JÁTÉKRA FEL!

Trapp- Takács Veronika: Százlábú

  1. A játék neve, címe: Százlábú
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők közti együttműködés fejlesztése. Közösségépítés.
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A terem berendezésénél fokozottan ügyelni kell a megfelelő távolságok betartására és biztonságos eszközök használatára. Figyelembe kell venni az adott csoport életkori sajátoságait. (Pl. 7-8 éves gyerekeknek az akadálypálya ne tartogasson nagy nehézségét, hiszen nekik önmagában a feladat teljesítése is nagy kihívás.)
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Annyi lufi ahány résztvevő, annyi színben ahány csapatban játsszuk + más színű lufik, esetleg labdák. Akadálynak bármi használható pl.: padok, zsámoly, bóják, babzsákok, karika vagy kosár amiben gyűjthetik a lufikat (vagy labdákat).
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: A terem berendezése nagyon fontos feladat, hiszen a játék sikeressége múlhat rajta, ezért azt a játékosok megérkezése előtt már elő kell készíteni. Az akadályokat a helyére kell tenni és a rengeteg lufit fel kell fújni. A játék előkészítéséhez tartozik a csapatalakítás is, a játékosokat (létszámtól függően) 2 vagy 3 csoportra kell osztani (természetesen egy játékkal). A lufik felfújását is rábízhatjuk a csoportokra, játékos formában.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt csoportalakításra van szükség. Mivel a százlábú játéknél egy állat mozgását utánozzuk, ezért a ráhangoló, illetve a csoportalakító játéknál is az állatok kapják a fő szerepet. Az ő mozgásukat utánozva hozzuk a csoportba a jókedvet és a kellő motivációt. (pl pülss elkapó játék, mint mókusok akik a makkért küzdenek, vagy a kisegeres játék a sajtért küzdve. Csoport alakításként pedig színes cetliket húzhatnak, melyen 3 állat szerepel. Feladat, hogy hang kiadása nélkül utánozzák az állatok mozgását, az egyforma állatok alkotnak egy csapatot.) A csapatok versenyezhetnek hogy adott idő alatt ki tud több elemózsiát az éléskamrába helyezni (vagyis lufit felfújni).
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: mi szerint százlábúakká változunk és feladatunk kosárba gyűjteni a szőlőszemeket.
  17. A játék menete, játékszabályok: A csapatok tagjai egymás mögött felsorakoznak. A sort alkotó játékosok csak egy-egy (csapatonként különböző színű) lufival érintkeznek egymással. A lufit mellkasukkal az előttük álló hátához szorítják. Miután kialakultak ily módon a folyamatos sorok, a csapatoknak egy meghatározott, akadályokkal (szlalom, stb.) nehezített pályát kell teljesíteniük, ügyelve arra, hogy ne szakadjon szét az alakzat. Kézzel sem a lufihoz, sem a társakhoz nem érhetnek hozzá a játékosok. Az a csapat nyer, aki több lufit (vagy labdát) juttat el a célba, úgy hogy egy körben egyszerre csak egy lufit vihetnek.
  18. A játék lezárása: Amint lejárt az idő (beköszönt a tél) vagy elfogyott az elemózsia a játéknak vége. Az a százlábú aki a legtöbbet gyűjtötte nyugodtan várhatja a telet, megnyerte a versenyt. A játék lezárás lehet egy lufipukkasztós játék. Amikor a bokájukra kötünk egy-egy lufit. Cél hogy a másik lufiját letapossuk (elemózsiáját elcsenjük) úgy hogy a mienk ép maradjon). Akinek mind a két lufija kilyukadt kiesik. Az nyer akinek utoljára marad legalább egy lufija. Jutalma, hogy megtarthatja azt.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt. Megkérdezem, hogy érezték magukat játék közben, mi volt a legjobb, mi volt a legnehezebb benne. Mit tanultak a játék során? Szeretnék-e újra játszani.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Keretmesét megváltoztatva, végtelen lehetősége van a játéknak. A pályát is folyamatosan lehet nehezíteni egyre több akadályt beépíteni, vagy a lufikat máshová helyezve nehezíthetünk rajta. Játszhatjuk időre is (10 perc alatt hány lufit vagy labdát tud célba juttatni), vagy van összesen 20 lufi abból melyik csapat tud többet megszerezni, úgy hogy egyszerre csak 1 lufit vihetnek).
  21. A játékvezető speciális feladatai: Folyamatosan figyelni kell a játékosok biztonságára. Érdemes az akadálypályán végigmenni egyszer összecsatolás nélkül, hogy egyértelmű legyen az útvonal.
  22. Egyéb/megjegyzés: A gyerekek nagyon szeretik a mozgásos feladatokat, és ha az egy mesébe van ágyazva biztos sikerre számíthatunk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Trapp- Takács Veronika