A játék neve, címe: Lepedős játék
A játék pedagógiai célja: Együttműködési készség kialakítása – legyenek képesek a társaikkal való hatékony, közös feladatmegoldásra, konstruktívan vegyenek részt a problémahelyzetekben, legyenek képesek a csoportszintű érdekek egyeztetésére. Alakuljon ki a másokhoz való alkalmazkodás képessége, tudjanak együttműködni a csoport tagjaival.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játék lebonyolítása alatt a tanulók ne ugráljanak, ne lökdösődjenek.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Lepedő, könnyű labda
Technikai igény: A játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai kellékre.
Az előkészítés feladatai: Tanteremben játszott játék esetén a padokat félre kell tolni. Udvaron, udvari játékoktól távol kell lejátszani.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nem szükséges a résztvevőket bevonni az előkészítésbe. (alsó tagozatos gyermekek)
A játék megnyitása, nyitánya: A Lepedős játék lejátszása előtt szintén egy közösségfejlesztő, ismerkedési készséget fejlesztő játékot játszottunk. Fontos volt, hogy a kiválasztott játék ne pörgesse őket fel, és túl, ( a Lepedős játékhoz fegyelmezettségre, nyugalomra lecsendesedésre van szükség ) de meghozza a játékhoz való kedvet és egymás megismerését is szorgalmazza. Helycserélős játék Leírás: A játékhoz körben állunk. Feladat: Cseréljen helyet osztálytársával az a kisgyerek aki, szereti a palacsintát. Pár gyermek helyet cserél. Cseréljen helyet osztálytársával az a kisgyerek, aki várta, hogy elkezdődjön az iskola. Páran ismét helyet cserélnek. 5-6 lehetőséget soroltam fel. Mondd a nevét játék-ismerkedős játék Körben állunk. Egy plüss figurát dobálunk körbe véletlenszerűen. Ki kell mondani annak a tanulónak a kereszt nevét, akinek dobjuk a labdát.
A játék menete, játékszabályok:: Lepedős játék A játékosok körben állnak véletlenszerűen. Szétnyitunk közösen egy lepedőt. A játékosoknak meg kell fogni a lepedő szélét. Ki kell közösen feszíteni a lepedőt úgy, hogy a lepedő közepére helyezett könnyű labda, ne mozduljon el. Ha a labda nem mozdul, le kell guggolni közösen. Együtt leguggolunk, leeresztjük a lepedőt közösen, ügyelve a labdára. Ha ezt egymás után többször meg tudjuk csinálni, a következő cél az, hogy együtt a lepedő segítségével feldobjuk a labdát. A labda itt már természetesen elmozdulhat, de nem eshet le a lepedőről. Meg kell állapodni egy alacsony számban, hogy hányszor dobjuk fel a labdát. A cél az, hogy a labda a lepedőn maradjon és sikerüljön a megállapodás szerinti számban feldobni.
A játék lezárása: A játékból nem lehet kiesni, a játékot a közös élményéért, az örömért játsszuk. A játék minden esetben sikeres, a játéknak a játékvezető vet véget.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megköszönöm a tanulóknak, hogy részt vettek a játékban. Megdicsérem őket, hogy figyeltek nemcsak magukra, hanem minden társukra. Megbeszéljük, hogy ez a játék azért volt nagyon sikeres, mert segítették egymást, fegyelmezettek voltak, nem nevetgéltek, nem lökdösődtek. Tanácsot adtak az alacsonyabb társaiknak, hogy milyen módon fogják, emeljék és feszítsék a lepedőt. Elmondom nekik, hogy milyen fontos, hogy együtt voltunk és mennyire boldog vagyok, hogy jól érezték magukat. Nagyon megdicsérem őket azért, hogy mindenki mindenkire figyelt.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a játékot nagy létszámban játsszuk pl. 20 fővel, célszerű két 10 fős csoportot alkotni. Ehhez már két lepedő és két labda szükséges. A két csoport egymástól kicsit távol áll. Kifeszítik a lepedőt, beteszik középre a labdát. Megpróbálják úgy feldobni a labdát, hogy azok helyet cseréljenek, tehát egyik lepedőről átdobják a labdát a másik lepedőre. Labdát dobálnak egymásnak a lepedő segítségével.
A játékvezető speciális feladatai: : Gyógypedagógus vagyok. A játékot tanulásban akadályozott SNI gyermekekkel játszottam. A játék sikeres megvalósulásához, be kellett állnom a játékba. A játékban az osztályom tanulói, első osztályos gyermekek vettek részt. A játék nem volt begyakorolt, a fotók az első játék lejátszása során, szeptember harmadik hetében készültek. Hatalmas öröm volt mindenkinek, azóta is folyamatosan kérdezgetik, hogy mikor játszunk már végre lepedős játékot.
Egyéb/megjegyzés: A játék minden korosztály számára sikeres. Mindenkinek ajánlom!
A játékot lejegyezte: Tóthné Uhrin Andrea