JÁTÉKRA FEL!

Tóth Karolina: Dongó-darázs

  1. A játék neve, címe: Dongó-darázs
  2. A játék pedagógiai célja: Energetizálás, együttműködési készség fejlesztése, figyelemfejlesztés, bizalomfejlesztés
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy szaladgálás közben figyeljenek oda, nehogy összeütközzenek. Amikor a „dongó-darazsat” kiviszik a pályáról, óvatosan emeljék meg és tegyék le a földre.
  6. Résztvevők száma: 8-14,15-20
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: labda
  12. Technikai igény: –
  13. Az előkészítés feladatai: A játékosok átöltöznek tornaruhába vagy elég, ha kényelmes sportcipőt húznak.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha udvaron, vagy füves területen játszunk, szükséges a pálya kijelölése. Ez történhet ragasztószalaggal, krétával vagy egy hosszú kötelet is használhatunk.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt közösen kijelöljük a pályát. Megegyezünk, hol állnak a dobók és a „dongó-darazsak” hol „röpködhetnek”, azaz hol szaladgálhatnak. Mondókás kiszámolóval eldöntjük, melyik két játékos legyen a dobó. „Ó, ó, ó, kerek ez a tó. Akire jut a százkettő, az lesz a dobó.”
  17. A játék menete, játékszabályok: „Képzeljétek el, hogy ti vagytok a dongó darazsak. Hogy zúgnak a darazsak? A labda lesz a rovarirtó. Akihez csak egy picit is hozzáér, az rögtön megbénul, a földre fekszik és a négy végtagját, a kezeit és a lábait azonnal az égbe emeli. Kiabálni kezd: DONGÓ-DARÁZS! 4 társa a segítségére siet, kezénél és lábánál megemelik és kiviszik a pályán kívülre. Ott leteszik, és a sebesült kimarad addig a játékból, amíg valaki más ki nem esik. Akkor az előző felépül és visszamehet a játékba. Fontos, hogy amíg a sebesültet ki nem viszik a pályáról, addig nincs újabb rovarirtás.”
  18. A játék lezárása: A játék végén megnézzük, kik azok a dongó-darazsak, akik egyszer sem estek ki. Akik nagyon elfáradtak a szaladgálásban, azok légzőgyakorlatokat végeznek.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, de külön a dobókat (rovarirtókat) és azokat, akik egyszer sem estek ki a játékból. Megkérdezem a gyerekeket, hogyan érezték magukat, tegyék fel a kezüket, ha tetszett nekik a játék és máskor is szívesen játszanának ilyet.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A kidobót többféleképpen lehet játszani: – nem esik ki a játékos, ha előbb a földet érte a labda – fejre tilos célozni – csak akkor jöhet vissza a játékba a felépült rovar, ha valaki elkapja a labdát – lehet 2 labdával és 4 dobóval is játszani – lehet másik kerettörténetet (rovart vagy állatot) kitalálni. Ez a játék a „Döglött hangya” egyik lehetséges változata (Pölös Annamária, Kovács Nikoletta: Játékmozaik c. könyvből)
  21. A játékvezető speciális feladatai: Érdemes odafigyelni, hogy a játék során senki se sérüljön meg. Az óvatosságra fel kell hívni a játékosok figyelmét is. A nehezebb súlyú játékosokat nehezebb megemelni. Ha gyerekekkel játszunk, néha elkel a játékvezető segítsége.
  22. Egyéb/megjegyzés: A tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot. Egy kis pihenő után, bele lehet kezdeni egy újabb mozgásos játékba. Mi a „csipeszfogót” választottuk.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: https://www.facebook.com/toth.karolina/media_set?set=a.10154045700268607.1073741835.841018606&type=3
  24. A Játékot lejegyezte: Tóth Karolina, (t.caroline@gmail.com)