást nagyobbaknál lehet csapatokban is csinálni: egy képet kell készíteniük vagy egy mondatot közösen leírniuk.

A játékvezető speciális feladatai: A lábbal írásnál a gyerekek annyira izgatottak voltak, nézni akarták egymás alkotását, ezért sokan felálltak az asztalra, hogy jobban láthassanak. Mezítláb álltak ugyan fel, de vigyázni kell, hogy a nagy izgalomban ne történjen baleset! Illetve néhány gyermek szégyellős volt, és nem akarta levenni a zokniját. Szerintem ezt nem szabad erőltetni, nekik szabadságot adtam, hogy csak megfigyelők legyenek. Látva, hogy mindenki milyen jól szórakozik, a végére ők is csatlakoztak! Fontos, hogy mindenki a saját cipőjébe tegye bele a zokniját, és a cipőjét tudja, hogy hova teszi, hogy ne legyen kavarodás. Illetve nagyon kell figyelni és vigyázni a kicsikre, hogy ne boruljanak fel, amikor a ceruzát a lábujjaik közé teszik.

A játékot lejegyezte: Turai Krisztina