JÁTÉKRA FEL!

Tóthné Berkes Noémi: Fej vagy írás

  1. A játék neve, címe: Fej vagy írás
  2. A játék pedagógiai célja: Közösség fejlesztése, együttműködés fejlesztése, fegyelem és figyelemfejlesztés.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Székeket megfelelő távolságra tegyük egymástól, jó állapotú székeket válasszunk.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20,21-30,30+
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: ahány résztvevő, annyi szék (bár földön ülve is játszható) + egy szék a kendőnek, sál vagy kendő, pénzérme
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: 2 széksort egymásnak háttal kirakni, 1 széket a sor végén keresztbe fordítani
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Székek odakészítésében segítenek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Válasszunk két egyenlő számú csapatot. A csapat tagjai üljenek egymás mellé egy székre és fogják meg egymás kezét.
  17. A játék menete, játékszabályok: A két csapat egymásnak háttal üljön, közel egymáshoz. Jelöljük ki, hogy a széksorok melyik oldalán lesz a sor eleje. A másik oldalra tegyünk egy székre egy kendőt vagy sálat. Ez a szék olyan távolságban legyen az utolsó székektől, hogy mindkét csapat utolsó játékosa kényelmesen elérje. Mindkét csapat minden játékosa csukott szemmel ül, csak az első játékosoknak lehet nyitva a szemük. A játékvezető (tanár) a sor elején felfordít egy pénzérmét a markában. Az első játékosoknak megmutatja. Ha fej, akkor kézszorítás jelet indítanak a mellettük ülő csapattársnak, aki gyorsan továbbítja a másik oldalon mellette ülőnek, s így tovább. Az utolsó játékosok, a szorítás érkezésekor felkapják a kendőt vagy sálat a székről, és magasba lendítik. Amelyik csapat gyorsabb, ott mindenki eggyel előrébb ülhet, az első játékos lesz az utolsó és a játék végén az utolsóból első lesz. Ha a két csapat utolsó játékosai egyszerre fogják meg a kendőt és lendítik fel, mindkét csapat eggyel odébb ülhet. Ha nem fej volt, és valamelyik csapat mégis továbbadja a szorítást, és az utolsó felemeli a kendőt, a másik csapat ülhet odébb.
  18. A játék lezárása: Addig megy a játék, míg valamelyik csapatnál vissza nem ér mindenki az eredeti helyére. A győztes csapatot jutalmazzuk.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat jutalmazása, dicsérettel, órán játszva piros ponttal, matricával,… Külön kiemelni az együttműködést! Majd megbeszélni, ki hogy érezte magát, mit tehet legközelebb, hogy az ő csapata győzzön, hogyan tehetjük még élvezetesebbé a játékot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játszható tanórákon gyakorlásra is. Pl. A tanító számok bontott alakjait mutatja papír cetlin az első párnak. Csak akkor kell szorítani, ha pl. a 10 bontott alakja van a papíron. Cetliken szavak vannak, csak akkor kell szorítani, ha főnév, stb. Illetve játszható úgy is a játék,ha meghatározott idő áll csak a rendelkezésre, hogy számolja, pontozza a csapatok győzelmeit a játékvezető, és leállítja a játékot, megszámlálják a csapatok pontjait és akinek több pontja van, az győz.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell a játékvezetőnek, hogy mindkét csapatban a csapattagoknak csukva legyen a szeme, valamint , figyelni,melyik csapat tagja emelte először a magasba a kendőt. Ha egyszerre emelik a kendőt,ne legyen vita.
  22. Egyéb/megjegyzés: Annál izgalmasabb a játék,minél több résztvevő van. Mi 24-en játszottuk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóthné Berkes Noémi