JÁTÉKRA FEL!

Tóthné Lukács Katalin: Házfoglaló játék: Találj házat!

  1. A játék neve, címe: Házfoglaló játék: Találj házat!
  2. A játék pedagógiai célja: Az állatokról szerzett ismeretek elmélyítése, új ismeretek szerzése.Figyelem, megfigyelőképesség, kifejező készség fejlesztése, szókincsbővítés. Mozgáskoordináció, téri tájékozódás fejlesztése.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Székek megfelelő elhelyezése, a nyakba akasztható képek zsinórjának megfelelő mérete, megfelelő használatának tudatosítása.
  6. Résztvevők száma: 15-20
  7. Résztvevők életkora: -5
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Székek, állatos nyakba akasztható kártyák: háziállat, vadállat
  12. Technikai igény: Székeknek megfelelő hely.
  13. Az előkészítés feladatai: Székek elhelyezése körben, kártyák elkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kártyák elkészítése közösen a gyerekekkel, székek elhelyezése a játékhoz közösen a gyerekek bevonásával.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Állatos képek, könyvek nézegetése, beszélgetés, mondókázás, éneklés állatokról. A közösen elkészített állat képek ( nyakláncok) elővétele, kirakosgatása közösen.
  17. A játék menete, játékszabályok: Varázsolás: minden gyermeket elvarázsolok valamilyen állattá. Ki mi szeretne lenni?: olyan állattá varázsolom.Minden gyermek a nyakába akasztja az általa kiválasztott állat képét.Minden „állat” leül egy székre, ez a háza. Egy gyereknek nem jut hely. A ház nélkül maradt gyerek mond két állat nevet akiknek helyet kell cserélniük (pl: cseréljen helyet a csibe és a kakas). Közben ő megpróbálja elfoglalni a helyet cserélő 2 állat egyik házát: vagyis míg a két kiválasztott állat ( az a gyerek akinek a nyakában van a kiválasztott állat képe) helyet, házat cserél ő elfoglalja egyikük házát, helyét. Amelyik állatnak nem jut hely ő lesz a ház nélküli állat, és ő kér meg 2 újabb, másik állatot, hogy cseréljenek helyet. Ha nem sikerül házat foglalnia a kérdezőnek akkor ismét ő kér meg másik 2 állatot, hogy cseréljen házat. Ha harmadszor sem sikerül házat szereznie akkor azt mondja a ház nélküli kérdező, kérő: Minden állat cseréljen házat! Ekkor minden állatnak másik házat kell keresnie (át kell ülni másik székre). Eközben a kérdező is próbál házat találni magának, leülni egy székre. Én nehezítettem a játékon: jellemző tulajdonságuk alapján is cseréltek helyet, házat az állatok.Vagyis ( pl: cseréljenek helyet a négy lábúak, vagy amelyeknek tolla van stb. , élőhelyük szerint pl: vadon él, háziállat. Kisebb gyerekeknél lehet könnyíteni.
  18. A játék lezárása: A játék végén minden állat hazaér, a ház nélküli állatnak is „készítünk” . Közösen elrakjuk a kellékeket és a szőnyegen építünk (akinek van kedve) állatkertet az állatoknak és megetetjük őket.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Játék közben folyamatosan dicsérem a gyerekeket illetve a bátortalanabbakat biztatom, segítem. Az állatkert építése közben beszélgetés az állatokról. A játék során szerzett új ismeretek felelevenítése, tudatosítása.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kisebb gyerekeknél lehet könnyíteni a játékon pl: csak háziállatos képekből készítjük a kártyákat. .Nehezíthetjük a játékot pl: azok az állatok cseréljenek helyet akinek a hangját hallják,(házcsere állatok hangja szerint, hangutánzás). Játék közben kicserélhetik egymás között az állatképeket( más állattá varázsolódhatnak). A képek lehetnek növények , járművek, színek-színárnyalatok stb. a szerint milyen témakörrel foglalkoznak éppen.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A nyakba akasztható kártyák rendeltetésszerű használatára fokozottan figyelni..
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóthné Lukács Katalin