JÁTÉKRA FEL!

Tóthné Kecskeméti Piroska Ilona: Újévi linzer

  1. A játék neve, címe: Újévi linzer
  2. A játék pedagógiai célja: A résztvevők fogalmazzanak meg újévi jókívánságokat társaik irányába, és fogadjanak meg valamit az újévre személyes fejlődésük érdekében. Tudják meg a résztvevők, mit várnak társaik az újévtől, mit szeretnének elérni az újévben. Önismeret és őszinteség fejlesztése.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések:
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
  11. Kellékigény: Nincs
  12. Technikai igény: Nincs
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín berendezése és a „linzerek” kialakítása úgy, hogy a külső körben álló tanulók szabadon körbejárhassák a „linzer” belsejében álló tanulókat.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Jól működő csoport esetén ők választhatják ki, kikkel dolgozzanak közvetlenül együtt egy „linzerben”.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A csoporttagok „linzerekbe” rendezése után a játékvezető röviden ismerteti a szabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: A „linzerek” belsejében létszámtól függően 3-4 tanuló áll. Velük szemben a külső körben szintén 3-4 tanuló helyezkedik el. A belső és a külső körben egymással szemben álló pár rövid kérdés-válasz formájában osztja meg egymással az újévi jókívánságot (majd a későbbi fordulókban az újévi fogadalmat, illetve az újévvel kapcsolatos célokat/vágyakat). • Kívánok Neked az újévre … • Megfogadom/Megígérem, hogy az újévben fogok/nem fogok …. • Szeretném, ha az újévben … A gyors kérdés-válasz után a „linzer” külső köre egyet fordul az óramutató járásával megegyező irányban és mindenki a következő résztvevővel folytat rövid párbeszédet. Egy fordulóban mindig csak egy témában, egy rövid kérdés-felelet zajlik a párok között. Amikor a „linzer” körbefordult, és a külső körben álló résztvevők minden egyes résztvevővel megosztották gondolataikat a belső körből, akkor vége van egy fordulónak, és a játékvezető új utasítással adja meg az új témát. A játékvezető a „linzerek” között szabadon mozogva figyelemmel kíséri az elhangzottakat.
  18. A játék lezárása: A játék nem versenyhelyzeten alapul. Mindenki gondolataira kíváncsiak vagyunk, és mindenkit meghallgatunk. Amikor 3 körben megismertük mindenki gondolatait befejeződik a játék. A végén a résztvevők és a játékvezető röviden összegzik a hallottakat.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérjük a játékosokat, amiért kedvesen és pozitívan jókívánságokat fogalmaztak meg egymás irányában. Kiemeljük azokat a fogadalmakat, amelyek tiszteletre méltóak és hasznosak. Megbeszéljük, hogyan segíthetik egymást a közösség tagjai a fogadalmak betartásában és vágyaik teljesülésében.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Szinte bármilyen témában indíthatunk hasonló rövid párbeszédeket, ha azt szeretnénk, hogy minden csoporttag kialakítsa a saját véleményét és megossza azt társaival. Hasznos lehet többféle tantárgy óráján rövid kérdés-felelet formájában történő gyors ismétlés céljaira egy jól körülhatárolt és mindenki által egyformán ismert tananyagból. Ekkor bevezethetjük a „passzolás” lehetőségét is a játékosok számára. A játékvezetőnek figyelnie kell a „passzok” mennyiségét, a játékosokat pedig megbízhatjuk egymás teljesítményének azonnali ellenőrzésével. Pl. Helyes/Helytelen. Ilyenkor érdemes a szabályok között figyelmeztetni a játékosokat arra, hogy rövid és egyértelmű választ igénylő kérdéseket tegyenek fel, amelyekre Ők maguk biztosan tudják a választ. A sokat passzoló játékosok számára javasoljuk a tananyag további átismétlését.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ügyelni kell arra, hogy semmilyen téma esetén személyében bántó válaszokat, megjegyzéseket ne tegyenek a játékosok egyetlen társukra sem. Figyelemmel kell kísérni a „linzerek” forgását, a tempó megtartását. Egyszerre mindig szigorúan csak egy jól körülhatárolt feladatot adjunk.
  22. Egyéb/megjegyzés: Tapasztalataim szerint a résztvevők kedvelik a játékot. Ugyanakkor nem szabad elcsépelni, vagyis túl gyakran alkalmazni a játékot, mert abban az esetben megunhatja a csoport.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóthné Kecskeméti Piroska Ilona