JÁTÉKRA FEL!

Tóthné Szili Beatrix: Gyöngyhalász

  1. A játék neve, címe: Gyöngyhalász
  2. A játék pedagógiai célja: A szabadidő rendezett keretek között való eltöltése
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a gyerekek figyelmét arra, hogy vigyázzanak egymásra és nézzenek a lábuk elé futás közben.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Nincs
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: biztosítani, hogy a tér szabad legyen, ne legyen semmilyen zavaró objektum a területen, ami balesetet okozhat
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: ők is segíthetnek átnézni a terepet
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Elmagyarázni a szabályokat és kijelölni a területet
  17. A játék menete, játékszabályok: A játék az egyik leckében látott vámpíros kerettörténetű fogócska alapján készült. Mivel általános iskolában nem tartom jó ötletnek ezt a kerettörténetet, „gyöngyhalászra” változtattam, de a szabályok ugyanazok. Három gyöngyhalász szeretne gyöngyöket felhozni a tenger mélyéről. Tehát a három fogó a gyöngyhalász, a többiek pedig gyöngyök a tenger mélyén. A gyöngyhalász nagy levegőt vesz, mielőtt lemerül és keresés közben folyamatosan engedi ki a levegőt. A fogó tehát nagy levegőt véve indul elkapni társait és csak addig maradhat a fogó-területen, amíg tart a levegője. Ahhoz, hogy eme szabály betartását mindenki átlássa, a gyöngyhalász, vagyis a fogó hangosan engedje ki a levegőt, jelen esetben kiabáljon, amíg bírja levegővel. Amíg bírja levegővel és amíg a tengerben van, hozhat fel gyöngyöt. a felhozott gyöngyökből is gyöngyhalász lesz. Ha a gyöngyhalásznak fogy a levegője, jöjjön vissza a felszínre, vagyis hagyja el a fogó területet. Ha területen belül fogy el a levegője, ő is gyöngy lesz, tehát elveszíti fogó mivoltát. Létszámtól függ, hány gyöngyhalász dolgozhat egyszerre. Jelen esetben a 3 fő ideális.
  18. A játék lezárása: A játékot addig lehet folytatni, amíg a gyerekek el nem fáradnak vagy meg nem unják a játékot.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Érdemes megkérdezni, élvezték-e a játékot és szeretnének-e máskor is játszani ilyet.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet változtatni a kerettörténeten. Lehet időközben nagyítani vagy csökkenteni a fogócska területét: megkönnyítve ezzel a gyöngyhalászok vagy a gyöngyök dolgát.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Kétes helyzetben (megfogta vagy nem fogta meg) igazságot szolgáltatni.
  22. Egyéb/megjegyzés: –
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóthné Szili Beatrix