JÁTÉKRA FEL!

Tóth Mária Katalin: A tolvaj boszorkány

  1. A játék neve, címe: A tolvaj boszorkány
  2. A játék pedagógiai célja: Szociális kompetenciák fejlesztése, empátia, kölcsönös felelősség egymásért. Megosztott figyelem fejlesztése
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Az „elvarázsolt városlakó” megmentésekor a váll érintése nem lehet durva. A kincsek visszaszerzése közben egymást ne lökdössék..
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Minden városlakónak egy apró tárgy (kabalafigura, radír, írószer, bármi a táskájából, ami egy kézben könnyedén vihető)
  12. Technikai igény: Nincs.
  13. Az előkészítés feladatai: A teremben a játékra szánt területről a padokat, székeket félrerakjuk. A városlakók kincseit a szabad terület falához – a boszorkány birodalmába – helyezzük, szellősen, egymás mellé. A városlakók a vele szemben lévő falnál – a városban – állnak, egy krétával, a faltól kb fél méterre húzott vonal (a lakók kényelmesen férjenek el a falnál) jelzi a városfalat. A boszorkánynak a két fal között kijelölünk egy keskeny, egyenes sávot, amelyen őrködik.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kellékek elhelyezése, a tanterem bútorainak félrerakodása, krétával a területek megjelölése
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Lássuk, tudtok-e úgy surranni, minden zaj és beszéd nélkül, hogy nem vesz észre benneteket senki? Városlakók vagytok, akiknek a legféltettebb kincsét a gonosz tolvaj boszorkány elcsente egy éjszaka. Ha visszaszerzitek, megszűnik a boszorkány varázsereje, nem kell tovább tartanotok attól, hogy újabb kincseket oroz el. Kiszámolóval döntsük el, ki lesz a boszorkány! Mindenki foglalja el a helyét!
  17. A játék menete, játékszabályok: A boszorkány birodalmából vissza kell hoznotok a saját kincseteket, úgy, hogy az őrködő boszi ezt ne vegye észre. Ha meglátja, hogy megmozdulsz, vagy hallja, hogy beszélsz vagy bármilyen hangot adsz, kimondja a neved. Ekkor elvarázsol: guggoló szoborrá változol. A szobor állapotot a városlakó társaid oldhatják fel: ha ketten egyszerre megérintik a két vállad. A városlakók visszatérhetnek társaik felszabadítására azután is, ha már saját kincsüket hazavitték, azaz: letették a városukba, a krétával jelölt határon belül. A boszorkány a neki kijelölt sávon járkál lassan fel – alá, a fejét nem fordíthatja el, csak a szeme járhat oldalra. Nem mond ő sem mást, csak a városlakók nevét. Nem kell indokolnia miért szólt, a városlakók „elfogadják” a varázslatot. (Nyilván ha túlkapásokat követ el a boszi, figyelmeztetem.
  18. A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha minden kincs és minden városlakó biztonságban, a városhatáron belül van – a boszorkány varázsereje megtört.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Hogy érezték magukat? Mit lehetett a legnehezebben betartani a szabályok közül? Melyik volt a legizgalmasabb és a legmókásabb pillanat? Kiemelem, ha valaki nagyon fegyelmezetten betartja a szabályokat, illetve szóvá teszem azt is, ha valaki többször is vétett. Jutalom: a város díszpolgárának javasolunk valakit, aki a legügyesebb volt. Ő hozhatja a következő órára az új játékot.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A csoport korosztályához igazítva lehet: Hókuszpók és a hupikék törpikék, Gumimacik és Ightorn herceg, 101 kiskutya és Szörnyella de Frász, Vámpírok és a vámpírvadász, Szellemek és a szellemvadász, … Természetesen más-más kerettörténettel.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szoborrá vált városlakókat figyelmeztetni, hogy nem mozdulhatnak – ezt igen nehezen bírják ki – , a boszi ne fordítsa el a fejét, csak akkor mondjon nevet, ha mozgott vagy beszélt az illető. Ha igazságtalan többször is, újra kezdjük a játékot más szereposztásban.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagy önfegyelmet követel a játék minden résztvevőtől. A kincs megszerzése, a városlakók egymásnak nyújtott segítsége vidám,örömteli pillanatokat adott játékosnak és játékmesternek egyaránt!
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Tóth Mária Katalin