JÁTÉKRA FEL!

Tóth Rita: Az egészség őre

  1. A játék neve, címe: Az egészség őre
  2. A játék pedagógiai célja: Az egészséges táplálkozásra való nevelés, és az együtt játszás örömének felismerése.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: 5. Figyelemfelhívás, hogy a durvaság nem megengedett!
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: 2 db papírhenger (pl.: kreppapírból), egy piros és egy zöld.
  12. Technikai igény: A játékosokkal megegyező számú szék. Más speciális technikai kellékekre nincs szükség.
  13. Az előkészítés feladatai: Egy üres tér kialakítása és a megfelelő számú szék köralakban való elhelyezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt a témához kapcsolódó beszélgetés, meglévő ismeretek felelevenítése.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékvezető a játékosokat két részre osztja. Minden játékos választ magának egy egészséges vagy egy egészségtelen étel nevét (pl.: gyümölcssaláta, nyalóka). Ezt a nevet többször elismétlik körbe haladva, ahogy a széken helyet foglaltak.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kerettörténet: A helyszín az iskolai menza, ahol Józsi bácsi az egészség őre mindennapjait tölti. Feladata , hogy felügyelje az iskolába érkezett ételeket és vigyázzon a gyermekek helyes táplálkozására. Ehhez két eszközt használ, egy piros és egy zöld lézerkardot. A pirossal megsemmisíti az egészségtelen ételeket, a zölddel pedig engedélyezi az egészségeseket. Játék: A játékosok helyet foglalnak a körbe elhelyezett székeken. Egyikük középen áll a két lézerkardal (piros és zöld papírhengerrel), ő Józsi bácsi. A játékvezető kimondja az első étel nevét, melyet a játékosok maguknak választottak. Erre az egészség őre attól függően, hogy a kimondott étel egészséges vagy egészségtelen begyűjti ill. megsemmisíti, még mielőtt az étel tulajdonosa egy újabb ételnevet ejtene ki a száján. Ha Józsi bácsi sikerrel jár, helyet cserélhet játékostársával, ha viszont későn reagál vagy nem a megfelelő színű lézerrel érinti meg (piros – egészségtelen, zöld – egészséges) az ételtulajdonost, akkor az egészség őre marad a helyén és folytatódik a játék.
  18. A játék lezárása: Folyamatosan figyelni kell a résztvevők reakcióit, visszajelzéseit és ezek figyelembevételével a játékvezető vet véget a játéknak.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosokat megdicsérem, megköszönöm a részvételt, az egymásra való figyelést, együttműködést. Megkérdezem hogyan érezték magukat, mi tetszett nekik a játékban és játszanának-e legközelebb is. (A játékosok izgalmasnak, viccesnek, szórakoztatónak találták a játékot.)
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az ételek neve helyett lehet más ismeretanyaghoz kapcsolódó neveket, szavakat is választani és a kerettörténetet annak megfelelően alakítani.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek az utasításokat egymás után, próbajátékkal megszakítva érdemes elmondani. Ezzel egyértelművé teszi a szabályokat, fokozza figyelmet, összpontosítást és nem utolsó sorban a hangulatot. Folyamatosan figyelni kell a játékosok reakcióira, lelki és fizikai biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: A tapasztalat alapján a gyerekek minden alkalommal élvezik ezt a játékot és a különböző variációit is.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóth Rita